Vi ska byta värmesystem (bergvärme + konvertering av värmesystem från direkt el) och har lagt en del tid på att hitta en firma som ska göra detta. Allt verkar bra, vi har fått en priskalkyl på borrning + installation av system. Denna fick vi i början av 2019. Av olika anledningar har detta dragit ut på tiden och vi har ännu inte fått någon riktig offert. Nästa vecka har de nu bokat in tid för borrning, och vi propsar på att vi vill ha en offert som vi godkänt innan det åker in maskiner på tomten. Säljaren jag pratade med nämnde idag bara i förbifarten att de alltid tar 50% av totalkostnaden för hela projektet som handpenning innan de påbörjar något arbete, och jag undrar nu om detta är normalt vid sådana här typer av arbeten? Det kom som en nyhet för mig.

Tack på förhand

MVH
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
När vi installerade BV så var det betalning efter drifttagning som gällde..
 
Tack för svar. När jag gick igenom andra offerter så verka det som att det är ganska vanligt, 3 av 5 har nogot sorts upplägg med delbetalning på ca 45-50% efter genomförd borrning.

Antar att det är helt normalt nu då.
 
Hemmakatten
Har aldrig betalat i förväg för något när vi byggde hus. Förutom ett snickeri som tillverkade kök, inredning mm, de ville ha 30% i förskott vilket jag godkände.

50% låter väldigt mycket! Om det är efter borrning så är det något bättre. Kolla noga upp företaget innan. Skatteverket, moms, skatt, arbetsgivaravgifter. Kronofogden, skulder, betalningsanmärkningar. Årsredovisning, hur länge har företaget funnits, vinst, förlust?

Skulle inte vilja påstå att det är vanligt eller normalt att betala så mycket i förskott.

50% är mycket pengar att förlora om det går illa.
 
En delbetalning EFTER borrning kan vara OK, då har du fått någonting. Men en ren förskottsbetalning bör man inte acceptera.

Om projektet innebär både borrning, installation av värmepumpen OCH konvertering till vattenburet, så är 50% efter borrning för mycket.

När vi borrade för snart 10 år sedan, vill jag minnas att borrhålet angavs kosta ca 70 000 (220m).
 

Bästa svaret

Nej,
Vad står det i Erat avtal?

Får man fråga...
-Har den sk planerade överenskommelse” kommit tillstånd genom en mellan-hand?


...värt att veta för tråd följare: på nätet finns en saiter som erbjuder gratis info om BV, dom måste ha ditt nr för att nå dig....det kostar inget...osv..( här kan man börja vara på sin vakt...

...vad som inte framgår är: att det är försäljare, en mellan hand, och just sådana...hm... ”tilltalar inte mig”...

-Känner du dig bekväm annars med firman...så då kan du ju’fortsätta...men undvik att ”köpa grisen i säcken” skriftligt på allt innan borrning! Inga pengar innan borrning.
 
  • Gilla
Epoxil
  • Laddar…
Så gjorde jag...

Har själv bra erfarenhet av två fastigheter, 3 borrhål och 2 bergvärme anläggningar.(villa&hyreshus)


Gör endast affärer direkt med BV-entreprenören, absolut inga mellan händer. (Endast väl rekommenderade firmor.)


Detta är för mig en princip sak.


//off tropic

Skulle ALDRIG låta någon komma och borra utan en skriftlig överenskommelse!...och avtal med förskottsbetalning skulle inte jag skriva under på//



En seriös firma, tex VVS som har/är återförsäljare för tex....Bosch, Panasonic, Nibe, m.fl. ger dig en UTFÖRLIG kostnads förslag till PÅSEENDE.


När du begrundat det hemma i lugn o ro, så sänder du tillbaka det, då vet du också hur/-vem (av er) som ansöker hos kommunen om tillstånd.

Min BV firma gjorde det åt mig, MEN det är jag som slutligen är ansvarig att miljökontoret (tror det hette så) iaf att kommunen fick ansökan och jag fått godkännandet, innan borr-hål påbörjas. även borrhålets placering..är viktig, eller finns det en bättre placering som kommunen kräver....?


Får du inget grepp, bekräftat vem som borrar och vem ansluter...pris + ev merkostnader m.m. så skulle då jag ”dra öronen till mig”

ps/ borr-kackset, kostar att frakta bort, men jag tog reda på det istället . Jättebra för olika ändamål, (plattsättning t.ex)...jag har en ganska stor tomt...
 
Det är nog 10 år sedan jag borrade 180 m. Det första hålet blev det stopp pga för hög vattenföring. Vid 88 m kom en vattenficka och oerhörda mängder vatten kom och borret slutade att sjunka.
De fick borra ytterligare ett hål. Ha i betänkande att det kan bli stopp i det första och en plats i reserv. Min 25 m mellan energibrunnar och 30 m till borrad brunn.
Företaget verkade ha gått i KK då räkningen kom i från banken i stället för borraren, men men.

Priset var 23 000:- efter Rot som jag nu fick betala banken i stället för företaget som avtalat.

En delbetalning på borrningen efter den är utförd skulle för min del vara OK
En delbetalning efter leverans och en efter 30 dagars drift.

Men åsikter är olika...
 
Hej igen,

Tack för all feedback. En liten uppdatering till de som är intresserade, jag valde att bryta med företaget så det blir ingen installation i dagsläget. Eftersom vi inte hade något avtal på plats kändes det bäst, hela upplägget kändes alltför oseriöst och osäkert..

MVH
E
 
Varför inte ta en delad entreprenad med borran för sig. För min del var det utan kollektorslang då jag kunde fixa den och grävningen skälv. Men ett pris ett väl tilltaget djup slang till huset och en annan entreprenad för bvp.
Lite sent på året för att dela rot mellan två år. mm
 
Kest, det ligger i linje med hur jag tänkt mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.