Vi kommer att bygga ett hus på dela entreprenad och jag funderar lite på det här med försäkringar.
Som jag förstått ska jag och min sambo- eftersom vi är byggherre - se till att vi har den här nybyggs/byggfelsförsäkring (den som det är lag på) innan bygget startar igång. Är det vi som bör kontrollera varje enskild entreprenör som vi lejer eller?
Sen så ska ju varje entreprenör som vi lejer ha en egen försökring (enligt lag...den här för stärkt konsumentskydd).
Vi kommer ha en som bygger plattan, vi köper byggsatsen från Lappli, det är en byggfirma som ska stomresa huset, en som gör el, en som gör VVS etc.
I vilket läge skaffar man en hemförsäkring??? Är det då huset är slutbesiktat eller???
Vi kommer förmodligen flytta in innan slutbesiktigen eftersom vi ska göra allt det invändiga själv.
Men låt säga att huset brinner ner då stommarna kommit på plats och byggfirman håller på att göra sitt arbete, eller under den tid då vi fixar det invändiga???
Vad är det för försäkring då som gäller....bör vi ha en särskilt tecknad försäkring under byggtiden eller hur fungerar det.
 
Tror ni ska teckna en villaförsäkring så fort som möjligt. Det är bara att ringa till förs. bolaget så hjälper dom er.
Byggfelsförsäkrningen täcker inte om huset brinner ner!
Undrar om den gäller för någonting??

 
Vad gäller de sedan årsskiftet lagstadgade färdigställande- och byggfelsförsäkringarna gäller följande:
För de entreprenörer som Du anlitar skall det finnas en färdigställandeförsäkring eller en bankgaranti utställd av entreprenören. Denna försäkring/bankgaranti täcker delvis de merkostnader som kan uppstå om entreprenören inte kan fullfölja sitt arbete p.g.a. exempelvis konkurs.
För allt arbete, inklusive Lapplis byggsats och Ditt egna arbete, skall det finnas en byggfelsförsäkring. Denna täcker, på vissa villkor, de kostander som kan uppstå till följd av väsentliga fel i entreprenörernas arbete och om felet framträder inom 10 år från slutbesiktningen. De fel som Du själv gör ersätter inte försäkringen, men måste likaväl finnas (!).
Dessa försäkringar skall finnas när arbetena igångsätts och lämnas av Gar-Bo, Bostadsgaranti och ett par bolag till.

Vad gäller Ditt ansvar som byggherre och till skydd av Din egendom (själva huset vad gäller skada, stöld m.m.)skall Du teckna en villaförsäkring som även gäller nybyggnation. Denna bör tecknas innan arbetena igångsätts och lämnas av de vanliga sakförsäkringsbolagen, If. T-H m.fl.
När det är dags att flytta in bör det finnas en lösöresförsäkring, men en sådan har Du förmodligen redan.

Vad gäller skada på entreprenörernas respektive arbete så skall dessa, om Du har avtal med dem enligt ABS 06, ha försäkring för skador som uppstår under entreprenadtiden. Sådan försäkring täcker således delvis samma sak som den villförsäkring du bör ha enligt ovan. Entreprenörerna skall även ha en ansvarsförsäkring för de skador som de ev. orsakar (inte detsamma som byggfelsförsäkringen!).

Det blev en lång utläggning men jag hoppas den klarlagt en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.