Har en elslinga i hall/kök ca 25kvm som nu lagt av. Ca 6år gammal, låg där när vi flyttade in för 4 år sedan.
Förra veckan funkade den men nu blir inte golvet varmt, inte ens ljumet.

Termostaten på väggen har en on/off knapp samt ett vred. Dioden lyser svagt rött när man sätter på den och slocknar helt när man stänger av eller vrider ner till noll precis som vanligt med undantaget att dioden lyst mycket starkare förut!

Hur ska jag felsöka?
Finns det något vanligt fel?
Varför lyser dioden svagt nu?
Vad kostar en ny termostat ungefär? Känns billigare att prova att köpa en ny innan man tar dit en elektriker.
Händer det att själva slingan går sönder? Känns jobbigt isåfall....
 
En termostat kostar ca 600-700. Finns mer avancerade med nattsänkning etc.

Om du skall felsöka så skulle jag i första hand kontrollmäta kabeln. I det här fallet så borde det räcka med att resistansmäta kabeln med en enkel multimeter. En sådan kan du köpa på CO eller de flesta byggmarknader för allt från 50:- och uppåt.

När du gör mätningen så skall du först stänga av strömmen i centralen till slingan, koppla loss slingan från termostaten. Om du är ovan vid el, så kan det ev. vara lite svårt att identifiera vilka trådar som går till värmeslingan. De trådar som antagligen finns kopplade till termostaten är:

Inkommande el från centralen, gulgrön skyddsjord, blå nolla, och (troligen) svart fas. Sedan går det ut till värmeslingan 2 trådar (det är mellan dessa du skall resistansmäta) dessa kan ha vilken färg som helst, till värmeslingan går det troligen också en jordtråd.

Dessutom finns det för det mesta en värmegivare i golvet, till den går det 2 trådar.

När du identifierat rätt trådar så mäter du resistansen. På ett golv av den storleken så borde resistansen vara ca. 25 Ohm, när slingan är korrekt. Du kan räkna ut vilken effekt slingan har genom formeln P=UXU/R dvs effekten är ditt fall 230X230/R, om vi antar 80-100 W/kvm så bör slingan leverera lite drygt 2000W.

Tänk på att dokumentera exak vilken tråd som du tar loss från vilken anslutning på termostaten, skriv ner det OCH ta gärna någr bilder med digitalkameran så att du är säker på att få ihop det likadant igen. Det är ett ganska vanligt fenomen att när det är dags att skuva ihop igen så hittar man plötsligt fler anslutningsmöjligheter på en apparat och så blir man osäker på hur det satt ihop.

 
kolla först med mätare att det är spänning till o utfrån termostaten
 
Mätte upp slingan till 45 Ohm
Det finns spänning fram till termostaten.

Bara att köpa en ny eller?
 
Antar att du menar termostaten?

Slingan ger ju med den resistansen 1175W, vilket möjligen är lite lite för rummet, men inte så lite att det skulle verka trasigt.

Har du möjlighet att mäta om där är någon spänning ut från termostaten?

Bara som en försiktighetsåtgärd.

Om du byter termostaten så är det ju möjligt att man måste byta golvgivaren också (vet ej, men det är inte självklart att dom är kompatibla mellan olika fabrikat). Om så är fallet så bör den vara monterad i en flexslang (ofta tunnare än vanlig slang), jag misstänker att det kan vara knepigt att pula ner en ny samma väg.

Så om möjligt byt termostat till samma fabrikat, och försök få kontrollerat med någon som kan, huruvida golvgivaren behöver bytas eller ej (teoretiskt kan det vara den som är trasig, fast osannolikt).

Edit: Många fabrikat brukar skryta med 10 års garanti, kanske läge att se om det går att få det på garantin.
 
framtill ja men släpper den i genom som den ska??
 
hempularen skrev:
Antar att du menar termostaten?

Om så är fallet så bör den vara monterad i en flexslang (ofta tunnare än vanlig slang), jag misstänker att det kan vara knepigt att pula ner en ny samma väg.
Har nyss gjutit in en golvgivare i slang och testat att röra den lite och det verkar inte vara några större problem att få i en ny om det behövs om några år.

Min termostat kan man även köra på rumstermostat så det kan ju vara ett test om givaren är trasig.
 
Prova att koppla strömmen direkt på slingan utan att ha termostaten inkopplad, om den blir varm då så är det termostaten eller givaren som är kass. Annars är det nog tyvärr slingan som gjort sitt.
 
Är det vanligt att slingan i sig går sönder? På vilket sätt då? Det finns ju inte direkt några rörliga delar som kan krascha. Förutom det uppenbara om man drar en skruv genom slingan eller liknande, vad kan egentligen gå sönder?

Jag undrar för vårt badrumsgolv upplevs mycket kallt nu när kylan gör sig påminnd. Antingen har termostaten och/eller givaren gått hädan, som för vår vän ovan, eller så är det slingan som antingen är trasig eller är dåligt dimensionerad. Jag vet inte det senare för det är vår första vinter i huset. (Kanske man kan hävda dolt fel för feldimensionerat värmegolv då  >:( Jag kollade ju golvet vid besiktningen och det var varmt, dioden lyste, men det var på våren).

Jag ska, när tid ges, försöka mig på en mätning av slingan.
 
Till att börja med, i det fall som tråden gäller så är slinga troligen hel, förslagen som kommit in efter att Pär mätt slingan till 45ohm handlar mer om att säkerställa att han inte köper en ny termostat i onödan.

Men värme slingor slits på liknande sät som glödlampor och andra väremalstrande elapparater. Slingan har (troligen) lång livslängd om den är rätt monterad och hanteras rätt där den ligger. Slitaget ökar om slingan blir för varm, det kan den bli om den ligger för tätt monterad, eller om man täcker över en del av golvet med ex. en matta. Det brukar finnas angivet att man inte skall ha mattor på golvet om man har värmegolv. Vissa fabrikat angera tt deras slinga är självjusterande, dvs om en del av slingan blir för varm så minskar strömmen i slingan så att man kompenserar ned temperaturen.

Hur seriöst problemet med mattor är vet jag inte, det kan vara ett sätt för tillverkarna att slippa garantiansvar.
 
Golvgivaren verkar inte ligga i något rör tyvärr så den ligger där den ligger, man ser sensorkabeln gå ner in i fixet bredvid värmekabeln.

Så jag kan alltså testa att koppla loss värmekabeln från termostaten och ansluta den direkt till 220V?

Vi har inga mattor eller möbler som kan täcka över slingan. Den ligger inte heller för tät, snarare för glest då man känner (kände...) att det är kallare på vissa ställen. Glesheten förklarar kanske att det bara blir 1175W på 20kvm?


 
Goda vänner till oss har en skada (brott eller kortis, vet ej) någonstans i sin golvvärmeslinga i köket och dom har fått rådet av en fackman att ta hjälp och prova att skicka in en rejäl strömstöt i slingan och då skulle det enligt uppgift resultera i att den klinkerplattan som ligger ovanför brottpunkten skulle spricka så att man vet var man skall laga skadan - detta låter som rena hokus pokus i mina öron - är detta rimligt så att detta skulle vara ett sätt att hitta brottpunkten? Kan verkligen ström som får en klinkerplatta att spricka samtidigt vara hanterbar för resten av värmeslingan så att den inte tar skada?
 
Låter som en skröna. Man funderar ju på vad han var fackman i (svartkonst???).

Det finns metoder att mäta fram var på en kabel som en skada finns, men det hjälper ju inte så mycket om man inte har totalkoll på hur slingan ligger.
 
Har varit och sett hur man hör kabelfel i marken på det sättet du beskriver. Vid större kablar skulle det tydligen även gå att känna dessa strömspikar. Detta va en demonstration och försök att sälja in detta sätt även på telekabel men där va det för klena areor för att få någon bra strömmstyrka utan att slå sönder resterande kabel. Att slå sönder klinkern kanske är att ta i men att kunna höra/känna felet ska nog funka utan att resten av kabeln tar skada.
 
Folket som lagar golvvärmekablar har ju rätt instrument, det går att få fram rätt så exakt var felet och sonika bara plocka bort en klinker platta och laga kabeln.

Snackade med KIMA förut om att byta termostat, dom rekommenderar att man byter givarkabeln! ÄVEN om det är samma fabrikat på termostaten.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.