D
Någon?
 
Brun och brun. Eftersom du ska fräsa in ny ledning över golvet så kan du lika gärna fräsa in två enfasledningar. Men du pratar kanske om den ledning du nämner i #1? Vad ska du göra med den? Kan du byta den till två enfasledningar så är det bra. Ska du enbart byta trådar så använd brun och svart för fasledarna. Glöm inte att dubbelkolla att de verkligen kommer från två olika faser.
 
D
Tack Bo!
 
D
Kan det vara samma jordledning till de båda faserna?
 
Mikael_L
Är det en tvåfasgrupp - Ja, (då ska det bara vara en jordledare)

Är det två olika enfasgrupper - Nej.

(Det kan vara två olika enfasgrupper i samma rör, dock är det ovanligt.)
 
D
Tack!

I min begränsade värd är en fas = maxförbrulning på 230x10 watt

Det går ett vp-rör till de två rummen.

Jag vill alltså få ut mer än 2200 watt och är begränsad till ett VP-rör på 16mm.

Elcentralen ska bytas så det blir inga hinder med kopplingarna där.
 
D
Aja nu börjar jag fatta (hoppas jag)

Inkommande faser är L1, L2 och L3

Sålänge jag kopplar såhär är det ok

Nolla
Fas L1
Fas L2
Jord

Då kan jag efter det trång VP-röret dela upp till

Nolla
Fas L1
Jord

Nolla
Fas L2
Jord

Därmed kan jag i elcentralen ha två olika säkringar/grupper på 10a

Och uttagsgrupperna kan totalt belastas med 20a
 
Mikael_L
Exakt.

Och sen ska säkringarna vara anordnade i centralen så de kan anses "höra ihop".
Är det en normcentral så är det ganska bra ifall det är en tvåpolig säkring, men inget absolut krav.

Och man grenar inte ut jord och nolla förrän en av fasledarna drar iväg åt ett annat håll, dvs max 4 matande ledare i röret, sen vid någon punkt blir det 3+3 ledare.
 
D
Kul att jag lyckats fatt något bär det kommer till el :)

Idag är/var den fasen som stack vidare bara lagd bakom det första vägguttag. Smidigt om du frågar mig men är det ok?

Alltså alla kablar kom fram vid ett uttag. En fasledare gick direkt vidare till annat uttag längre bort. Nollan gick till det första uttaget och kopplad sedan vidare till det andra (där den andra fasen gick) från plinten på baksidan av uttaget.
 
D
H hempularen skrev:
I princip så är det OK, det är en tvåfasgrupp. Det är OK under förutsättning att de två faserna matas från olika matande faser i centralen. Det bygger på att fasvridningen mellan de inkommande faserna gör att strömmen i nollan blir max den ström som går i en faserna.

Skulle man koppla så från samma matande fas, blir nollan överhettad och kan börja brinna.

Det finns även regler om att dessa faser måste vara korrekt märkta i centralen, och de skall ligga samlade i centralen, alltså inte en säkring i ena hörnet, och den andra i ett annat hörn. I äldre proppcentraler ligger oftast de matanade faserna på var sin rad. I nyare automatsäkringscentraler ligger de normalt bredvid varandra, så var 3e säkring hör till samma fas.
Innebär detta att jag kan ta ut 2x10a?

”Det bygger på att fasvridningen mellan de inkommande faserna gör att strömmen i nollan blir max den ström som går i en faserna.”
 
D
Alltså:

i centralen har jag (och många) andra 3 faser :)

FAS1
FAS2
FAS3

Från centralen vill jag dra FAS1, FAS2, nolla och jord i samma rör till en dosa där jag delar upp till:

FAS1
Nolla
Jord

och

FAS2
Nolla
Jord

FAS1 är avsäkrad med en 10a-säkring och FAS2 är avsäkrad med en 10a-säkring

Totalt kan jag alltså ta ut 20a i uttagen som är kopplade till dosan.

Mitt problem är att jag bara har ett gammalt vp rör med skarpa böjar som försörjer stora delar av huset. Med dagens förbrukning räcker det inte med en 10a. Jag behöver dubbla.
 
Ja, du kan ha en tvåfasgrupp, men ska du ha två faser i uttaget måste du skaffa ett speciellt uttag som är godkänt för 400V , ELKO har ett godkänt uttag som man ibland sätter för tex tvättmaskin och torktumlare. Men jag avråder om det inte är ett absolut måste, det är bättre att dela på gruppen i dosan och sätta två olika uttag med en fas i varje uttag. Två olika faser i samma uttag utgör en viss fara då man inte förväntar sig det.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Det finns även regler om att dessa faser måste vara korrekt märkta i centralen, och de skall ligga samlade i centralen, alltså inte en säkring i ena hörnet, och den andra i ett annat hörn. I äldre proppcentraler ligger oftast de matanade faserna på var sin rad. I nyare automatsäkringscentraler ligger de normalt bredvid varandra, så var 3e säkring hör till samma fas.
Har någon ett förslag på en sådan märkning? Jag har fått tag på originalritningarna och det ser ut som jag har flera såna att döma av antalet streck, men det står ingenting om det i gruppförteckningen eller på centralen. (Och uppenbarligen kände någon tidigare ägare inte till det heller, för han har skarvat på båda faserna och dragit vidare från dosan där de borde delat upp sig...)
 
Du kan t.ex titta på den här bilden:

Det är ett exempel på hur man kan göra. I nederkant ser man att grupp nummer "1" upptar tre st säkringar lodrätt. Det visar dels att säkringarna är samlade och att de tillhör samma grupp. Så spisen är en trefasgrupp, likaså tvättmaskinsgruppen, medan diskmaskinsgruppen är enfas.

Här är ett annat exempel jag hittade i hastigheten:
Elcentral med numrerade positioner och grupperingar av säkringar, indelade i trefas och enfas.
I detta fall numrerar man grupperna efter "position" i centralen. Man ser att spisen upptar position 13-15, dvs tre platser, vilket indirekt pekar på att det är trefas. Denna variant är vanlig för normcentraler där komponenterna sitter på rad och upptar ett visst antal modulplatser.

Gemensamt är att säkringarna för trefasgruppen är samlade bredvid eller under varandra.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
T
Fast hos mig ser det ut att vara tvåfasgrupper, t ex #7 och #8 i exemplet ovan. Numreringen är f ö inte ifylld alls i min gruppförteckning, däremot har någon skrivit med blyerts under respektive säkring...

Tänkte mer om det fanns någon standardvarningstext typ "Innehåller tvåfasgrupper med enfasbelastningar". (Eller "I det här huset är elen dragen lite huller om buller" kanske passar bättre? :) )

Mest som upplysning om jag anlitar någon som ska pilla, och kanske lite till mig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.