Har en minigrävare som jag lyckats välta omkull. Har tagit hand om dieseloljan men undrar om hydrauloljan kommer att läcka ut eller om det är ett slutet system?
 
H
När du vält den tillbaka så dra motorn runt för hand och se att den går runt.
Tänkte så inte oljan runnit in i cylindrarna så du får hydraulisk låsning.
Skulle du köra den runt på startmotorn före och du har låsning i motorn så kommer motorn mest troligt gå sönder.
Om du drar den runt för hand och den inte går runt så måste spridarna ur.

Angående hydralik oljan så beror det lite på om du har slutet eller ett system med andnings filter på tanken.
Mim grävare har slutet
 
Det är nog vanligt att det finns någon typ av ventilering på oljetanken. Så kolla om det läcker där. I övrigt är det tätt.
 
Tack för era svar. Ska se om jag lyckas få den på rätt köl igen. Svårt att komma dit med annat fordon tyvärr.
 
H
Inga träd så du kan bruka talja och block?
Eller en större grävmaskin att lyfta med.
Luftkuddar som bärgarna har kan gå.
Palla under och lyfta med.
 
  • Gilla
Fields of Anfield Road
  • Laddar…
Några bilder som kan inspirera till lite kreativitet? I ett tidigare liv körde jag en del grävmaskin. Det gick att ta sig ur till synes väldigt knepiga situationer, så länge maskinen gick. Men eftersom du tagit hand om diesel kanske det inte är ett alternativ. Och är det en minigrävare utan störtbåge/hytt, är det nog direkt farligt.
 
Jag ska besöka den sängliggande Yanmar B15-3 i helgen. Ska ta en bild då - tacksam för era kommentarer.
Har försökt att googla på omkullvälta minigrävare men utan resultat. Ingen som har lagt upp något om detta på internet - antar att det är lite skämmigt och inget man skryter om :) eller lägger ut på internet!
 
Jag har en liten b16 som jag brukar välta med till som tätt. Ta med dig en 1.5tons talja. Helst 2st och några stroppar. Det räcker med att du lyfter upp den 2-3 dm sedan man rotera upp den med larverna.
 
Den skall säkert gå att räta upp. Med kraftiga taljor flyttar man mycket.
 
Hade min minilastare uthyrd och kunden råkade välta den så den låg helt på sidan.
Vi fick upp den med hjälp av en bonde som bodde granne som kom med en större hjullastare.

I mitt fall rann inga vätskor ut och maskinen blev inte skadad (Giant = Byggd helt i plåt samt störtbur).

Det jag gjorde, och som man bör kolla, är dels som det skrivits om det finns motorolja i cylindrarna, och de kollas enklast genom att ta bort spridarna.
Men sen måste du även kolla insuget (plocka bort det), för har det kommit in motorolja där kommer motorn att rusa helt okontrollerat! Så ta några timmar och kolla ner i varje cylinder samt insug så borde det vara ok.

Om man välter med maskinen och maskinen inte stoppar är det stor risk att motoroljan börjar förbrännas via vevhus-ventilationen och upp till cylindrarna. Enda sättet är då att stoppa antaligen luften in eller luften ut (=avgaserna), Enklast är att ta en handske, trasa, t-shirt eller liknande och trycka in i avgasröret så det blir tät.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag fick hjälp av en vänlig granne som lyckades krångla dit en traktor. Vi la stroppar runt banden och lyckades lyfta upp den på rätt köl igen! Och det verkade inte ha runnit olja in ovan kolvarna heller vad jag kunde upptäcka. Tack för alla tips och råd , de var mycket värdefulla. Efter ett dygn provstartade jag och den gick så fint igång utan några problem.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Har ingen aning om hur det fungerar men ska inte dylika utsläpp anmälas och ev tas om hand? Fast det kanske inte handlade om nå mängder? Tänkte så det inte blir nå påföljder om man inte gör det och det ändå tar sig nånstans av nån som sett nåt.........
 
Jo, så är det kanske. I det här fallet rann det bara ut ungefär 1dl dieselolja innan jag tappade ut resten. Hydrauloljan är av slutet system och motoroljan hade inte heller kommit ut så jag hade tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.