O
Flyttade i oktober och har dessa träd. Enligt säljarna gav de inte så mycket frukt. Lite beskärning kanske skulle göra susen? Speciellt äppelträdet verkar ha väldigt mycket skott, eller? Vad bör jag göra?
 
  • Beskuret äppelträd i en trädgård under vinter, många skott, omgivet av gräsmatta och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträd med många nakna grenar och några kvarvarande döda löv, behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O olsjo skrev:
Flyttade i oktober och har dessa träd. Enligt säljarna gav de inte så mycket frukt. Lite beskärning kanske skulle göra susen? Speciellt äppelträdet verkar ha väldigt mycket skott, eller? Vad bör jag göra?
Här behöver det klippas en hel del.

I regel ska man klippa av allt som går rakt upp utom själva kronan.
Nu går i stort sett allt rakt upp och då kan man behöva beskära en del fördelat på några år. Det bästa ar att låta ett proffs lomma och göra det. Kolla me den plantskola om ni har någon i närheten. Det är värt lite pengar
 
Träden har blivit stympade och gör nu desperat vattuskott (vattenskott) för att kompensera för försvunnen ved.
Här är en sida med bra tips och råd. http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm längst ner till vänster finns flera rubriker att klicka på. Gör det.
Det är inte så svårt som man kan tro med fruktträd men det gäller att lära sig att känna igen de olika grensorterna.
Lycka till!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Tack för svar. Tolkar det som att jag bör rensa ungefär 1/3 av skotten under högsommaren som kommer och då fokusera på de som växer rakt uppåt.

notera att första bilden är ett päronträd. Gäller samma sak där med vattenskott?
 
O olsjo skrev:
Tack för svar. Tolkar det som att jag bör rensa ungefär 1/3 av skotten under högsommaren som kommer och då fokusera på de som växer rakt uppåt.

notera att första bilden är ett päronträd. Gäller samma sak där med vattenskott?
Jag hade klippt lite försiktigare i päronträdet. Men anledningen till vattuskotten är det samma. Du kan korta ner vissa utan att ta bort dem helt. Försök att inte bygga vidare på knutorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.