Hej,

För ett antal år sedan köpte vi tomt och byggde hus. Huset ligger uppe på bergsmark. Men vårat minireningsverk ligger nedanför på den delen av tomten som är ängsmark. Nu är det så att ängsmarken svämmar över när det är kraftig nederbörd. Nu har det blivit så mycket vatten att det letat sig in bakvägen in i vårat reningsverk. Och reningsverket är helt översvämmat och samtliga pumpar har havererat. När jag frågar runt i byn visar det sig att dessa översvämningar alltid funnits och är välkända.
För att bli av med vattnet måste det grävas ett djupt och långt dräneringsdike. Det jag undrar är om detta kan räknas som dolt fel då tomtsäljaren kände till översvämningarna men inte informerade oss om det?
 
Claes Sörmland
EliGum EliGum skrev:
Det jag undrar är om detta kan räknas som dolt fel då tomtsäljaren kände till översvämningarna men inte informerade oss om det?
Är det säljaren som anlagt reningsverket på den översvämningsutsatta marken eller är det ni?

Att mark naturlig svämmar över under vissa årstider kan inte vara ett fel men att ett avloppsreningsverk som har anlagts så att det regelbundet översvämmas är ett fel.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Nej det är vi som har byggt huset som har anlagt reningsverket. Men jag tänker att iom att översvämningen i perioder är så kraftig att vår infart svämmar över borde vi ha informerats om att marken behöver dräneras, dikas ur.
 
Claes Sörmland
EliGum EliGum skrev:
Nej det är vi som har byggt huset som har anlagt reningsverket. Men jag tänker att iom att översvämningen i perioder är så kraftig att vår infart svämmar över borde vi ha informerats om att marken behöver dräneras, dikas ur.
Nej, att obebyggd mark naturligt svämmar över kan inte vara ett fel om säljaren inte konkret har utfäst att den inte gör det. Om t ex säljaren har uppgivit att denne har anlagt en dräneringsanläggning för att hantera regelbundna översvämningar och den inte fungerar så finns ett fel i den anläggningen. Det kan tänkas vara ett dolt fel om det inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning.

Rimligen faller det under er undersökningsplikt att utreda förhållandena vad gäller mark- och dagvatten på en obebyggd tomt.

Det är också normalt att man anlägger dränering och diken i samband med husbyggnation och anläggning av trädgård, parkering, infart och liknande.
 
Ja det låter ju rimligt.
Det finns i och för sig ett dräneringsrör nedgrävt som fanns där när vi köpte tomten. Men röret är underdimensionerat och grenar och skräp fastnar och täpper igen.
 
Dolda fel är sådant som inte går att upptäcka. Det här tycks inte vara särskilt dolt. Att säljaren kände till det gör det definitivt inte mer dolt.
 
EliGum EliGum skrev:
grenar och skräp fastnar och täpper igen.
Sätt en gallerbrunn, sedan får man hålla utkik om man var att man har problem.
Det är ju i ditt eget intresse.
 
Att det är underdimensionerat är så det oftast är på obebyggd mark. Man acceptetar översvämningar några gånger per år för att slippa gigantiska rör.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
EliGum EliGum skrev:
Hej,

För ett antal år sedan köpte vi tomt och byggde hus. Huset ligger uppe på bergsmark. Men vårat minireningsverk ligger nedanför på den delen av tomten som är ängsmark. Nu är det så att ängsmarken svämmar över när det är kraftig nederbörd. Nu har det blivit så mycket vatten att det letat sig in bakvägen in i vårat reningsverk. Och reningsverket är helt översvämmat och samtliga pumpar har havererat. När jag frågar runt i byn visar det sig att dessa översvämningar alltid funnits och är välkända.
För att bli av med vattnet måste det grävas ett djupt och långt dräneringsdike. Det jag undrar är om detta kan räknas som dolt fel då tomtsäljaren kände till översvämningarna men inte informerade oss om det?
Du ger nog svaret själv. "Översvämningar alltid funnits och är välkända". Då är det nog inte möjligt att driva detta som dolt fel, undersökningsplikten gäller även mark
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Att det är underdimensionerat är så det oftast är på obebyggd mark
Dimensionen på dränering var för att vara åker. Någon dags översvämning gör inget för grödan.
O [old rusty] skrev:
Man acceptetar översvämningar
Det vore en orimlig kostnad att dimensionera för alla tänkbara flöden i ett samhälle.
Typ 500 års flöden.
Det åligger byggaren att se över vad som kan behövas.
Sedan om man ökar ett flöde kan man bli ansvarig för nedströms skador (Vattendomar)
Gäller ej i ditt fall om du inte går över 300 mm:s rör. Kolla med Länsstyrelsen om du befarar att du kommer att dränka grannar nedströms.
Vatten som faller idag är 4-5 ggr snabbare till havet än för 50 års sedan.
Kan vara en uppströms liggande fastighet som ökat sin avbördning. Då är denne ansvarig.
 
Man vill inte dimensionera dränering för höga flöden. Det ger problem nedströms. Vid höga flöden vill man att obebyggda ytor översvämmas och att vattnet leds bort i ett lugnare tempo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.