Hej,

Mitt namn är Martin. Jag och min fru håller på att bygga en bastu på vår övervåning (villa) intill en gavelvägg Fönster till höger. Se bilder nedan:


Interiör av en oavslutad bastu med snedtak och synliga trästommar, utan spottar installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ses har bastun snedtak, med full takhöjd (192 cm) fram till 1 meter från ingången. Därefter börjar snedtaket och fortsätter mot en kattvindsvägg, där takhöjden ungefär kommer bli 125 cm.
På vänsterväggen ska en överlav och nedarlav installeras. Som kan ses på bilderna nedan kommer underlaven fortsätta som ett "L" utefter kattvindsväggen.

Nu till min fråga: Hur ska vi placera spottar så att det blir bäst och snyggast?

Alternativ A:

Ritning av en bastu med planerad belysning enligt alternativ A, röda prickar visar spotplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ses utgår alternativ A från att spottarna (röda) följer vänsterväggen fram till att snedtaket börjar, där spottarna sedan följer "skarven" mellan snedtaket och "fullhöjdstaket", bort mot fönstret på högerväggen. Detta alternativ ger troligtvis snyggast placering av spottarna i taket. Dock får inte nederlaven högst upp i bild lika mkt belysning.

Alternativ B:

Ritning av bastu med dimensioner och rödmarkeringar som visar föreslagen placering av spottar längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ B utgår från att man låter spottarna följa väggarna, oavsett snedtaket. Spottarna som placeras i snedtaket kommer isåfall riktas helt rakt ner, utefter väggarna. Som jag ser det får man ut det bästa av spotttar när de placeras utefter väggar, så att man kan se "släpljuset" från varje spot på väggen. Detta alternativ B utnyttjar detta till max. Nederlaven längst in under snedtaket får lika mkt ljus som alla andra lavar.
Nackdelen är att spottarna i snedtaket kommer behöva installeras snett emot taket, vilket kan ge ett knepigt utseeende av installationen. Spottar i snedtak verkar heller inte vara vanligt, vilket möjligtvis betyder att det inte är att föredra/inte blir bra?

Vilket alternativ föredrar ni? Vilket skulle ni valt?
Har ni någta andra förslag?

Tack på förhand.

mvh Martin
 
Redigerat:
Efter väggen.
Eller något som denna bild.
Om det ska vara en ryggbräda mot väggen går det att fälla in spotar i den som lyser uppåt.

Eller under laven, det kommer jag själv att göra nu när jag bygger bastu.
 
  • Bastu interiör med inbyggda spotlights längs golv och ryggstöd som lyser uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset! Då jag tänkte bygga lavarna "lösa" så att de går att lyfta ur bastun vid ex.vis städning, skulle jag vilja undvika belysning som sitter fast monterad på någon av lavarna, därav kan spottar endast placeras bakom ryggstöd (som givetvis är fasta).

Jag planerar att montera ryggstöd bakom överlaven på vänsterväggen, samt bakom nederlaven på övre väggen.
Till saken hör att vi har valt svartbetsad väggpanel, alltså en färg som inte lär reflektera ljuset så bra. Dock är både lavar och tak tillverkade av obehandlad ljus asp:

Ritning av bastu med mått och positioner för LED-spottar indikerade längs med väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots ovan, tror du/ni att det skulle räcka att sätta belysningen, uppåtriktade LED-spottar, endast bakom vardera ryggstöd?
Eller bedömmer du/ni det kommer att lysa för svagt?

Tack på förhand.

mvh Martin
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag inte om en upplyst bastu när jag kastar. Vill ha det lite småmysigt. Vår bastu, ganska stor, hade svartbetsad väggar och tak, mörk granitkeramik på golvet och lavar i ljus asp. Nu hade vi iofs en fönstervägg i bastun. Men den enda belysningen vi hade var två infällda rasterbelysningar nedtill på ena väggen. Precis lagom belysning. Kanske går för er att fixa nån extra "mysbelysning" att bara ha tänt vid behov?
 
tommib
Jag skulle starkt avråda från belysning i taket på en bastu. De kommer att dö snabbt av värmen och fukten.

Belysning i en bastu har man vanligen under lavarna. Man kan också överväga varianten med belysning i ryggstöden men jag tror att det kommer se lite märkligt när man sätter sig för. Dessutom kommer släpljuset ställa väldigt höga krav på väggens ytfinish.
 
Tack för synpunkterna. Vi har också en vägg och dörr helt i glas, så ljus kommer att komma in därifrån också. Till en början funderade jag på att ha dimbara spottar, men börjar nu fundera på om inte det är onödigt? Håller nog med om att en bastu med dov/dunkel belysning låter lite mysig ändå. Jag säger 'nog' för att man ju inte kan veta förrän allt är installerat.

Ang. spottar i taket: Ok, det känns bra att du säger så för snedtaket gör det ju lite knepigt. Om jag kör på bakom ryggstöden så slipper jag ju allt i taket. Pratade med Bastubutiken.se idag och hon sade att det skulle fungera fint med en sådan lösning - alltså spootar endast bakom ryggstöden. LED-spottarna vi då talade om var Ledify SaunaLED:

https://www.bastubutiken.se/product/bastubelysning-saunaled-12-180c-12-dioder-silver/3159

Läser man ovan vill de ha mellan 25-30 cm mellan varje LED, vilket i mitt fall skulle innebära 6 st spottar bakom vänsterväggens ryggstöd och 5 st spottar bakom övre väggens ryggstöd.

"Sätta sig för", hmm, jag tror inte att man kommer att sitta så upprätt så att ryggen skulle delvis dölja ljuset från spottarna bakom. Eller var det så du tänkte?

Angående ytfinishen har du en poäng. Dock tror jag att det kommer att lösa sig i.o.m. att vi kör med liggande bastupanel som är svartbetstad och spontad. Jag tror panelen kommer därför låsa fast i varann och därmed 'tvinga' fram en rak och fin vägg som klarar släpljus.

mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.