MaxÅ MaxÅ skrev:
Något som vore både lärorikt och bra ekonomiskt, och som är vanligt i bl.a. Asien och USA: Smarta, flyttbara och flexibla lösningar i kompakta bostäder. Inredning på skenor/hjul som flyttas efter behov eller dag/natt, sänkbara sovloft för att få ”två plan” på normal takhöjd. Flyttbara väggar beroende på vad rummet för tillfället ska användas till. Det finns massor av spännande lösningar för att göra 3-4 RoK av en 1:a eller 2:a.
Bra ide’! Jag prenumererar faktiskt ett par nyhetsbrev med ”compact living” tips. Allt från enkla vik-ihop till komplexa länk- och skensystem. Båtbyggare brukar vara duktiga på detta!
 
  • Gilla
MaxÅ
  • Laddar…
Någon typ av arkiv där medlemmar kan dela med sig av egna planritningar, ritningar på möbler, konstruktionsritningar etc. Uppdelat på olika kategorier. Kanske även mallar för olika avtal som rör fastighet och mark.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker om fler gör-själv-projekt beskrivningar för att för att ge mer njutningsupplevelser. Tex bygga ångbastu,
vindskydd i trädgården som gärna är vikbara och/eller mobila i tätt eller genomskinligt material,
uteplats som samlar solvärme på dagen och ger värme på kvällen (stenmur med inglasning eller dylikt)
 
Hej! Kanske detta redan finns men jag testar. Jag skulle vilja kunna publicera offerter och få feedback på dessa. Är det rimligt, eller inte? Vad saknas? Vad kan förtydligas? En hjälp att kontrollera innan kontrakt skrivs på. Den tjänsten vill jag gärna ha.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Hej,

Jag skulle vilka ha en köp och sälj-sida på forumet där man kan köpa verktyg etc av varandra.

Jag skulle också vilka ha en specifik sida för tester av alla de slag.

Mvh Andreas
 
Hej,

Jag skulle gärna vilja att det fanns en specifik sida för filmade guider. Eller film överlag visserligen men ibland är det väldigt svårt att förstå genom att läsa.

Tack!
 
Jag skulle önska att ni tog del av forum-medlemmarnas åsikter inför tester och övriga artiklar. Exempelvis önskemål om hur ni ska testa skruvdragare.
Då skulle ni få direkta tips från de som faktiskt kommer ta del av testerna och reportagen.

Jag hade exempelvis velat sett borr-test av skruvdragarna med hålsåg i massivträ exempelvis.

tack för mig!
 
AXS
Jag önskar webbformulär som guidar en i svåra frågor. Frågorna och hjälpen ska anpassas efter vad du svarat innan. Tex köpa ett hus, om det är ett dolt fel eller ta in en hantverkare.

Som en interaktiv checklista.
 
Man kanske kan gör lite mer detaljerade guider på hur man gör vissa detaljer som är synliga i huset.

Tex vad man ska tänka på /ha för lister när man gerar lister och foder eller när man ska förkroppa?

bara enkla små grejer som kan göra detaljer finareii huset

Hur man spacklar gipsskarven på bästa sätt (finns ju pappersremsa, något man tejpar upp osv.)

Hur man får till lampsladden snyggast.

Bara några tips
 
Många bra förslag hittills!

Mitt förslag: en redaktionell artikelserie som följer ett antal husprojekt från start till mål.

Mer info:
Personligen uppskattar jag byggprogram på TV väldigt mycket men tyvärr får man ofta se för lite av det som vi här på Byggahus tycker är mest intressant, själva bygget och de konstruktionstekniska lösningarna. Projekttrådarna här på forumet är fantastiska, men jag skulle vilja se en redaktionellt innehåll där ni tex följer 5 olika, relativt parallella, byggen från start till mål under 1-2 års tid med jämna uppdateringar (tex månadsvis): texter, bilder, fakta, tips och gärna möjlighet att ställa frågor till de som bygger samt lämna önskemål om vad ni ska fokusera lite extra inför nästa uppdatering. För att det inte ska bli alltför krävande att få till kan säkert de som bygger hjälpa till med bilder, osv så att ni inte behöver vara ute på plats.
 
Jag skulle vilja se mer artiklar som visar på återbruk av de material man redan har, med fokus på att "miljömedvetet" bygga om, renovera och förändra efter de behov man har, men utan att riva ut allt och stoppa in nytt". Ett lagom diffust ämne som öppnar upp för en bred skara artiklar som jag tror kan vara intressant för många.

Skulle även vilja sen en serie av GDS-artiklar som är nedladdningsbara för medlemmar, där de vanliga arbetena i huset ingår, ex badrum, kök, ventilation, avlopp.

En artikel som vore särskilt intressant är el-planering.
Hur ska man tänka kring elen i huset, dels om man står inför en enklare renovering, men också om man står och överväger ett totalt utbyte.
Hur mycket reserver ska man ha, storlek på centralen, hur många jordfelsbrytare (separera el ute och inne, separata personskyddsautomater för kyl och frys osv).

Om det blir aktuellt att vinna en skruvdragare vore någon av Makita-dragarna kanon :)

Tack för ett bra forum och community, här finns all kunskap samlad!
 
Svårt att komma på nya idéer till en sida som redan innehåller så väldigt mycket bra :)

En sak jag gärna skulle vilja läsa om är hur viktig ventilationen och luften är i huset.

Hur man kan förbättra inomhus luften med bättre ventilation eller användning av luftrenare och luftfuktare för att uppnå det perfekta klimatet inomhus.

Hur man mäter luft kvalitén, finns ju massa olika smarta hem lösningar som har koll på luften och som kan larma när den blivit dålig.

Hur luften påverkar allergi och sömnen mm.

Gärna en bra artikel om detta problem och hur man löser det !!!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Flera artiklar om produkter för "smarta hem", tex Plejd och liknande produkter.

Artiklar om metoder för att minska energianvändningen i ett hus.
 
Jag hade gärna sett artiklar om värme och isolering av äldre hus vad som funkar och vad som är bra att undvika. När måste man sätta i mer luftning till huset osv.
Även en gjuta trappa och kombinera sten material hade varit trevligt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Det hade varit intressant om man som f
Sweclockers forum bjuder in hustillverkare eller andra tillverkare till forumet och där har trådar de kan svara direkt på frågor så som de ser på det. Blir intressanta diskutioner som kan ge båda parter mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.