Hej!

Har ganska nyligen blivit husägare och har inga direkta tidigare erfarenheter av att snickra & renovera. Vissa saker som är självklart för en annan, kan vara helt ny information för mig. Just saying.

Nåväl. Planen är att riva de gamla inbyggnadsgarderoberna och ersätta med någon modernare lösning med skjutdörrar, exempelvis PAX från Ikea. Högsta måtten jag hittat på dessa är 2,36m vilket innebär att jag får en bit över i ovankant på garderoberna då jag har 2,50 i takhöjd..?
I dagsläget är det tre garderober i det större sovrummet och endast en till det andra sovrummet. Nu är planen att sätta för garderoben som är på gaveln in till stora sovrummet, och sen sätta en lika stor garderob åt vardera sovrum.


Mitt största orosmoment i dagsläget är om jag helt fritt kan riva och kapa i väggen som går emellan garderoberna eller om denna är en del av bärande konstruktion? Har knackat och även provborrat i den lilla tvärgåede väggen som delar av garderoberna närmast gaveln på huset och denna är enligt mig väldigt tunn och inte alls robust. Huset är ett enplans tegel med källare, och fackverk som takstolar. Liknar väldigt mycket detta,
https://www.byggahus.se/forum/threads/inbyggd-garderob-baerande-vaegg.350815/#post-3383735

Bifogar ett gäng bilder för att förtydliga mitt projekt. Ös på med tips och ideér från er som gjort liknande lösningar, eller om det är något jag bör tänka på osv. Tack på förhand!
 
  • Två inbyggda garderober med bruna dörrar mot en grön-mönstrad tapet i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal inbyggd garderob med träddörr i ett sovrum med rosa blommigt heltäckningsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerade inbyggda garderober som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerade platser för nya skjutdörrar mellan två sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss över sovrumsinteriör med överlagrade röda skjutdörrsillustrationer som planeringsidé för garderobsutbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nyligen gjort liknande moment i en lgh. Där gamla masonitgarderoberna var inbyggda i väggen mellan två rum. Blev Dörrar åt ena rummet och skjutdörrar åt andra hållet. Rev försiktigt så jag kunde behålla gipsväggarna och i stort bara skjuta in pax fick öppna lite uppåt. Limmade o skruvade befintligt gipsvägg i stommarna. Biten ovan stomme o tak (248 takhöjd) tapetserade ihop med övriga rummet. Inget man tänker på.
 
putte22 putte22 skrev:
Har nyligen gjort liknande moment i en lgh. Där gamla masonitgarderoberna var inbyggda i väggen mellan två rum. Blev Dörrar åt ena rummet och skjutdörrar åt andra hållet. Rev försiktigt så jag kunde behålla gipsväggarna och i stort bara skjuta in pax fick öppna lite uppåt. Limmade o skruvade befintligt gipsvägg i stommarna. Biten ovan stomme o tak (248 takhöjd) tapetserade ihop med övriga rummet. Inget man tänker på.
Tusen tack för ett så bra och välformulerat svar. Du har inga bilder på slutresultatet? Hade varit jättekul att se!
 
jodå. det kan jag ladda upp snart
 
Renovering av garderob med öppen dörr och hyllor innanför, verktyg på stege och otillgängligt elutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd garderobsnisch i ett rum med synlig elinstallation klar för montering av uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom väggnisch redo för garderobsbygge med verktyg och dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av en garderobsvägg med verktyg och elledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med synliga kablar, outredd garderobsnisch och ett cykel framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med omålade garderobsskelett, stegar och en cykel. Inget synligt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Icke färdigställd garderobsbyggnation i ett rum med verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig garderobsinstallation med öppen vägg och elinstallation synlig, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad garderob utan dörrar med synlig elinstallation och verktyg som spridits ut på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel dragen i öppen vägg för framtida uttag i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av garderob utan dörrar med synliga elkablar där strömuttag planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda garderober under konstruktion med spegeldörrar, väggpaneler och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rummets hörna med beige tapeter, garderob med spegeldörrar och synligt eluttag, lämpat för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen garderob utan dörrar som visar kläder och hyllor, indikerar behov av belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte dra fram ström till uttag om du bla ska ha belysning inne i garderoberna.
 
  • Gilla
Rickardsolsjo
  • Laddar…
I ett enplanshus med fackverkstakstolar är normalt inga mellanväggar bärande. Eftersom det är ett 50/60-talshus kan det finnas skäl att kontrollera fackverkets dimensioner samt att vinden inte används för annat än blygsam förvaring.
 
  • Gilla
Pellelicious
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Glöm inte dra fram ström till uttag om du bla ska ha belysning inne i garderoberna.
Wow vad snyggt! Tack så jättemycket för bilderna, de kommer vara till stor hjälp då det är ungefär likadant jag tänkt göra. Grymt!
 
Ja ett litet lätt uppsving. Även med tanke på inredning och funktion.
 
J justusandersson skrev:
I ett enplanshus med fackverkstakstolar är normalt inga mellanväggar bärande. Eftersom det är ett 50/60-talshus kan det finnas skäl att kontrollera fackverkets dimensioner samt att vinden inte används för annat än blygsam förvaring.
Vart vänder man sig till för att räkna på fackverkets dimensioner och vad bärigheten är? En arkitektbyrå?
 
J justusandersson skrev:
På träguiden [länk] kan du få en uppfattning om vilka dimensioner som är aktuella. Kan du komma åt att mäta dem kan jag hjälpa dig.
Absolut jag kan ta mig upp på vinden och mäta. Kikade in på länken du skickade men är inte helt med på vilka mått jag ska ta mer än spännvidden?
 
Du behöver nog inte oroa dig för takstolarna. Bygger du bara väggar så som du tänkt bär de upp taket på samma sätt som innan även om en del blivit förskjuten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.