Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Snyggt! Men hur är/känns det att sitta i ett rostfritt kar?
Väldigt skönt!
Ytan är len och skön och inga vassa kanter att slå i eller riva sig på.
För ett par veckor sedan var vi på stenungsbadens spa, deras utomhusbad var gjort i klinkers och sten.
Kalkfläckar, smutsiga fogar och vassa hörn på kakelplattorna drog ner intrycket.
Föredrar rostfritt
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Visst, det vore ju jobbigt!
Här är ett exempel där man har ett rostfritt bad men sten runt om.
[bild]
Håller med om att detta är mycket snyggt och visst det åldras säkert inte på samma sätt. Dock ska vi ha granit plattor som är 30x60 cm med minimala fogar så jag hoppas detta ska bli lätt att hålla fräscht. Dessutom tycker jag om att bygga saker (även om jag inte alltid kan) och bygga/tillverka i rostfritt kan jag definitivt inte.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Kort rapport. Del 1 är klar och jag har köpt in en del grejor. Jag räknar med en totalkostnad på ca 35000när allt är färdigt...

 
  • Påbörjat byggprojekt med delvis lagda plattor och material på mark vid en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
V Volvo851 skrev:
Tack för att du engagerar dig, men jag har nog varit otydlig med hur jag menar. 1;5 meter från där spaet ska stå håller vi på att bygga ett "pannrum" och i detta rum ska pump, värmare osv stå. De plaströr jag ev. tänkt gjuta in i spaet för luft ska då också ha förbindelse med pannrummet. Det är meningen att vi ska bada året om så ja vatten och värme finns men detta är ju i karet.Rören kommer alltså att även vara utanför karet (mellan kar och pannrum) och då kan ju vattnet frysa då vi inte alltid har luften påslagen (ingen luft som värmer vattnet) Jag skulle i och för sig kunna bygga någon form av isolerad kulvert mellan kar och pump och och samla alla rör i denna...Men jag får nog tänka vidare. Kanske lättare att bara vrida på ventilen på pumpen så det kommer med lite "tjuvluft" då får jag ju bubblor, dock inte bubblor från botten.
Vad tror du om ett ”omvänt vattenlås” med en ytterslang som går upp och vänder ovanför vattenytan på karet (med avluftning uppåt för att inte få en hävert av misstag) och sedan fortsätter slangen ner igen vidare till pannrummet? I den slangen drar du luftslangen som då också går ovanför vattenytan och är utbytbar. Sätt en backventil på den slangen på rätt avstånd dvs efter böjen ner mot pannrummet. Backventil för luftpump finns i akvariebutiker.

Det finns färdiga ytterplastslangar med gängor hos poolteam. Jag använde själv sådana ihop med genomföringar i rostfritt från båttillbehörs affären till ingjutnad i vårt badkar i betong.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Nu har det gjutits.... Nygjuten betonggrund för tillbyggnad intill ett vitt hus med grönt tak, omgiven av byggmaterial och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.