Byggahus är i mångt och mycket ett alldeles förträffligt ställe att söka information på om man är husägare.

Men hur fungerade det förr innan dator och smarta prylar som mobil och läsplattor fanns, hur gjorde man då när man som husägare sökte information om renovering etc?

Eller var det så att man kunde det mesta redan innan man köpte hus och kunde man inget var man förpassad till lägenhet?

Var det bättre att bo i hus förr än vad det är nu?

Själv tog jag hjälp av min far och farfar när det gällde något som skulle göras med huset och det dom inte visste var inte värt att veta (enligt dom).

Hur gjorde ni?
 
Förr fanns det något som kallades ”tidsskrifter”, de såldes i butiker och bestod av papper med tryckt text och bilder på. Det fanns säkerligen en uppsjö av olika sådana tidsskrifter som man kunde lära sig nya saker ifrån. :D
 
  • Gilla
Goshow och 3 till
  • Laddar…
Sedan fanns det väl i varje "by" (eller iaf i närheten) yrkesmän som kunde hjälpa en, och så bytte man mer tjänster med varandra.
Det viktiga förut var väl konstruktionsberäkning, huset var ju annars enklare, de satt ju inte direkt och höll på med tätskikt i badrum osv.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Förr fanns det något som kallades ”tidsskrifter”, de såldes i butiker och bestod av papper med tryckt text och bilder på. Det fanns säkerligen en uppsjö av olika sådana tidsskrifter som man kunde lära sig nya saker ifrån. :D
Just det, fanns väll även att köpa på brädgården har jag för mig.

Förutom min far och farfars kunskaper (som nog inte alltid var de bästa) låna jag böcker på biblioteket samt köpte en och annan i bokhandeln
 
S johd01 skrev:
Sedan fanns det väl i varje "by" (eller iaf i närheten) yrkesmän som kunde hjälpa en, och så bytte man mer tjänster med varandra.
Det viktiga förut var väl konstruktionsberäkning, huset var ju annars enklare, de satt ju inte direkt och höll på med tätskikt i badrum osv.
Fast ”förr” är ju att betrakta som för typ 20 år sedan innan internetforum som detta existerade i större utsträckning, och då var det ju inte enklare hus direkt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Hittade några sådana här från 1986 på secondhand för 2kr styck. Mycket bra läsning Omslag på "Gör Så Här" tidskrift från 1986 med rubriker och bild av en person som står vid en bäddsoffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag denna från 1949
Hand som håller en blå gammal bok med titeln "STORA HJÄLPREDAN - Boken om bostad och bohag".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av innehållsförteckning från en äldre handbok om heminredning och hushållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars gillar jag serien hantverket bok från 30-talet
http://www.bokstugan.se/bok.php?id=23347
Men du kostar typ 1000-lappen styck. Är en serie på flera böcker. Måleri, mureri, snickeri, mm
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte hus 94 och skaffa dator först 98 (tror jag) men gammalt eller förr kan upplevas olika beroende vem man pratar med
 
MultiMan
Jag har minst 70-80 olika tidskrifter och olika specialnummer, står massor med tips och guider i dem för i stort sett allting. Fick de av min far innan han drog igen kistlocket vid 89, så flera generationer har använt den typen av hjälp.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Totte_S
<ironi>
Enklare - för man kunde inte gå in på byggahus, ställa en fråga och få 8 olika svar och 4 parallella sidofrågeställningar som avhandlas i 687 inlägg på ett par veckor.

( fast de första åren på bygga hus slapp man också totala urspårningar i varannan tråd, det va bättre förr)
</ironi>
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Vadå? Vem gillar inte trådar om en trasig spis för 2500kr på flera hundra inlägg där skyttegravskriget liknar riksrättsutfrågningarna i USA? Vem behöver Netflix? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Vildparti och 5 till
  • Laddar…
När det var något projekt man skulle ta i tu med då stega man in på byggaffären och dels pratade med kunnigt folk där och sen tog man hem en antal produktbroschyrer att studera innan man skred till verket.
 
Om jag ska va ärlig Så kunde jag i princip inte ett jävla dugg när jag köpte mitt första hus men man lär sej på vägen el har ju alltid varit intressant så det gick ju snabbt att lära sej men allt annat har man prövat sej fram till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.