P Pappa1986 skrev:
Sen är det ju så att det är ni som har kontaktat markägaren och vill köpa.
Säljaren kommer betala både för mäklare och en avstyckning. Då kan priset vara uppe i 100.000 :- för dem.
De förlorar en bit mark som minskar värdet på deras gård.
För er är det ett fantastiskt läge och det hade kanske varit för andra med?
Absolut, jag förstår att vi behöver täcka kostnaden för arvodet och avstyckning.

I detta fallet bor dem inte där och finns ingen gård. Dem äger detta endast för skogen som ligger norr om denna betesmarken.
 
P Pappa1986 skrev:
Sen är det ju så att det är ni som har kontaktat markägaren och vill köpa.
Säljaren kommer betala både för mäklare och en avstyckning. Då kan priset vara uppe i 100.000 :- för dem.
De förlorar en bit mark som minskar värdet på deras gård.
För er är det ett fantastiskt läge och det hade kanske varit för andra med?
Varför skulle säljaren stå för kostnaden för avstyckning? Hade jag isf inte gjort under dessa omständigheter och hade inte förutsatt det i priset som köpare. Mäklararvodet blir väl inte så saftigt heller då de endast behöver hjälp med avtalet.
 
Alltså NI vill köpa TVÅ stooora ”tomter” på 5500kvm/styck för att bygga 2 fastigheter? Ni har hittat en bit mark/åker som ni tycker är perfekt.

Kommer tillkomma kostnader för VA/EL/Fiber/Väg osv precis som för väldigt många tomter på landet.

Avstyckningskostnaden ska ni nog också reda ut vem som betalar. Som säljare skulle jag låta köparen ta den kostnaden rakt av och bara förhandla om ersättningen jag som säljare vill ha.

De som ev säljer marken får ju en förminskad/försämrad fastighet. Yta, läge, insyn, biltrafik, grannar, visst pappersjobb mm.

Ni tycker 400000kr/”tomt” är dyrt för att någon väljer att benämna/värdera det som tomt istället för mark? Men det är ju just två ”tomter” ni ämnar skapa inte lite betesmark åt er häst eller lite skog att hugga ved i.

Låter helt normalt i mina ögon för det ni vill köpa. Är själv markägare, har både köpt, styckat, fått inlöst sålt mark/tomt.

Så mitt råd är att var lite ödmjuk och försiktig om ni nu verkligen anser att det är en ”drömtomt” för er. Tycker säljaren ni är tjuriga/dumma så kanske de vägrar sälja till er och det kanske är ett betydligt sämre alternativ?

Kolla med en egen mäklare. Försök hitta argument/fakta till vad tomtpriserna brukar ligga på i trakten ÄVEN om det egentligen är oväsentligt. Säljaren kanske inte alls egentligen vill/behöver/önskar sälja....de sitter på trumf helt enkelt.
 
  • Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker inte heller att priset är nåt märkvärdigt. Skåne är ett attraktivt område. Ni får tänka på att det inte är åkermark ni köper utan blivande bostadsmark. Antar ni dessutom tänker sälja den ena tomten med vinst. Att bygga kostar många miljoner och tomtpriset i ert fall är bara en liten del av det hela.

Är ni intresserade bör ni skriva kontrakt snarast, med paragraf att köpet återgår utifall Lantmäteriet inte godkänner avstyckningen.

Nu vet markägaren om att marken kan säljas som bostadstomter. Det finns inget som hindrar markägaren att själv stycka av, kanske dra fram el och VA, och sedan sälja tomterna för mycket högre pris.

Vi köpte tomt på landet och ordnade allt själva. Tror att det är ganska vanligt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker inte heller att priset är nåt märkvärdigt. Skåne är ett attraktivt område. Ni får tänka på att det inte är åkermark ni köper utan blivande bostadsmark. Antar ni dessutom tänker sälja den ena tomten med vinst. Att bygga kostar många miljoner och tomtpriset i ert fall är bara en liten del av det hela.

Är ni intresserade bör ni skriva kontrakt snarast, med paragraf att köpet återgår utifall Lantmäteriet inte godkänner avstyckningen.

Nu vet markägaren om att marken kan säljas som bostadstomter. Det finns inget som hindrar markägaren att själv stycka av, kanske dra fram el och VA, och sedan sälja tomterna för mycket högre pris.

Vi köpte tomt på landet och ordnade allt själva. Tror att det är ganska vanligt.
Det är detta jag inte förstår men börjar inse att det bara är så. Vi köper ju åkermark, sen att vi kommer göra det till bostadsmark är enligt mig en annan sak. Att värdera något till vad det kommer bli är enligt mig obegripligt.

Tanken är att vänner till oss ska köpa andra halvan. Hade det varit billigare hade vi köpt hela men nu har vi inte utrymme till det. Fullt medvetna om att dem kan stycka av det själva och sälja det men tror inte att de är intresserade av det men det är bara min känsla.
 
En vanlig tomt på 6-700 kvm utanför Helsingborg ligger runt 500k kr. NV skåne låter i mina öron som Helsingborg, Höganäs eller Ängelholm.
 
J JonatanHost skrev:
Det är detta jag inte förstår men börjar inse att det bara är så. Vi köper ju åkermark, sen att vi kommer göra det till bostadsmark är enligt mig en annan sak. Att värdera något till vad det kommer bli är enligt mig obegripligt.

Tanken är att vänner till oss ska köpa andra halvan. Hade det varit billigare hade vi köpt hela men nu har vi inte utrymme till det. Fullt medvetna om att dem kan stycka av det själva och sälja det men tror inte att de är intresserade av det men det är bara min känsla.
Ja, generellt sett så värderar man marken utifrån pågående markanvändning, o vissa fall kan förväntningsvärden vara kopplade till marken om det tex finns är utpekat som framtida bostadsområde i översiktsplan eller liknande. Men det är ju inte tomtmark ni köper, det är det ju först efter förädling.Det ni står inför är vad som inom fastighetsvärdering kallad för säljarens reservationspris, dvs det pris de själva är villiga att sälja till. Det överensstämmer inte nödvändigtvis med vad marknaden är villig att betala. I dagsläget finns det ju bara en potentiell köpare om jag förstår det rätt, och en säljare som kanske inte är jättemotiverad men kan tänka sig att sälja till rätt pris. Så sett är ni ju i underläge här.
 
Men är det relevant att fundera över hur det "borde" värderas? Ni kontaktade säljaren, han gav er sitt pris. Han kanske egentligen inte alls är intresserad av att sälja, men kan tänka sig att göra det för en rejäl peng. Om ni tycker han värderar sin mark för högt får ni helt enkelt köpa mark av någon annan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ja, generellt sett så värderar man marken utifrån pågående markanvändning, o vissa fall kan förväntningsvärden vara kopplade till marken om det tex finns är utpekat som framtida bostadsområde i översiktsplan eller liknande. Men det är ju inte tomtmark ni köper, det är det ju först efter förädling.Det ni står inför är vad som inom fastighetsvärdering kallad för säljarens reservationspris, dvs det pris de själva är villiga att sälja till. Det överensstämmer inte nödvändigtvis med vad marknaden är villig att betala. I dagsläget finns det ju bara en potentiell köpare om jag förstår det rätt, och en säljare som kanske inte är jättemotiverad men kan tänka sig att sälja till rätt pris. Så sett är ni ju i underläge här.
Detta låter rimligt.

Absolut är vi i underläge då dem inte la ut det utan vi kontaktade dem. Priset vi fick var direkt från mäklaren, det intressanta är att vi sett liknande bit mark för samma pris som inte sålts på två år så där är ingen stor efterfrågan.

Ska bli intressant att se vad förhandsvärderingen hamnar på men tyvärr kommer den nog inte kunna täcka en så hög kostnad för marken.
 
Priset låter som sagt inte särskilt orimligt för en bit mark som potentiellt kan styckas upp till 10-15 villatomter, även om ni bara planerat att göra 2.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men, varför skulle markägaren överlåta sitt värde till ett underpris? Markägaren äger betesmark, som i den rollen betingar ett värde på, säg 100 000 (ingen aning, bara gissar). OM det går att bygga bostäder på marken, så blir den värd 800 000 (tydligen).

Vaför skulle han då sälja för mindre än så?

Men allt är givetvis under förutsättning att du ens får stycka av marken. Det är ofta hinder att bygga på odlingsbar mark.

Beskrivningen om att marken dessutom är "blöt". Det kan vara ytterligare hinder för avstyckning, om marken inte är ändamålsenlig för bistadsbyggande.

Och just detta att den är blöt skulle iallafall få mig att backa två steg. Det kan bli väldigt dyrt att bygga, det kan bli stora problem i all framtid med översvämningar på tomten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker det låter billigt. Det är ju nu också, till viss del, byggbar mark i och med att det finns förhandsbesked.
 
harry73
Vi betalade 700 tkr för 2500kvm och fick anlägga väg, gräva vattenledning, anlägga avlopp, ansluta el och tele, fälla kanske 50 stora träd.
Och detta var 2007.
800tkr för en 11000kvm avstyckningbar fastighet låter rimligt
 
Jag får instämma att priset inte låter orimligt. Tillgång och efterfrågan, läge, läge, läge.

Att värdera en markplätt beror lite på hur man ser på markplätten. 1 ha betesmark kanske kan värderas till 30-110 kSEK. Men vore det min mark, och om jag verkligen ville sälja till någon som vill bygga hus, då hade prislappen varit betydligt högre, prissatt som tomtmark. Finns det dessutom positivt förhandsbesked så är det en garant för ett rimligt tomtpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.