Nu är det snart år 2020, dvs 20 år sedan sekelskiftet! För mig som är född på 60-talet är sekelskiftet år 1900. Antar att några av har samma känsla eller inte? När jag tänker tillbaka på de senaste 20 åren har jag svårt att sätta fingret på vad som hänt i form av utveckling, förändrade beteenden. Jo många sociala medierna fanns inte? Folk man mötte staden var aldrig djup försjunkna i sin mobil. Streamad musik fanns inte, de flesta hade tv-mast på de flesta hus, fast telefon fanns i varje hushåll. Listan blir rätt lång om man tänker efter, men ändå känner jag att livet var ganska likt. Vi äter lite mer vegetarisk mat idag. Det var få som hade matalergier.

Vad händer om 10 år och hur ser livet ut om 20 år, om man lever? Jag tror att i många avseenden är det sig rätt likt. Några saker som jag tror kommer bli vanligt är att många hus kommer ha solceller på taken, mycket elbilar. Börjar vi ha en värld där fler lever sina liv på internet, eller är det för tidigt? Är kvantdatorn vanlig? Men vad mer kommer hända och vad har hänt?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vad händer om 10 år och hur ser livet ut om 20 år, om man lever? Jag tror att i många avseenden är det sig rätt likt.
Många intressanta frågor!
Har själv nått en ålder då man tar en dag i sänder, och inte försöker se så långt in i framtiden.
Men jag skall försöka i morgon. mañana :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
IOT och digitala assistenter kommer att öka, det är det som påverkar oss mest tror jag. Elbilar blir allt vanligare och e-sport kommer att ta över mer intresse från fysiska idrotter.
Sen är frågan om hur vi jobbar intressant, tekniken finns idag att de flesta tjänstemän inte är beroende av en specifik fysisk plats att arbeta på så att så länge man har sin datamaskin så kan man arbeta och slippa mycket pendling.

Jag tror vi nått en utjämnande nivå av mobilsurfande så ser inte att det skulle öka så mycket.

Tror också att delningsekonomier blir vanligare. Vi ser det redan idag med t.ex. Sunfleet som är populärt i städer då många slipper att äga en bil.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu är det snart år 2020, dvs 20 år sedan sekelskiftet! För mig som är född på 60-talet är sekelskiftet år 1900. Antar att några av har samma känsla eller inte? När jag tänker tillbaka på de senaste 20 åren har jag svårt att sätta fingret på vad som hänt i form av utveckling, förändrade beteenden. Jo många sociala medierna fanns inte? Folk man mötte staden var aldrig djup försjunkna i sin mobil. Streamad musik fanns inte, de flesta hade tv-mast på de flesta hus, fast telefon fanns i varje hushåll. Listan blir rätt lång om man tänker efter, men ändå känner jag att livet var ganska likt. Vi äter lite mer vegetarisk mat idag. Det var få som hade matalergier.

Vad händer om 10 år och hur ser livet ut om 20 år, om man lever? Jag tror att i många avseenden är det sig rätt likt. Några saker som jag tror kommer bli vanligt är att många hus kommer ha solceller på taken, mycket elbilar. Börjar vi ha en värld där fler lever sina liv på internet, eller är det för tidigt? Är kvantdatorn vanlig? Men vad mer kommer hända och vad har hänt?
big data och beslutsstöd , t.ex ”självkörande” bilar kommer tidigare än elbilar, tidiga diagnoser av det mesta; kropp, trafik, väder, mark... allt

vi kommer träna datorer att ge oss sannolikhet-chans på det mesta
 
Man ska vara lite försiktig att tvärsäkert beskriva framtiden, men det är lite kul och intellektuellt utmanande.
Uppvärmning: idag är det få som har olja som uppvärmning och det vore ju konstigt om all oljeanvändning är borta om 20 år i vanliga villor. Finns nog någon mindre företag som har det kvar. Ved och pellets tror jag också förre har som permantuppvärmning men fler har ved som stöduppvärmning. Fjärrvärmen mer klimatneutral är en trolig utveckling.
El: solceller och troligen är egenlagring mer vanlig. Det känns som om någon styrning av förbrukningen, så att vi konsumenter köper el då tillgången är god, bättre, billigare... hoppas det finns snyggare solceller att sätta upp på äldre tak.
Smarta hem: det känns som vi får mer styrning av hemmen, men min erfarenhet är att det är rätt krångligt och inte helt tillförlitligt. Vad skulle kunna styras ännu mer?

det var några snabba funderingar, från ett blåsigt Skåne.
 
Det har hänt otroligt mycket på bara 10 år! Vi har precis sålt vårt radhus i brf som vi köpte februari 2010. När vi flyttade in hade jag en vanlig Ericsson-mobil med knappar, smarta telefoner fanns men de var inte riktigt för alla då (dyra). Jag fyllde 30 året vi flyttade in och nästa år blir jag alltså 40 :)surprised:) och vi har avlat fram 3 barn under denna tiden. Helt sjukt.
 
I mina ögon handlar allt idag om att effektivisera, men det blir bara mer o mer ineffektivt, det papperslösa samhället kräver mer papper än någonsin. Optimal funktion på saker o ting är uppfunnet för länge sen, så nu håller man på att uppfinna hjulet igen, med varierande framgång.
Allt går fortare och fortare, utom i trafiken där det går saktare o saktare, trots att bilar o vägar är säkrare.
Många tycker nog att allt går framåt, men jag som oxå är född på 60 talet tycker det har vänt och går bakåt. Vi håller på att måla in oss i ett hörn. Vi bor alla snart i samma hus, målade i samma färg, åker samma bil och gör samma saker. Vi är sjukt målade att följa trender och inte sticka ut, snart är samhället helt grått, man målar allt vitt och klär sig i svart ( Det blir grått)
Det finns ett fåtal färgklickar, för än verkar ingen gett sig på att måla tomten vit, eller försöka byta färg på flaggan, men både den o tomten är väl snart förbjudna.
"Alla vill till himlen, men ingen vill dö" men jag personligen börjar längta och slippa detta.

Fredrik Lindstöm har skrivit en serie noveller "När börjar det riktiga livet" och " Vad gör alla superokända människor"
( finns som ljudbok)
I de finns mycket tänkvärt i ämnet, vad är det vi går och väntar på.
"Köket" heter en novell som passar klockrent här på BH forumet.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
I historieböckerna kommer man om hundra år att läsa att 1990-talet var årtiondet då civilisationen och mänskligheten peakade. Sedan började förfallet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi som upplevt de senaste decennierna har varit med om en enorm revolution, vilken av framtidens historieskrivare kommer att anses vara ett lika stort steg för mänskligheten som uppfinningen av hjulet.
Datorns genombrott, datoriseringen/digitaliseringen av samhället, internet och smarta apparater är på gott och ont en av de största vattendelarna i mänsklighetens historia. Tänk efter! Vilka områden är inte påverkade av någon form av datorkapacitet redan idag?
Nä, just det. Nu ska ju till och med brödrostarna kommunicera med kylskåpen som själva ska beställa nytt bröd från butiken och få det hemkört, samt låsa upp ytterdörren åt budet i väntan på att leveransen blir helautomatiserad. Under tiden bär vi omkring på all världens tillgängliga kunskap, och full kommunikation med vemsomhelst på hela jorden, i fickan.
Den industriella revolutionen var något liknande, men gick betydligt långsammare: där den utsträckte sig över ett sekel har datoriseringen gått på 35-40 år. Vi som varit med före och under omvandlingen har upplevt någonting verkligt historiskt; försök bara förklara för närmsta tonåring hur tillvaron såg ut på 70-80-talet så förstår ni.
Vart kommer den utvecklingen att leda oss? Farorna finns definitivt, vet alla som t ex sett Terminator eller The Matrix; hur skruvade och fantastiska dessa framtidsvisioner än är, så säger de oss något om hur lätt vi kan falla offer för vår egen skapelse. Den personliga integriteten har aldrig varit så hotad som idag, något som också redan utnyttjas fullt ut av det totalitära Kina och där de växande antidemokratiska strömningarna verkligen ger anledning till oro för framtiden.
Cyberkrigföring är ett annat problem, något som t ex Ryssland visat sig behärska och där riskerna ökar drastiskt i takt med digitaliseringen. Varför spilla människoliv på att invadera ett land, om man kan låsa in hela befolkningen (genom att hacka deras smarta lås) och göra dem ruinerade över en natt (genom att hacka deras bank- och betalsystem)?
Jag tror tyvärr att vi kommer att se mer av både övervakning och cyberkrig, eller varför inte utpressning från terrorister. Kanske kommer det att leda till en backlash för digitaliseringen, kanske kommer de nya statusmarkörerna att bli att man har råd med analog teknik och med att stå utanför datorsamhället. Det finns indikationer på det idag, men samtidigt kommer mycket att gå åt andra hållet. Vilket inte direkt gör åtminstone mig lyckligare.
 
Funderade på interaktiv datorkommunikation, någon sorts AI, kan finnas på plats om 20 år! Kan detta kommit så långt att vi har en sorts datorvän, som vi kan kommunicera med utan få pekpinnar eller att riskera sin vänskap? Tror att detta kan revolutionera mycket av mångas ofrivilliga ensamhet.
 
hittade en rolig framtidsfilm från 1989. Några saker stämmer!

 
harry73
ricebridge ricebridge skrev:
Den industriella revolutionen var något liknande, men gick betydligt långsammare: där den utsträckte sig över ett sekel har datoriseringen gått på 35-40 år. Vi som varit med före och under omvandlingen har upplevt någonting verkligt historiskt; försök bara förklara för närmsta tonåring hur tillvaron såg ut på 70-80-talet så förstår ni.
Hur menar du att datoriseringen gick på 35-40 år? Datorutvecklingen började på 40-talet och tog fart på 50-talet, så där ligger vi redan på 70-80 år.
Steget från de första datorer fram till en dator som passar i varje hem (början av 80-talet) tog 30-40 år.
AI och självkörande bilar blir nästa steg, och den utveckling kommer att forrsätta i många år till, så IT-revolutionen kommer också vara i minst 100 år
 
IT-revolutionen är en fullkomligt betydelselös småsak jämfört med den föregående och tidsmässigt delvis överlappande industriella och sociala revolution som ledde till mekanisering av jordbruket och elektrisk belysning och rinnande vatten i varje hem och lönearbete med drägliga löner och sjukvård åt alla och biltrafik överallt och så vidare.

Jämfört med den kommande revolutionen när vi antingen tar itu med ett enormt hållbarhetsunderskott och miljöproblem och växande sociala problem...... eller halkar ned i bottenlös misär och svält i ett totalhavererat ekosystem där ett fåtal roffar åt sig alla de krympande resurserna är den digitala revolutionen absolut ingenting.

Pappa växte upp på 40-50-talet på en väglös gård utan elektricitet och utan rinnande vatten. Jordbruket drevs med häst utom plöjningen som sköttes av en granne som nyligen hade skaffat en jättestor och mycket modern traktor av modell Fordson Major. Sommartid åtog sig farfar byggen i trakten och alla verktyg som behövdes på ett normalt husbygge gick att frakta på cykel eller i motorbåten som farfar hade byggt av virke ur egen skog. Farmor var hemmafru och skötte djuren i fähuset och flätade säv för avsalu.
Jämför jag det med min barndom på 80-talet är skillnaden enorm.....
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.