Jag och dottern vi köpte en gammal sommarstuga, mitt första hus nånsin! som är omvandlat till året runt boende förra året - stugan byggdes 1963, och har en krypgrund, där det står vatten. Jag undrar om ni Kan hjälpa mej att förstå skillnaden på CTR 300TT2 kontra MUD 260?

Vi fick en offert på CTR300TTR2, men nu visar det sej att det är en MUD 260 som har installerats? Någon som kan hjälpa oss att förstå om vi har fått rätt avfuktare installerad? Jag har försökt googla på MUD 260 - men finner enbart information från leverantören som levererat, därmed finner inget som hjälper mej att förstå skillanden eller likheten mellan dessa 2 produkter.

En orolig mamma, som känner att jag kan ha tagit mej lite vatten över huvudet med detta köp - sååå många fel, men får ta en sak i taget.. Ser fram emot era svar.

Tusen tack för er tid och hjälp.

Med vänlig hälsning,
Elisabeth
 
Ella123 Ella123 skrev:
Jag och dottern vi köpte en gammal sommarstuga, mitt första hus nånsin! som är omvandlat till året runt boende förra året - stugan byggdes 1963, och har en krypgrund, där det står vatten. Jag undrar om ni Kan hjälpa mej att förstå skillnaden på CTR 300TT2 kontra MUD 260?

Vi fick en offert på CTR300TTR2, men nu visar det sej att det är en MUD 260 som har installerats? Någon som kan hjälpa oss att förstå om vi har fått rätt avfuktare installerad? Jag har försökt googla på MUD 260 - men finner enbart information från leverantören som levererat, därmed finner inget som hjälper mej att förstå skillanden eller likheten mellan dessa 2 produkter.

En orolig mamma, som känner att jag kan ha tagit mej lite vatten över huvudet med detta köp - sååå många fel, men får ta en sak i taget.. Ser fram emot era svar.

Tusen tack för er tid och hjälp.

Med vänlig hälsning,
Elisabeth
Nu är väl inte en avfuktare rätt metod för att fixa vatten i krypgrunden. Ni borde börja med att åtgärda så att det inte står vatten i krypgrunden.
 
Jag tror inte det är någon större skillnad på dem ..

När Anticimex gör reklam för Corroventas avfuktare (CTR...) så brukar de framhäva att den går att köra i kontinuerlig avluftning, dvs. fläkten som blåser luft ut ur grunden går att köra hela tiden .. Det är bra om man har problem med markradon...

I övrigt är båda sorptionsavfuktare med sina fördelar (går att köra i låga temperaturer) och nackdelar (högre elförbrukning)

Annars håller jag med ovanstående, har man stående vatten i grunden måste man börja i den änden, dvs. lägga plast så man håller markfukt ute. (eller i alla fall under plasten). Har ni köpt en hel installation borde ni börja med att prata med företaget först ...
 
GoC GoC skrev:
Nu är väl inte en avfuktare rätt metod för att fixa vatten i krypgrunden. Ni borde börja med att åtgärda så att det inte står vatten i krypgrunden.
vi flyttade in under våren - Jag hade aldrig sett något problem med vatten vid visning sommaren innan - samt afuktare rekommenderades som åtgärd av anticimex under deras besiktning sommaren innan, pga luftfuktighet. Därmed installerade jag en avfuktare ommedelbart vid inflytt - och inte förrän höst/vinter slog till, så märker vi att vatten står även på hela tomten - dvs att dränering verkar saknas - detta utreds fortfarande (mej jag har fått byta tak, öppna luftspaltar på gamla delen av husets vind, isolera vind, byta golf i badrum, fixa skorsten - ja listan fortsätter - så pengar för dränering finns inte längre att hämta på ett tag...men nu vill jag gärna förstå om jag kan begära att offerterade afuktaren skall installeras - eller om MUD 260 är likvärdig? Tack igen för era svar...//Ella
 
Finns det några indikationer på fuktproblem i grunden? Att det är hög luftfuktighet i grunden under sommaren är helt normalt och behöver inte betyda något.
Anticimex är ju kända för att alltid försöka kränga på folk som köper hus med krypgrund sina dyra avfuktarpaket vare sig det behövs eller inte.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte det är någon större skillnad på dem ..

När Anticimex gör reklam för Corroventas avfuktare (CTR...) så brukar de framhäva att den går att köra i kontinuerlig avluftning, dvs. fläkten som blåser luft ut ur grunden går att köra hela tiden .. Det är bra om man har problem med markradon...

I övrigt är båda sorptionsavfuktare med sina fördelar (går att köra i låga temperaturer) och nackdelar (högre elförbrukning)

Annars håller jag med ovanstående, har man stående vatten i grunden måste man börja i den änden, dvs. lägga plast så man håller markfukt ute. (eller i alla fall under plasten). Har ni köpt en hel installation borde ni börja med att prata med företaget först ...

Tack Dan för ditt svar. Leverantören har lagt mackadam och plast i hela krypgrunden, samt installerat MUD 260, samt vi har nu styrcentral SC-1B som kontrollerar fuktighetskvoten och blåser i enlighet till vad den mäterl,och larmar om det över/understiger satt fuktkvot. Så, om jag förstår dej rätt, så är det ingen skilland på att ha fått MUD 260 installerat - även då offerten som jag godkände visar att vi skulle få en CTR 300TT2 ? Om detta stämmer, så är det en stor lättnad.-)

tack för snabbt svar...//E
 
useless useless skrev:
Finns det några indikationer på fuktproblem i grunden? Att det är hög luftfuktighet i grunden under sommaren är helt normalt och behöver inte betyda något.
Anticimex är ju kända för att alltid försöka kränga på folk som köper hus med krypgrund sina dyra avfuktarpaket vare sig det behövs eller inte.
tack för ditt svar...Tyvärr är jag helt naiv och ny som husägare - jag har inte en susning om luftfuktighet - och om värderna var högre på sommaren än vad de skulle varit vintertid, eller om det har skapat problem med huset. Halva huset byggdes 98 och orginal 1963. i bjälklagen under 'nya' delen ser allt toppenfint ut - i 'gamla delen' så är det brädor som saknas lite här och där, och man ser någon sorts svart 'plast'?, och isolering ovanför (taket i krypgrund)- men det verkar saknas en del brädor samt isolering verkar inte vara tät - så jag får nog ta offerter senare på att installera ny isolering i bjälklagen - men det får bli ett senare tillfälle - om något är fel pga fukt i krypgrund - så tror jag att det bör upptäckas när gammal isolering och alla dessa träplankor lyfts bort - men detta får vänta tills vår/sommar...huset är gammalt - knarrar på vissa ställen som jag går - så självklart orolig om golvet kommer hålla eller om den innehåller fuktskador - men en sak i taget:(... tack igen för ert svar...

//E
 
Har man problem med fukt i krypgrunden brukar det synas tydligt på undersidan av trossbotten och bjälkar. Har huset stått sen 1963 verkar det konstigt att det ska ha blivit så akuta problem att grus, plast och en avfuktare helt plötsligt behövs.
 
Krypgrund med synliga rör, fuktskyddad plast och ojämnt bjälklag som ser möjligen fuktigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag i krypgrund med mörkt missfärgat trä och synlig fukt eller vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka fuktmärken på träbjälklag och synliga rörledningar i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med synliga bjälkar, rörledningar och mörkt trä, vilket kan indikera fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jag vet inte hur länge det varit problem. Hört ifrån grannarna att tidigare ägare haft problem med vatten i åratal - tomten står oxå i vatten. Försökt få svar ifrån föregående ägare - men hon blånekar till allt och undviker att svara. Jag fick aldrig några ritningar på huset/tomten - letar febrilt och fått lite underlag med olikheter, Krypgrund med synliga rör, fuktskyddad plast och ojämnt bjälklag som ser möjligen fuktigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag i krypgrund med mörkt missfärgat trä och synlig fukt eller vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka fuktmärken på träbjälklag och synliga rörledningar i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med synliga bjälkar, rörledningar och mörkt trä, vilket kan indikera fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag får fortsätta att utreda. Jag antar att dräneringsrör finns i tomt nergrävda men gamla och spruckna? Marken har en massa gropar och är ojämn. Jag fann även ett gammalt ”stålrör” under altanen.
I krypgrunden, Fann jag ett brunnslock vid varmvattenberedaren - den ser oxå gammalt o rostigt , men plockades bort när avfuktaren installerades och makadam och plast lades på marken - vore bra att veta om denna brunn leder nånstans, vad var tanken? - jag antar att vatten under krypgrund leddes ut via denna brunn? Vet inte om man byggde så förr? Isf kanske det även finns rör nergrävda? Anledning jag la avfuktare var pga min besiktningsman påpeka att luftfuktighetskvoten var för hög. Den håller väggarna torra nu, men jag kan fortfarande se vatten på en del ställen - men det ligger under plasten. Jag tycker att bjälklaget ser ”blött ut” på vissa ställen - träet är väldigt mörkt - men huskollen var här och sa att luftfuktigheten är godkänd - så jag vet inte hur jag kan bedöma om det orsakat fuktskada tidigare eller ej - förutom att ta bort alls brädor och isolera mellan bjälklaget på nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.