Sektionsvy av en tjock sjökabel med XLPE-isolering, solida Al-ledare, blymantlar och armering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna tunga sjökabel lämpar sig nästan som adventsstake men nollan saknas. Vem säger att en treledarkabel måsta ha fem ledare?
Märkspänning 127/220 kV. 3x1600 mm2 Al med solida ledare (en fet tråd i varje fas). XLPE isolering. Tunna blymantlar runt varje part.
Extruderade fyllnadsprofiler för att uppnå en rund form. I den främre profilen skymtas en fiberoptisk kabel. Armeringen består av växelvis ståltråd och plasttrådar(de svarta). Detta för att minska de magnetiska förlusterna i armeringen. Dessa förluster skulle ju alstra värme och därmed minska kabelns överföringsförmåga. Dessutom måste alla överföringsförluster betalas av någon - obra.
Längst ut har man ett lager av polyprop-garn, dränkt med bitumen, som slitskydd.
Även om man inte tror det men kabeln går faktiskt att böja. Min böjradie ligger runt 3-4 m.
Dessa kablar grävs ned i sjöbotten till et djup på 1-5 m.
Kabeln är faktiskt inte så tung som den ser ut. Pga av aluminiumledarna och den lätta armeringen har den så lite vikt i vatten att man bara kan lägga den där det inte finns vattenströmningar annars kan läget bli ostabilt om kabeln inte är ordentligt nedgrävt.
Tillverkad i Tyskland
 
  • Gilla
Pen och 12 till
  • Laddar…
Hmmm, jag tror att jag aldrig sett en treledarkabel med fem ledare :thinking:
 
En kabel nästan som ett konstverk, skulle bli en fin installation!
 
5
Fotografen Fotografen skrev:
En kabel nästan som ett konstverk, skulle bli en fin installation!
En kabel för elektronerna från de fina kvarteren ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hmmm, jag tror att jag aldrig sett en treledarkabel med fem ledare :thinking:
Förlåt, jag menade om en trefaskabel måste ha fem ledare. Slarvigt av mig.
Elektronerna som kommer ut ur denna kabel är extrafina, kallpressade, närproducerade och plastfria. Ni kan beställa både elektronerna och kabel hos mig.
 
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt, jag menade om en trefaskabel måste ha fem ledare. Slarvigt av mig.
Elektronerna som kommer ut ur denna kabel är extrafina, kallpressade, närproducerade och plastfria. Ni kan beställa både elektronerna och kabel hos mig.
Stamnätet är 3 ledare. TNC är 4...
 
Och jag som brukar tycka att 240mm2 AKKJ är vrång att jobba med... Inte avundsjuk på den som ska koppla 1600mm2 enkeltråd (diameter ungefär 45mm, bara på ledaren).

Det vore spännande att se hur det ser ut där denna typ av kabel ansluts till landstationerna. Jag föreställer mig att det ser ut som när mark eller sjökabel för 20kV kommer upp i en stolpe, fast allt är mycket större.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
närproducerade
Det vill till att ha stora förbrukare nära kraftverken för att behöva såna där kablar för närproducerade elektroner! :cool:
 
tommib
Extrafina, kallpressade, närproducerade..... Jada jada jada...... vem bryr sig

Vad jag vill veta är om elektronerna är jungfruliga. Kan du Thomas garantera att elektronerna jag får aldrig drivit någon annans lampa? Vem vill ha andrahandselektroner liksom?




Cool kabel. En undrar ju vad vitsen är med solida ledare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du Thomas garantera att elektronerna jag får aldrig drivit någon annans lampa?
Japp. Förstahands elektroner. Direkt från kraftverket, driver din lampa och går ALDRG tillbaka till något kraftverk så att du garanteras att inte få återvunna elektroner.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas, denna film är du kanske intresserad av:
 
Jag har slarvat med nya kabelprojekt men jag ville inte tråka ut folk med uppkok. Men det finns hur mycket som helst att visa/berätta.
Det senaste är en historisk telekomkabel med många ledare som nyligen tagits upp i Stockholms skärgård. Jag måste bara preparera snittytan så att man ser vad som finns inuti.
 
  • Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.