Håller på att riva det gamla kaklet för att sätta upp nytt. Varken jag eller min sambo kan något om kakel i nuläget men vi ska läsa på och se instruktionsfilmer.
Men vi vill gärna ha er hjälp om hur vi ska göra med väggen som vi ska sätta kakel på. Det är en masonitskiva (?) som de tidigare kaklat på, och vi får med oss delar av denna när vi slår bort kaklet.
Vi antar att vi ska slipa med vanligt slippapper för att jämna till någotsånär. Men vad ska vi använda för typ av spackel för att få en jämn yta?

Tacksam för alla råd ni har att ge, även sådant som gäller själva kaklingen sedan också.
 
  • Vägg med bortslaget gammalt kakel visar underliggande skadad masonitskiva och kakelspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst inte inte kakla på masonit, risken är att fogarna spricker när det rör på sig.
Gips är att föredra som underlag.
 
Ja, bort med masoniten. Vad har du bakom?
 
Fast det kakel vi tar bort har suttit måååånga år utan några som helst sprickor. Därför kommer vi kakla på det.
 
Ja, gör som ni vill men det är helt fel sätt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, gör som ni vill men det är helt fel sätt.
Vi vet att det finns en risk för att det spricker om masoniten rör sig. Men som den matematiker jag är så ser jag den risken som väldigt lite då det kakel som redan sitter har suttit i några tiotals år. Hyresvärden betalar för allt material och vi gör jobbet. I värsta fall får vi väl kakla om senare. Som den risken är minimal.
 
Jag tror inte er hyresvärd är bered att betala ett material som inte kommer att monteras yrkesmässigt korrekt!
Sitter det på masonit så är det ju lätt att ta bort masoniten med kakel på.
Därefter skruvar ni en ny gips och sedan sätter upp det nya kaklet.
 
Ja är det bara kökskakel så kan ni absolut köra på med samma underlag. Skrapa bort allt gammal fix med en spackelspade eller en kraftigare färgskrapa.

Om kaklet sitter hårt så kan ni behöva spika tillbaka masoniten (då den kan släppa från väggen) med ett x antal småspik. Sen så skulle jag rekommendera att ni primar ytan innan spackling för ökad vidhäftning pga det gamla dammet.

spackla upp ytan vid behov med väggspackel eller spackla direkt med kakelfixen. Låt mellantorka. Prima gärna igen.

nu har ni en yta som duger gott för ett nytt lager med kakel.
 
  • Gilla
Emma Johnsson
  • Laddar…
L L-OFast skrev:
Jag tror inte er hyresvärd är bered att betala ett material som inte kommer att monteras yrkesmässigt korrekt!
Sitter det på masonit så är det ju lätt att ta bort masoniten med kakel på.
Därefter skruvar ni en ny gips och sedan sätter upp det nya kaklet.
Det behöver inte vara lätt när det är kökskakel på masonit, sannolikheten att masonitskivorna sitter även bakom köksskåpen är hög. Och då behöver man kapa ut en rektangel lika stor som den kaklade ytan ur masoniten gärna med en multisåg för att byta ut den mot en gipsskiva. Det blir lätt överarbetat även om det är mer ”rätt”.
 
H hackatall skrev:
Ja är det bara kökskakel så kan ni absolut köra på med samma underlag. Skrapa bort allt gammal fix med en spackelspade eller en kraftigare färgskrapa.

Om kaklet sitter hårt så kan ni behöva spika tillbaka masoniten (då den kan släppa från väggen) med ett x antal småspik. Sen så skulle jag rekommendera att ni primar ytan innan spackling för ökad vidhäftning pga det gamla dammet.

spackla upp ytan vid behov med väggspackel eller spackla direkt med kakelfixen. Låt mellantorka. Prima gärna igen.

nu har ni en yta som duger gott för ett nytt lager med kakel.
Vilken typ av primer?

Tack för tipsen! Nu känns det som att vi har fått mer kött på benen.
 
H hackatall skrev:
Det behöver inte vara lätt när det är kökskakel på masonit, sannolikheten att masonitskivorna sitter även bakom köksskåpen är hög. Och då behöver man kapa ut en rektangel lika stor som den kaklade ytan ur masoniten gärna med en multisåg för att byta ut den mot en gipsskiva. Det blir lätt överarbetat även om det är mer ”rätt”.
Det är sant!
Men rätt!
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, gör som ni vill men det är helt fel sätt.
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.