Hej!

Gjöt en platta på mark idag, enligt bygghandlingen skulle vi ha följande betong:

C25/30, VCT ekv =< 0,55, Exponeringsklass XC1

men enligt följesedeln från betongleverantören (Thomas Betong) fick vi:

C 25/30 s5 16 vct 0.9 XC1

Har byggaren beställt fel betong (vct talet skiljer ju), kommer detta påverka slutresultatet med avseende på kvalité/hållbarhet?

// Joakim
 
J Joakim_79 skrev:
Hej!

Gjöt en platta på mark idag, enligt bygghandlingen skulle vi ha följande betong:

C25/30, VCT ekv =< 0,55, Exponeringsklass XC1

men enligt följesedeln från betongleverantören (Thomas Betong) fick vi:

C 25/30 s5 16 vct 0.9 XC1

Har byggaren beställt fel betong (vct talet skiljer ju), kommer detta påverka slutresultatet med avseende på kvalité/hållbarhet?

// Joakim
Tycker det låter som du fått rätt betong men måste hört/sett/skrivit fel på VCT-talet. VCT 0.9 har jag aldrig ens hört talas om, det låter extremt dåligt. Väldigt svårt ett tro att det kan stämma ihop med de andra uppgifterna.
 
V vectrex skrev:
Tycker det låter som du fått rätt betong men måste hört/sett/skrivit fel på VCT-talet. VCT 0.9 har jag aldrig ens hört talas om, det låter extremt dåligt. Väldigt svårt ett tro att det kan stämma ihop med de andra uppgifterna.
I Thomas Betongs katalog finns den specad, men om jag skulle ha vct 0,55 så blir det ju exponeringsklass xc3 och c30/37???

http://thomasbetong.se/images/docs/Vlj rtt betong_20180411_LR_SP.pdf

// Joakim
 
  • Tabell som visar rätt tryckhållfasthetsklass för betong baserad på exponeringsklass och VCT-värden, beteckningar C25/30 till C30/37 inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckhållfasthet och vct hänger ihop, så att ange C25/30 med vct 0,55 rimmar inte. Frågar du Thomas Betong kommer de troligen säga att det inte går att få en sådan, utan tryckhållfastheten kommer vara högre om vct är max 0,55.

Jag trodde betongfabrikerna valde det ”tuffaste” om de får en betongspec som inte matchar - dvs om du anger 0,55 skulle du fått C30/37 - men kanske är tryckhållfastheten som styr alltid. Tror det står lite om det i den broschyr som du tog tabellen från.

Det kan vara så att max 0,55 är valt för att få ner täckande betongskikt (har inte tabellen framför mig men tror det är där gränsen går för XC1) och om det då är 0,9 som levererats så kommer armeringen inte ha rätt täckskikt enligt norm - utan 5 eller 10 mm för lite troligtvis.

Vad det betyder för konstruktionen vet bäst den som bestämt specen, men min gissning är att det är kopplar till täckande betongskikt och inte själva kapaciteten hos plattan.
 
Du har fått fel betong. Hållfasthetskravet är c25/30 men vct 0,55 blir det som styr i ditt fall då det kravet är bättre än hållfasthetskravet. Din byggare har garanterat inte angivit vct kravet när han beställde betongen. I ditt fall är det enda som händer att din uttorkningstid kommer att öka drastiskt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har fått fel betong. Hållfasthetskravet är c25/30 men vct 0,55 blir det som styr i ditt fall då det kravet är bättre än hållfasthetskravet. Din byggare har garanterat inte angivit vct kravet när han beställde betongen. I ditt fall är det enda som händer att din uttorkningstid kommer att öka drastiskt.
Vad kan man förvänta sig för torktid om nu plattan är 150mm?

Hur blir det med karbonatiseringen, som jag förstått så är en betong med högre vtc mer känslig, eller reaktionen går snabbare in i betongen... innebär det att livslängden på min platta kommer minska avsevärt pga rostande armering? Eller är karbonatiseringen försumbar i en platta på mark?

Många frågor blir det?!?

// Joakim
 
Du kan vara lugn, armeringen kommer inte att rosta eftersom betongen är varm och torr. Högt vct har fördelen att det blir mindre krympsprickor. Som sagts så tar uttorkningen längre tid, detta är bara relevant vid mattläggning eftersom det är där det kan ställas krav på RH.
 
  • Gilla
Simon19
  • Laddar…
W witten skrev:
Som sagts så tar uttorkningen längre tid, detta är bara relevant vid mattläggning eftersom det är där det kan ställas krav på RH.
Och även i badrum, men tätskikt är ju iof en typ av matta.
 
Det rör sig bara om ett förråd där det skall läggas klinker samt ett sovrum där vi tänkt lägga linoliumplattor (klickgolv) eller parkett. Så förrådet är väl inget problem igentligen men sovrummet kan det ju vara mer noga med fuktigheten... får väl mäta och hålla koll helt enkelt!
 
Som sagt så är det ingen som helst fara då det är ett torrt utrymme. Utan det enda som händer är att pga den höga vattenhalten i betongen så kommer det att ta tid att torka ut plattan. Men du behöver ju bara ner till 90% RF med dom ytskikt du tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.