Finns det några uppenbara fördelar med att köra på 25mm2 kopparkabel istället för 35mm2 aluminiumkabel? Skillnaderna i spänningsfall verkar marginella och maxtillåtna strömmen snarlik (95A för koppar, 94A för aluminium). http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22

Orsaken jag undrar är att man kan köpa 4,5meters startkablar 35mm2 på biltema för 30euro (3,33€/meter) medan 25mm2 kopparkabel kostar runt 8€/meter. Är det nått fel på startkabeln från biltema, dålig isolering eller liknande?
 
Ska du köra 400V genom kablarna duger inte startkablarnas isolering.
 
24V är planen.
 
Var kommer aluminium in i bilden?
Det är bara kraftkabel för starkström som finns med ledare i aluminium (undantag finns säkert men dom kan inte vara många).
 
Prisskillnaden beror väl just för att aluminium är mycket billigare än koppar.
Skall kabeln vara fast förlagd?

(Vi har 120 m 5x50mm2 aluminiumkabel som koppling mellan elnätet och vårt hus)
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var kommer aluminium in i bilden?
Det är bara kraftkabel för starkström som finns med ledare i aluminium (undantag finns säkert men dom kan inte vara många).
Jag trodde all billigare startkabel hade aluminiumledare för att hålla priset nere?
Åtminstone denna är: https://www.ikh.fi/fi/kaynnistyskaapelit-480a-4-5m-35mm2-cca-crx409
"kuparilla päällystettyä alumiinia", betyder ungefär: koppar beklädd aluminium.
 
Det duger säkert, fast aluminium är lite mer krävande vid kontakteringen.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Prisskillnaden beror väl just för att aluminium är mycket billigare än koppar.
Skall kabeln vara fast förlagd?

(Vi har 120 m 5x50mm2 aluminiumkabel som koppling mellan elnätet och vårt hus)
Kabeln ska komma mellan batterier och inverter i ett litet offgrid system. Jag installerar såna nu och då. Jag har tidigare använt kopparkablar eftersom det verkar vara standard åtminstone för klenare dimensioner, trots att materialet är dyrare. Men det kanske bara handlar om smidighet att kunna använda en lite klenare ledare.
 
Använder man aluminiumkablar måste man även använda anslutningar/övergångar som klarar av att ligga emot både koppar och aluminium. Koppar rakt mot aluminium innebär oxidation och med tiden dålig kontakt. Dom ligger lite långt från varandra i spänningsserien.
 
  • Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
Cca-kabel är för mig nytt och okänd mark så det vill jag lära mig mer om.
Att aluminium leder bra och aluminiumoxid extremt dåligt vet jag men hur handskas man med denna kopparbelagda alukabeln?
För när ni pratar om att kontaktera alukabel menar ni ren alu eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.