A
Hej.

Igår kväll vid kl 22:00 så hade jag eldat i 3 timmar och då såg jag på nyheterna på tv, då small det till i källaren, det lät som garagedörren smälldes igen och i samma veva så hördes dörren på entrevåningen som man kan gå ner till källaren liksom trycka till, jag gick och kollade men dörren var stängd, min sambo kom hem samtidigt och hon hade precis klivit ur bilen och hon hörde smällen utifrån så hon trodde att det var jag som höll på med nåt i källaren och jag trodde att det var hon som smällde igen garagedörren men det hade hon inte gjort, jag fick och kollade utsidan av huset om det syntes några sprickor och jag gjorde likadant inne, kollade även murstocken på utsidan och jag öppnade sotluckan men det hade inte spruckit nåt och inte ramlat ner någonting uppifrån heller.
kollade ventilerna i huset men det syntes inget där heller.
Det enda jag kan tänka mig är att det blivit något feltryck inuti vedpannan, sen finns det rör i källaren, laddomat 21-60, en wilo pump för värmen för elementen, två acktankar som är ihop kopplade.

Jag hittar ingen förklaring på vad det var för något.

Nån som varit med om nåt liknande?

Mikael
 
Gengas som tände, dina luckor har väl lås så dom gick inte upp. Ryker det lite i pannan när du eldar blir det gengas, det är den som brinner med blå låga ( ca 1100-1200 C ) åtgärd lite mer drag på luften brukar hjälpa
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Gengas som tände, dina luckor har väl lås så dom gick inte upp. Ryker det lite i pannan när du eldar blir det gengas, det är den som brinner med blå låga ( ca 1100-1200 C ) åtgärd lite mer drag på luften brukar hjälpa
Jaha okej, det förklarar varför det inte luktade rök nånstans, ja luckan i murstocken där jag tar ut i pannrummet har lås, men inte ventilationsluckorna.
Då ska jag sota pannan och ta bort all aska så att det blir mer luft den vägen, buderus pannan har lite trångt utrymme längst ner och längst in i pannan där luften.
Tack för hjälpen.
Mvh Mikael
 
mickesrx skrev:
Då ska jag sota pannan och ta bort all aska så att det blir mer luft den vägen
Återkom gärna med info om det smäller igen eller vart bra, tar nog ev dagar eller veckor innan nästa smäll
 
A
J jonaserik skrev:
Återkom gärna med info om det smäller igen eller vart bra, tar nog ev dagar eller veckor innan nästa smäll
Det ska jag göra, jag har eldat med buderus pannan i 9 år och det har aldrig hänt förut.
 
mickesrx skrev:
och det har aldrig hänt förut
Nån gång blir den första ;)
 
A
J jonaserik skrev:
Nån gång blir den första ;)
Ja precis det var verkligen på tiden :)
 
A
Hej allihopa.

Nu har jag eldat ett tag och det har inte blvit någon mer smäll, det fungerar bra än så länge.
Trevlig helg till er alla.
Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.