Hej,

vill installera en rörelsevakt, men i mitt hus så är alla brytare på neutralsidan. Så för att inte behöva ändra på allt för mycket så undrar jag om det är ok att byta nolla och fas i rörelsevakten.

Dvs kan man koppla så här:
Rörelsevakt Fas = Nolla
Rörelsevakt Fas ut = "nolla" från lampor
Rörelsevakt Nolla = Fas

Alla lampor matas direkt från fas och rörelsevakten bryter då nollan för att tända/släcka.

Tack för hjälp!
 
Jag ser inte kopplingen, dvs jag ser ingen anledning att låta rörelsevakten bryta nollan bara för att alla andra strömbrytare gör det. Det är bättre om du på sikt kopplar om alla strömbrytare så att de blir rätt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Koppla in den rikigt.
Sen blev jag lite nyfiken, varför har det blivit tvärsom?
 
Gammalt hus, så varför det är gjort på detta sätt vet jag inte, men så är det.

På sikt är det givetvis bättre om alla strömbrytare kopplas om så att de bryter fasen, men just nu undrar jag bara om det är möjligt/ok att koppla in den så att den bryter nollan. Att koppla in den så att den bryter fasen blir ganska mycket jobb.
 
Rörelsevakten bryr sig inte om vad som är fas och nolla. Så det fungerar.
Rent allmänt tycker jag du skulle fälla ner huvudbrytaren tills det är fasen som bryts.

Protte
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
B Bulle333 skrev:
vill installera en rörelsevakt, men i mitt hus så är alla brytare på neutralsidan.
B Bulle333 skrev:
Gammalt hus, så varför det är gjort på detta sätt vet jag inte, men så är det.
Hur vet du att det bryter på nollan? Har du följt ledningarna från gruppcentralen? Eller tror du bara det pga trådarnas färg?
 
Hmm, jo...har du verifierat att det bryter på nollan i hela kåken?
Det är nämligen ovanligt. Nån enstaka brytare kan ha blivit felkopplad nån gång i forntiden men en hel installation, i ett helt hus är lite halvt unikt.
 
Magnus E K
Kanske om någon har bytt centralen och förväxlat fas- och nolledarna för samtliga grupper?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Skulle kunna vara så.
 
B Bulle333 skrev:
Att koppla in den så att den bryter fasen blir ganska mycket jobb.
Varför?
 
Huset byggdes i slutet av 50 talet, fanns det regler på den tiden som angav om man skulle bryta fas eller nolla? Eller fick man göra som man ville?

Jag har inte kollat alla brytare men de jag kollat bryter nollan. Jag har kollat genom att mäta mot jord (0 ohm och 0 V mot jord =nolla). Färgerna går inte att lita på då huset är så gammalt, men vit är nolla och svart är fas i mitt hus.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför?
Det är flera lampor i serie som alla är kopplade till fas och fasen är även kopplad till vägguttag. Röret till brytaren har fas, nolla och "bruten" nolla. Så man skulle då behöva koppla om alla lampor så att de är kopplade till nolla istället för fas. Om det ändå inte spelar någon roll för rörelsevakten så är det enklast att byta nolla och fas.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Om jag inte tänker fel så borde det ”bara” vara att lägga om i gruppcentralen, alltså byta plats på utgående fas & nolla för varje grupp som är felkopplad.
MEN innan dess måste det kontrolleras så att inget är fuljordat mot nollan.
 
Jag må va trög för jag fattar fortfarande fasen noll varför rörelsevakten inte kan bryta fasen som folk! Det är ju tändtråden, den sista biten fram till lampan vi pratar om, eller? Vakten är väl matad med obruten fas och nolla? Även om vakten skulle vara styrd via en strömbrytare som bryter nollan så kan vakten fortfarande bryta fasen på tändtråden.

Men det är klart, om man kommer fram till att problemet med fasvändningen kan lösas genom att kasta om fas och nolla i elcentralen för dessa grupper så är det ju bättre att koppla lika för stunden.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Ja vakten är matad med obruten fas och nolla. Problemet är att varje lampa också är matad med obruten fas. Så kopplar man in den enligt anvisningarna så kommer varje lampa vara kopplad till fas från båda håll, och då lyser det inte.

Jag vill heller inte att man bara byter fas och nolla i elcentralen, för då kommer färgerna på kablarna inte vara konsekventa i huset. Nu är vit alltid nolla och så vill jag att det förblir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.