Hej!

Då damp fakturan för fiberanslutningen ner. Vi beställde enligt ett erbjudande där priset var satt till 15 015 kr. Fakturan är också på detta belopp, det jag funderar över är hur den är specad.

Enligt informationen vi fick vid beställningen skulle anslutningen grävas in på framsidan av huset. Men när de kom hit ville de inte göra det ”på grund av all el i marken” utan de gick istället in på baksidan av huset, vilket gjorde att fiberboxen fick placeras där jag egentligen inte ville ha den.

De satte en låda på fasaden, och på baksidan ligger fasaden i tomtgränsen då det är ett kedjehus. Det har alltså inte gjorts något arbete inne på min tomt utöver detta, utan all grävning har gjorts utanför tomten på samfällighetens mark.

Ändå finns en post på fakturan ”Arbete förläggning av fiber på tomt” a’ 5 360:-. Samma pris som om de faktiskt skulle ha grävt på tomten, alltså.

Vad tänker ni, är detta något man kan/bör invända mot?

Mvh,
koppla

Faktura för fiberanslutning uppdelad i poster såsom grävning och installation med priser och skattereduktioner.
 
Har dom inte grävt en millimeter på din tomt så ska den posten såklart tas bort.
 
Priset var ju satt till 15015 så visst kan du få en ny faktura men det blir ju bara omdisponering av poster, om du nu inte i offerten har 2 olika priser. Jag hade inte brytt mig.
 
Det är väl fast pris?
Bara att slanta upp tycker jag.
 
Då kan ROT försvinna också. Är just de manuella grävjobbet man får rot på.
 
Iof en fast kostnad men det ingick ju grävning på framsidan till huset och om dom ändrar på det och enligt specen den kostnaden uppgår till ca 5k borde ju detta dras av. I vårat pris är anslutningsavgift oberoende av grävsträcka
 
Jag fick varken RUT eller ROT på min installation. Det var inte aktuellt, varken på jobbet ute eller inne sa de. (Fast pris, 18 000. Telia öppen fiber, 2014.)
 
Det var ju ett fast pris angett som Anslutningsavgift 15 015:-. Men när de specar ett arbete som inte skett, och dessutom drar ROT på det känns det lite märkligt.

Om det fasta priset baseras på ett moment som inte utförs (dessutom med ROT inblandat), gäller fortfarande det fasta priset?
 
Dom måste ju ha grävt från huvudstammen till din tomt ? Det är väl kostnaden för detta ?
 
Lekmannamässigt tycker jag det är klart att den posten på fakturan ska dras av (med minskning av tillhörande rot förstås). Avtalet gällde 15015 kr för indragande av fiber över tomten på framsidan av huset, de har nu strukit den biten som enligt den specen har en kostnad på ca 5kkr. Eftersom det arbetet inte har utförts ska de heller inte ta betalt för det.
Så mycket för lekmannakunskapen, vad som gäller juridiskt vet jag inte.
 
Det har de gjort, dock just fram till tomtgräns då fasaden ligger i gränsen. Denna kostnad ligger väl i den första posten, arbete utanför tomt. Inne på min tomt har de inte grävt något.

Edit: svar på #10, missade citat.
 
K koppla skrev:
Om det fasta priset baseras på ett moment som inte utförs (dessutom med ROT inblandat), gäller fortfarande det fasta priset?
Ja

Det är det som är grejen med fast pris, tillägg eller avdrag kan förändra delar av jobbet men priset kvarstår.
 
Att de deklarerat priset så är enbart för att kunna nyttja ROT.
 
Dom har inte utfört något rotberättigat arbete så svårt att få rotavdrag jag hade nestridigt den fakturan särskilt om du fått sämre förutsättningar mot överenskommelsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.