R Robert-san01 skrev:
Jag skulle gått på en borrhammare med sladd och en schysst borr-skruvdragare på batteri. Du kommer att borra/skruva typ 1000x mer än borra i betong.
Håller med dig, har ingen el när jag ska borra grunden dock. Därför behövs en batterimaskin. Funderade ett tag på en ryobi med slag, men den lär va död efter grundprojektet
 
F Farbrorsallad skrev:
Håller med dig, har ingen el när jag ska borra grunden dock. Därför behövs en batterimaskin. Funderade ett tag på en ryobi med slag, men den lär va död efter grundprojektet
Hyr en för grunden. Lär väl inte bli så länge innan du har någon form av el?
 
Är det mycket borrande du ska göra skulle jag satsa på en bra borrhammare med låg vikt, en kombihammare är oftast tyngre och det gör skillnad att ha en smidig maskin framförallt om du måste stå i knöliga positioner när du borrar.
Blir det sedan dax för lite bilning så hyr en större maskin som klarar jobbet på ett swosh istället..
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle absolut gå på två maskiner.
Den Makita som du tittar på väger omkring 3,5 kg med batterier. Det är ok när du använder den till betong, men inte ett dugg kul när du ska ha den som borr/skruvdragare. Kolla testet så skruvdragare så ser du att de ligger på ~1,5 kg, och du kommer bli galen på den tunga och ändå köpa en annan.
En annan fördel med två maskiner är om du ska borra håll och dra skruv i. klart trevligare med två maskiner än att byta chuck hela tiden.
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Är det mindre hål, typ 8-10mm som skall borras i betong/tegel kan denna maskin vara ett alt. Har haft motsvarande fast 14.4v och den gör ett bra jobb, men klarar inte några tyngre jobb som en riktig borrhammare gör. Men du får en bra skruvdragare på köpet.
[länk]
Denna vore klockren känner jag, är 6mm hål på 20mm djup. Rätt många sånna dock, överlever denna det?
 
Byggahus tävlar ut borrskruvdragare nu, vinn en sån som tar allt för trä och sen en borrhammare SDS+ för betongen
 
F Farbrorsallad skrev:
Denna vore klockren känner jag, är 6mm hål på 20mm djup. Rätt många sånna dock, överlever denna det?
Ja det skulle jag säga, men ser aty det är en "äldre" modell som inte är borstlös. (Vilket inte gör den sämre)
Vill du ha en borstlös maskin finns denna. (Skulle säga att den är snäppet vassare)
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=19758
Och satsa på bra borr gärna ett par st så du kan byta när dom börjar bli slö..
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Jag tror att en stor del av TS förvirring grundar sig i missuppfattningen att man även skruvar och borrar i trä med en borrhammare.

Som många redan varit inne på så är det två olika maskiner som behövs. Bosch brukar ha ett bra komboerbjudande med borrhammare och skruvdragare.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla inputs, landade i Bosch paketet från bauhaus, kändes som bra bang for the bucks.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Det blir kanon! Att hålla på byta chuck kommer du lessna på.
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.