S snowjim skrev:
Okay, så om jag köper en tryckregulator med filter, Monterar på snabbkopplingar på den och sen sätter den mellan airbrushslangen och mina vanliga 1/2 slang så kan det lösa ev problem? Problemet är såklart att tryckregulatorn kommer hänga löst på slangen så den riskerar ta lite stryk, sen vet jag inte om den måste sitta upprätt för att fungera som den ska?
En tryckregulator för gas är ingen konstig manick, det är bara ett gummimembran och en ventil och en fjäder som påverkas av skruven du vrider på, så den kan monteras i vilket läge som helst. Vad jag menade med att ha regulatorn så nära sprutan som möjligt är att du omedelbart kan sänka trycket om du kommit på att det är för högt. Har du kompressorn med sin tryckreg. och en 10 m slang som i sig självt funkar som ett tryckkärl så sjunker inte trycket direkt framme vid sprutan utan det sjunker bara när du trycker på avtryckaren och då förlorar du färg.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Något som jag uppskattar enormt och som också eliminerar behovet av en extra tryckregulator är att själva sprutan har en ratt för att justera luftflödet. Sprutan jag länkade till ovanför har det (sitter framför luftanslutningen) samt att den levereras med slang och diverse tillbehör.
Vilket rengöringsmedel du ska använda avgörs ju av vilken färg du använder. Jag kan verkligen rekommendera Createx latexfärg! Den finns i en miljon olika kulörer och eftersom den är vattenbaserad så används vatten för rengöring och den luktar knappt alls. Mask behövs inte (är man rädd för att få i sig färgdimma så kan man ju använda ett enkelt munskydd).
Vad är det du ska måla?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Var i väg o köpte lite prylar, fick köra till flera butiker då ingen av dem hade komplett sats märkligt nog. De(Jula\Biltema) verkade dessutom inte ha någon som helst kunskap inom ämnet.

hQ8WTIr.jpg

Efter lite meckande och såklart en hel del gängtejp så blev det såhär :

q4SZxz9.jpg

Första 2-3 gångerna jag kopplade ihop det så pös det så det var bara till av med det igen och på med mer gängtejp ;)

9zf1AEN.jpg

Den 1,8 m airbrush slangen är i minsta laget men det ska säkert räcka :)

Nu är bara frågan hur avskiljaren fungerar, det medföljde nämligen ingen manual!? Ni säger att den måste stå upp? Det låter som att jag måste bygga en tillfällig rigg för att hänga upp den där jag ska måla lite då. Hade hoppats att den bara kunde ligga på marken.

Jag antar att man tydligt ser när behållaren är tom? Hur släpper man ut vätskan? Är det till att skruva av skruven i botten? Är det något filter i den som ska bytas ut?

Jag ska måla miniatyrer med airbrushen, tanken är att huvudsakligen lägga på primer och lack med den. Färgen och lacken jag kommer använda är från Vallejo och vad jag förstår akrylbaserad.


Vallejo Auxiliaries: Airbrush Thinner (32ml) : För att tunna ut penselfärgen så att den fungerar i airbrush
Vallejo Surface Primer: White (60 ml.) : Vit primer som grund på vissa av modellerna
Vallejo Auxiliaries: Polyurethane Varnish: Matt (60ml) : Matt lack som går på efter den blanka lacken(som jag har på flaska)
Vallejo Auxiliaries: Glaze Medium : För effekt

Har målat figurer sen tidigare men aldrig använt en airbrush så detta ska bli intressant när tekniken väl är på plats.
 
Tror det blir bra med den där slangen!
Angående avskiljaren/regulatorn så fick jag med ett fäste (vinkel med hål) till min, fick du inget sånt så räcker det att fästa den med buntband eller liknande mot t.ex bordsbenet.

Du dränerar vattnet genom att öppna skruven i botten med tryckluft inkopplat som vanligt, sprutar ut fort då :strong:
Lycka till, och ha så kul!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Tror det blir bra med den där slangen!
Angående avskiljaren/regulatorn så fick jag med ett fäste (vinkel med hål) till min, fick du inget sånt så räcker det att fästa den med buntband eller liknande mot t.ex bordsbenet.

Du dränerar vattnet genom att öppna skruven i botten med tryckluft inkopplat som vanligt, sprutar ut fort då :strong:
Lycka till, och ha så kul!
Köpte likadan på Jula och fästet saknades. Gick tillbaka och reklamerade, fick ny. Ska man vara lite konspiratorisk så kan man ju tänka sig att de stoppade tillbaka min inkompletta sats på hyllan så småningom...
 
  • Haha
K_arlstrom
  • Laddar…
Det stämmer det fanns ett fäste med som man sätter med 2 skruvar. På regulatorn så sitter det en plast ring som ska hålla fästet, verkar vara en smidig lösning.

Denna kommer ju få skruvas upp och ner beronde på var man jobbar någonstans men det känns ändå rätt att ha den nära. Är det så att jag skulle dra in slangen i huset och sitta med det där så vill man inte behöva springa ut i garaget föra att ändra trycket.

Märkligt dock att ingen instruktion ingick!?

Ska se om jag kan lägga på lite primer idag :)
 
Du kanske kan smälla ihop en liten L- eller T-formad "ställning" som kan stå fritt?
 
Har nu kört en del med airbrushen och den fungerar utmärkt.

Själva avskiljaren var enkel att bara skruva upp på en lastpall jag hade bredvid.

Rengöringen gjordes med vatten och T-röd vilket fungerade ganska bra faktiskt. Dock är det ganska omständigt att rengöra, det tar mer tid att rengöra än att utföra målningen :)
 
S snowjim skrev:
Behöver jag alltså köpa en tryckregulator som jag sätter på slangen precis innan den går över till airbrush slangen? Jag har 2 st 1/2" 10 m slangar, min tanke var att använda en av dem och koppla på en airbrush slang. Behöver jag ytterigare en tryckregulator för detta direkt på slangen?

Angående att göra rent airbrushen så hittade jag denna video :

[media]
Dock inte helt säker på vad lacquer thinner är?

Tanken är nu att köpa följande :

Biltema Airbrush 299 kr
Jula Vatten/smutsavskiljare 249 kr, vad jag förstår måste jag även ha en förlägning till denna för att den ska passa min maskin.
Jula Airbrush slang 1,8 m 49,95 kr

Behöver även en övergång från airbrush slangen till min 1/2" snabbfäste slang. Förslag?
Jag har Stanleys mindre kompressor, julaslangen och biltemasprutan med denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...tillbehor/tryckluftsbehandling/filter-018009/ .
Använt till små detaljer på bil med resultat över förväntan!

Edit: såg nu att du redan har allt fungerande.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Jag ska måla miniatyrer med airbrushen, tanken är att huvudsakligen lägga på primer och lack med den. Färgen och lacken jag kommer använda är från Vallejo och vad jag förstår akrylbaserad.
Blev det bra när du kom igång?

Jag försöker köra Vallejo primern genom en billig noname-airbrush.
Det gick OK i början, men sedan sämre och sämre tills att man måste tömma och rengöra sprutan helt efter bara några minuter, annars matar den knappt färg.

Färgen ska ju vara färdigtunnad, men funderar på om den är "svår" för billiga sprutor, eller om den helt enkelt är kass. (sprutan altså)
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Blev det bra när du kom igång?

Jag försöker köra Vallejo primern genom en billig noname-airbrush.
Det gick OK i början, men sedan sämre och sämre tills att man måste tömma och rengöra sprutan helt efter bara några minuter, annars matar den knappt färg.

Färgen ska ju vara färdigtunnad, men funderar på om den är "svår" för billiga sprutor, eller om den helt enkelt är kass. (sprutan altså)
Akrylfärg torkar snabbt oavsett om det är airbrush eller på pensel så det gäller att vara aktiv när man målar. Det är också väldigt viktigt att grundligt rengöra airbrushen mellan gångerna, d.v.s dela på den och rengöra med passande lösningsmedel utan att slita på nålen. Det krävs egentligen inte mycket rester för att airbrushen ska prestera dåligt.

Det var inte super kul att rengöra sprutan efter man kört vanish i den ;)

Som primer har jag kört Vallejo Surface Primer 73.600 White Blanco och kan inte minnas att jag hade några problem med det, snarare tvärtom.

Jag ser egentligen ingen anledning idag att köpa något som är bättre än Biltemas spruta men hade jag kört varje dag med den så hade man säkert hittat anledningar.
 
S snowjim skrev:
Akrylfärg torkar snabbt oavsett om det är airbrush eller på pensel så det gäller att vara aktiv när man målar. Det är också väldigt viktigt att grundligt rengöra airbrushen mellan gångerna, d.v.s dela på den och rengöra med passande lösningsmedel utan att slita på nålen. Det krävs egentligen inte mycket rester för att airbrushen ska prestera dåligt.
Hur "aktiv" ska man behöva vara? :p
Jag upplever att det torkar ihop till sjok typ mellan färgbehållare och nozzle, på nån minut eller så.

Gör du någon rengöring under själva målandet?


Min var ju billigare än biltema, men från China. Dom ser rätt snarlika ut :p
Men det är hopplöst med billiga grejjer när man är ny på något. Man kan aldrig vara säker på om felet ligger hos en själv eller prylarna :D
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur "aktiv" ska man behöva vara? :p
Jag upplever att det torkar ihop till sjok typ mellan färgbehållare och nozzle, på nån minut eller så.

Gör du någon rengöring under själva målandet?


Min var ju billigare än biltema, men från China. Dom ser rätt snarlika ut :p
Men det är hopplöst med billiga grejjer när man är ny på något. Man kan aldrig vara säker på om felet ligger hos en själv eller prylarna :D
Det låter lite väl snabbt, prova köra vanlig färg med lite airbrush thinner och se om det torkar lika snabbt, kanske är det trotts allt fel på din airbrush. Min uppfattning är att airbrush är ganska känsliga och det gäller att hantera dem väl för att de inte ska slitas upp snabbt. Av den anledningen tror jag det är bra att köra på en airbrush som är billig men också vanlig och det skulle jag säga att Bilttemas billigaste är.

Jag rengör lite lätt mellan färgerna och sen en mer grundlig rengöring på slutet där jag minterar ner airbrushen. Först försöker jag med att spruta vanligt vatten genom den, räcker inte det får det bli T-röd.
 
S snowjim skrev:
Det låter lite väl snabbt, prova köra vanlig färg med lite airbrush thinner och se om det torkar lika snabbt, kanske är det trotts allt fel på din airbrush. Min uppfattning är att airbrush är ganska känsliga och det gäller att hantera dem väl för att de inte ska slitas upp snabbt. Av den anledningen tror jag det är bra att köra på en airbrush som är billig men också vanlig och det skulle jag säga att Bilttemas billigaste är.

Jag rengör lite lätt mellan färgerna och sen en mer grundlig rengöring på slutet där jag minterar ner airbrushen. Först försöker jag med att spruta vanligt vatten genom den, räcker inte det får det bli T-röd.
Såg den här videon nyss
Rätt bekanta airbushes om man kolla på tex Biltema, med kommentaren "You should never pay more than 15$" :p

Men men. Jag lät min nozzle bada lite i Airbrush Cleaner. Det fanns uppenbarligen en del skit kvar där, för nu är den som ny igen, och den sprutar inte ens snett som den gjorde förr!

Däremot tycker jag kåpan längst fram, som jag antar skall skydda nålen, mest ställer till det. Det samlas färg i den, som efter ett tag skjuts iväg i små droppar.

Tog bort den till slut, tycker det gick mycket bättre utan.


Är inte vidare nöjd med resultatet än, men det ligger nog mer hos mig än prylarna :p
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.