Hört att IKEAs "nya" (vet inte exakt från vilket år) har en annorlunda struktur på deras luckor till diskmaskinerna. Något om hur de sitter fast och böjs när diskmaskinen öppnas.

Detta ska tydligen inte vara kompatibelt med standardmaskiner från andra tillverkare.
Men nu undrar jag om en Siemens med "Variohinge" kommer fungera med IKEAs luckor?
 
Det går att köpa ett beslagspaket ifrån Adapt-R
Ganska dyrt men det fungerar..
 
D Dr.L skrev:
Det går att köpa ett beslagspaket ifrån Adapt-R
Ganska dyrt men det fungerar..

Jaha, så det fungerar enbart med eftermarknadstilläg. Vad jobbigt :/
 
G Gurkmeja skrev:
Jaha, så det fungerar enbart med eftermarknadstilläg. Vad jobbigt :/
Kamprad var ingen dum snubbe.. ;)
 
  • Haha
Gurkmeja
  • Laddar…
Ikeas diskmaskinsfronter är 800 mm höga och hänger därmed en bit nedom diskmaskinens faktiska lucka på de flesta modeller. På deras egna maskiner löser man detta med ett urtag i diskmaskinens egen sockel i kombination med glidbeslag. BSH-koncernen (som ju nuförtiden tillverkar en del av Ikeas egna diskmaskiner) har enstaka modeller som anges kompatibla med Ikea-kök, men ett annat alternativ är extra höga diskmaskinsvarianter från exempelvis Miele eller ASKO (där kallade ”XXL”). Dessa har i de flesta fall en så hög egen lucka att Ikea-frontens överhäng blir tillräckligt litet för att luckan ska gå att öppna utan glidbeslag (urtag i kökets sockel kan dock behövas).
 
Okej. För det är specifikt SX736X03FE.

När jag googlar verkar jag få ganska blandat med svar. I några trådar hittar jag att folk säger att det fungerar, medans i andra inte.
 
Redigerat:
Om jag tolkar installationsanvisningen (https://media3.bsh-group.com/Documents/siemens.html?matNumber=9001179445&lang=sv) så borde de beslag som medföljer diskmaskinen medge en lucka upp till 800 mm, och således fungera med Ikea metod i det avseendet. Beroende på hur beslagen fungerar kan förstås mer eller mindre stora ingrepp med sockeln krävas. Vill du ha mer på fötterna borde man kunna kontakta Siemens för bekräftelse.
 
Variohinge ska fungera med Ikea men lite pill att få dit
 
Enligt något inlägg som jag läste på detta forum så menade man att kopplingsskenan DISKAD från Ikea förmodligen skulle fungera vid montering av lådfronter på Siemens integrerade diskmaskiner.

https://www.ikea.com/se/sv/p/diskad-kopplingsskena-foer-fronter-80426933/

För egen del testade jag både DISKAD kopplingsskena och VÅGLIG kopplingsskena från Ikea vid installation av min Siemens SX736X98FE med Variohinge vilka jag hoppades skulle passa med 3 lådfronter (40+20+20cm) från Ikea.

Tyvärr så passade ingen av dessa kopplingsskenor rakt av så att lådfronterna gick att hänga dit utan någon modifiering av kopplingsskenorna.

Ikeas DISKAD kopplingsskena ser vid en snabb anblick ut att ha förberedda skruvfästen till glidbeslagen till Siemens integrerade diskmaskiner vilket skulle fungera om dessa Skruv fästen satt på rätt avstånd inbördes mellan nedre och övre glidbeslaget.

Ikeas VÅGLIG kopplingsskena har inga förberedda skruvfästen avsedda för glidbeslagen till Siemens integrerade diskmaskiner.

Efter flertal försök med både DISKAD och VÅGLIG kopplingsskenorna från Ikea till lådfronterna som är förborrade för att passa hålbilden på Ikeas lådfronter så blev det till slut nödvändigt att testa att modifiera en sats med VÅGLIG kopplingsskenor.

https://www.ikea.com/se/sv/p/vaglig-kopplingsskena-foer-fronter-50308605/

Kapade först bort de utpressade detaljerna som stack ut från kopplingsskenorna med kapskiva och använde sedan aningen längre 4x20mm skruv till monteringen av Siemens glidbeslagen samt 5 stycken brickor mellan glidbeslagen och VÅGLIG kopplingsskenan.
Detta alternativ på lösning bygger ca 6mm räknat från diskmaskinens framsida till baksidan på lådfronten. Ikea kopplingsskenor monterade på grå skåplucka, ej kompatibla med Siemens diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsskena med skruvar och brickor monterade på kanten av en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad VÅGLIG kopplingsskena från IKEA med bortkapade detaljer och monterade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad VÅGLIG kopplingsskena monterad på grå lådfront, med skruvar och brickor för anpassning till diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan lösning för att fästa Ikeas lådfronter på Siemens diskmaskinen är att skaffa och såga upp en MDF-skiva i samma totalmått (595x795mm) som lådfronterna och fästa upp dessa lådfronter på denna MDF-skiva. I detta fall får man sedan måla de synliga sidorna med matchande färg som lådfronterna om denna lösning ska bli bra. Dock bygger denna lösning möjligen några mm mera än det första alternativet.
 
Redigerat:
@TommiK

Nu när det gått en tid. Är du nöjd med hemmskickrade lösningen? Tänkte själv göra motsvarande med två ikea luckor.


T TommiK skrev:
Enligt något inlägg som jag läste på detta forum så menade man att kopplingsskenan DISKAD från Ikea förmodligen skulle fungera vid montering av lådfronter på Siemens integrerade diskmaskiner.

[länk]

För egen del testade jag både DISKAD kopplingsskena och VÅGLIG kopplingsskena från Ikea vid installation av min Siemens SX736X98FE med Variohinge vilka jag hoppades skulle passa med 3 lådfronter (40+20+20cm) från Ikea.

Tyvärr så passade ingen av dessa kopplingsskenor rakt av så att lådfronterna gick att hänga dit utan någon modifiering av kopplingsskenorna.

Ikeas DISKAD kopplingsskena ser vid en snabb anblick ut att ha förberedda skruvfästen till glidbeslagen till Siemens integrerade diskmaskiner vilket skulle fungera om dessa Skruv fästen satt på rätt avstånd inbördes mellan nedre och övre glidbeslaget.

Ikeas VÅGLIG kopplingsskena har inga förberedda skruvfästen avsedda för glidbeslagen till Siemens integrerade diskmaskiner.

Efter flertal försök med både DISKAD och VÅGLIG kopplingsskenorna från Ikea till lådfronterna som är förborrade för att passa hålbilden på Ikeas lådfronter så blev det till slut nödvändigt att testa att modifiera en sats med VÅGLIG kopplingsskenor.

[länk]

Kapade först bort de utpressade detaljerna som stack ut från kopplingsskenorna med kapskiva och använde sedan aningen längre 4x20mm skruv till monteringen av Siemens glidbeslagen samt 5 stycken brickor mellan glidbeslagen och VÅGLIG kopplingsskenan.
Detta alternativ på lösning bygger ca 6mm räknat från diskmaskinens framsida till baksidan på lådfronten. [bild] [bild] [bild] [bild]

En annan lösning för att fästa Ikeas lådfronter på Siemens diskmaskinen är att skaffa och såga upp en MDF-skiva i samma totalmått (595x795mm) som lådfronterna och fästa upp dessa lådfronter på denna MDF-skiva. I detta fall får man sedan måla de synliga sidorna med matchande färg som lådfronterna om denna lösning ska bli bra. Dock bygger denna lösning möjligen några mm mera än det första alternativet.
 
O oddiq skrev:
@TommiK

Nu när det gått en tid. Är du nöjd med hemmskickrade lösningen? Tänkte själv göra motsvarande med två ikea luckor.
Jag är tyvärr inte helt nöjd med lösningen då luckan hackar till en aning när man fäller ner denna.

Talade nyligen med personal på Ikeas Köks avdelning som rekommenderade Ikea artikeln Behjälplig som det bästa alternativet på glidskena för montering av Ikea frontlucka på Siemens och Bosch diskmaskiner.

Se länk nedan

https://www.ikea.com/se/sv/p/behjaelplig-glid-gangjaern-f-hel-int-diskmaskin-90393437/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.