Hej! Jag ska lägga marksten runt huset, på uppfatren samt på uteplatsen.

Jag har en ide om att plattsätta lite högre vid dörrarna för att få ett bekvämare utsteg, jag vill ha så lite nivåskillnad mellan golvet inomhus och marken utomhus som det är praktiskt möjligt.

Det normala verkar vara att man lägger ett extra lager marksten, ofta en halvcirkel framför dörren. Jag är inte så imponerad av en sådan lösning. Jag tycker inte om snubbelkanten som bildas och tjag vill gärna att huset ska vara tillgängligt för en person med funktionsnedsättning.

Som ni kan se på bilden så har jag ca 20 cm upp från bärlagret till underkant panel. När jag lagt marksten så kommer avståndet från marken till underkant panelen att vara ca 11 cm längs huset i sin helhet. Det är nog ett minimum (Vi har mycket sällan snö här). Men just vid dörrarna så skulle jag vilja höja marken en 7-8 cm till.

Jag har letat överallt tycker jag men inte hittat någon bild på någon som löst detta genom att bygga upp en mjukt formad "bulle" eller upphöjning av markstenen bara vid dörren. Utan kanter. Är det ens möjligt att göra det och skulle det se fult ut?

Tacksam för alla tips och åsikter i frågan!

Markyta under förberedelse för plattsättning vid hus med synligt avstånd upp till underkanten av panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att göra så.
En skicklig stensättare kan verkligen trolla med läggningen
Exakt hur dom gör vet jag inte
Men det kanske finns någon här med kunskap och erfarenhet av det
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Bronken
Det beror kanske på hur bred "bullens" slänt blir.

Men är det meningen (eller anar man) att man kommer sätta ner fötterna där slänten är tror jag att risken för halkningar och lårbensbrott är rätt höga. Vi har marksten, vågrät, och även där är det livsfarligt om det varit fukt och sen blir minusgrader.
Trist om det sista man ser, innan man slår nacken i tröskeln, är sina fötter i siluett mot molnen.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej! Jag ska lägga marksten runt huset, på uppfatren samt på uteplatsen.

Jag har en ide om att plattsätta lite högre vid dörrarna för att få ett bekvämare utsteg, jag vill ha så lite nivåskillnad mellan golvet inomhus och marken utomhus som det är praktiskt möjligt.

Det normala verkar vara att man lägger ett extra lager marksten, ofta en halvcirkel framför dörren. Jag är inte så imponerad av en sådan lösning. Jag tycker inte om snubbelkanten som bildas och tjag vill gärna att huset ska vara tillgängligt för en person med funktionsnedsättning.

Som ni kan se på bilden så har jag ca 20 cm upp från bärlagret till underkant panel. När jag lagt marksten så kommer avståndet från marken till underkant panelen att vara ca 11 cm längs huset i sin helhet. Det är nog ett minimum (Vi har mycket sällan snö här). Men just vid dörrarna så skulle jag vilja höja marken en 7-8 cm till.

Jag har letat överallt tycker jag men inte hittat någon bild på någon som löst detta genom att bygga upp en mjukt formad "bulle" eller upphöjning av markstenen bara vid dörren. Utan kanter. Är det ens möjligt att göra det och skulle det se fult ut?

Tacksam för alla tips och åsikter i frågan!

[bild]
Att göra en "upphöjning" på stenläggningen borde inte vara några problem för en stenläggare.Tänk bara på att vara tydlig innan beställning/på börjandet av jobbet med vad du/ni vill ha. Bättre att vara övertydlig innan än besviken efter slutfört jobb.
Ser på din bild att det finns ett galler precis vid dörren. Är det luftintag till en kamin? Det gallret kan skapa lite problem med stenläggningen. Misstänker att det inte går att ta bort utan har en funktion.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Beror ju lite på hur stora stenar du väljer, med mindre stenar är det lättare att ta ut höjd skillnaden på kortare sträcka.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tack @Uffe A , @UGG , @roli och @topmount för era svar.

I badrum lägger man ju klinkers med lutningar så det borde ju fungera även med marksten. Men det kanske blir halt som @UGG antyder . Det kanske finns en anledning till att jag aldrig sett (eller minns att jag sett) några liknande upphöjningar. Ingen som sett någon eller kanske till och med har en bild?

@roli ang gallret som finns vid en av de 5 dörrarna, det är luftintag till värmekaminen så jag får nog lägga sten en bit från den så att det blir som ett nedsänkt hål med galler över. Tyvärr så är det omöjligt att flytta på den (= dåligt planerat av mig vid husbygget)
 
Låter snyggt men farligt.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Intressant tanke, men jag tror man lätt kommer snubbla på bulan.

Ni skulle inte kunna göra en vanligt avsats istället och kompletta med en ramp längs med ena sidan?
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Förstår inte varför man skulle snubbla mer på en bra utformad ”bulle” på en stensättning än vad man gör på en handikappanapassad ramp? Jag tror det både blir snyggt och väl fungerande. Naturligtvis så skall man göra ”ramperna” ett par meter långa, både utåt och längs väggen. Borde inte vara några som helst problem att stensätta detta.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mig att kullen smälter in mer och det blir svårt att avgöra höjdskillnaden och därmed blir en snubbelrisk.
 
En sak man bör tänka på är att utanför dörren skapa en hyfsat plan yta i alla fall så att när man tar ett steg UT så landar man på en slät yta. Är väldigt obehagligt att landa på en lutande yta direkt och lite extra risk för snubbel finns. Annars har jag sett det ett flertal gånger men oftast med mindre marksten, ska det göras med större sten måste man kapa stenarna i vinkel för att undvika stora springor. Men det går det med, kostar en slant dock att ha stenläggare att göra saker de inte är sååå vana vid.

Vill ni se så leta på ställen där äldre, kryckiga människor flockas :) Församlingshem, äldreboende och liknande är ställen där man brukar ha löst tillgänglighetsproblem i efterhand på ett mer seriöst sätt än att skruva upp en ramp.( alltså, åtgärda själva stenläggningen ordentligt istället)
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Ett stället till jag sett sånt på förresten är vid skolor. Då ofta som en asfalterad upphöjning men det är ju sak samma, bara utskiktet som skiljer.

Vill man kan man ju dessutom använda olika nyans på markstenen där sluttningen börjar och på så vis markera ut det. Ser man dåligt så är ett högt trappsteg i samma färg som marken runt helt osynlig, men byter man från ljust till mörkt så syns det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag har nivåskillnader på min stengång i trädgården och det är inget problem att lägga. Så att göra motsvarande runt en dörr är enkelt fixat om man är normalhändig. Det krävs gediget förarbete så att underlaget lutar rätt såklart men annars är det bara att lägga ut stenen.
 
  • Gilla
kramfors och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl ta en lång promenad idag och titta lite bland de nybyggda husen ifall någon har liknande lösning. (Gamla hus har ju ofta källare och är därmed så högt byggda att de alltid har en trappa)

Väntar fortfarande på att någon som läser tråden ska råka ha en bild på en stenlagd entrébula :D
 
Svårt att få fram på bild men såhär ser mina gångar ut. Jag menar att det inte bör vara så svårt att göra den bula du efterfrågar vara underarbetet är bra.

Edit: hur roterar jag bilderna?
 
  • Gångstig av stenbeläggning bredvid ett hus och gräsmatta, bilden är roterad 90 grader moturs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidogång med grå stenplattor bredvid gräsmatta med löv, bild tagen i vinklad perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångar med marksten ledande till hus, bild är roterad, gräsmatta och blomkruka syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.