En liten uppdatering i ämnet...

Vi har fortfarande inte fått någon specifikation på fakturan.

Man börjar ju undra varför det ska dröja så länge att få en spec. >:(

Hur intresserade är de egentligen av att få pengarna...

Har studerat konsumenttjänstlagen noga och i den står det att säljaren är skyldig att informera om pris vid tilläggsbeställningar. Säljaren är dessutom skyldig att informera om tillägg/ändringar är "värda" sitt pris så att säga gällande andrahandsvärdet etc...
Säljaren har dessutom all bevisbörda på vad som sagt eller inte sagts och kan han inte bevisa något (vilket är svårt om det inte finns skriftliga avtal) har konsumenten tolkningsföreträde, dvs lagen skall tolkas till konsumentens fördel.

Hur detta sedan fungerar vid ev domstols prövning kan jag inte svara på.


Jag återkommer när mer har hänt...
 
Tack, vi väntar med spänning! Stå på er!!!
 
Vad säger ni om detta - -
I fredags talade min sambo med säljaren. Han fick då som besked att vi inte skulle få någon specifikation på faktura - de kunde däremot göra en på plats om vi kom till ett möte med dem. Detta tycker jag låter som rent lurendrejeri - de kan helt enkelt inte ta fram underlag till varför fakturan blivit så stor. Vi kommer inte att sätta oss ner med dem - man vill ju ha en skriftlig specifikation som man kan gå igenom i lugn och ro hemma. Inget som de konstruerat i en hast för att passa dom.

Vad gör vi nu? Vi kommer inte att betala en krona förrän vi får en skriftlig specifikation. Men vad gör vi om de inte vill skicka någon spec trots att vi begärt det. Kan de då driva fakturan vidare?
 
Jag skulle rekommendera att ni pratar med en jurist ifall ni inte redan gjort det....
 
sanne78 skrev:
Vad säger ni om detta - -
I fredags talade min sambo med säljaren. Han fick då som besked att vi inte skulle få någon specifikation på faktura - de kunde däremot göra en på plats om vi kom till ett möte med dem.  Detta tycker jag låter som rent lurendrejeri - de kan helt enkelt inte ta fram underlag till varför fakturan blivit så stor. Vi kommer inte att sätta oss ner med dem - man vill ju ha en skriftlig specifikation som man kan gå igenom i lugn och ro hemma. Inget som de konstruerat i en hast för att passa dom.

Vad gör vi nu? Vi kommer inte att betala en krona förrän vi får en skriftlig specifikation. Men vad gör vi om de inte vill skicka någon spec trots att vi begärt det. Kan de då driva fakturan vidare?

Kolla i konsumettjänstlagen igen. På http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850716.HTM finns visserligen inte de senaste uppdateringarna med, men uppdateringarna är endast till konsumentens fördel.
Börja med att titta på §40 angående specificering av fakturan.
Jag har suttit i liknande situationer. Det som funkat bäst för mig är:
1. Påtala för entreprenören vad du tycker är fel och att du avser att reklamera.
2. Gör en skriftlig reklamation omgående. Förklara översiktligt situationen och hänvisa till tillämpliga paragrafer i Konsumetköplagen samt konsumenttjänstlagen. (Man behöver inte skriva ut lagtexten. Brukar ta hårader med formuleringar av typen "I enighet med Konsumenttjänstlagen §40 är Ni skyldiga att överlämna specificerad räkning som tydligt visar vad Er faktura baseras på.") Reklamationen görs via post, mail OCH fax. (Kvitto på faxen.) Det är då omöjligt att de kan säga att de aldrig fått reklamationen.
3. Betala ostridigt belopp och som sagts tidigare anteckna på fakturan vad som innehålles. I Ert fall kanske Ni kan anse att 40' är ostridigt belopp eftersom Ni inte fått en relevant faktura så att Ni kan se att det kan kosta mer. ;)



 
Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.


Tid för betalning

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa


I enlighet med § 41 kommer vi inte att betala en krona förrän vi erhålit en specificerad räkning. Detta har vi meddelat säljarna - vi har ej fått någon reaktion på meddelandet. Vi har även i samma meddelande tagit upp allt som är kvar att göra i huset samt att vi kräver ersättning för alla förseningar samt alla extra kostnader vi drabbats av.

Vi har inte fått någon reaktion på detta heller.

Vi vet inte vad mer vi kan göra - vi funderar att skriva ett brev till ansvariga för Älvsbyhus och berätta vad det är för typer de har som säljare.

 
Jisses.......vart i landet bygger ni?
 
Nord östra skåne
 
Nu är jag nyfiken, har det hänt något mer?
 

Nej, inget mer har hänt gällande badrumsfakturan. Vi väntar tålmodigt på specifikationen som inte kommit.

Vi väntar även på att alla punkter i slutbesiktningsprotokollet skall åtgärdas - vilket inte skett ännu, 17 veckor efter slutbesiktning. Samt att garaget skall slutbesiktigas - detta har inte skett då garaget inte var monterat när slutbesiktningen av huset skedde. Vi har även fått veta av Älvsbyhus att vi måste ha klartecken från säljarna innan vi kan beställa en slutbesiktning för annars blir vi debiterade den kostnaden då de ser det som en extra besiktning. Och vi ligger ju i tvist med säljarna så...



 
Intressant att få veta hur det går. Läge att kontakta närmaste konsumentvägledare. Annars brukar de vara bra att ha att göra med på www.ko.se .

Kommer inte ihåg hur kontrakten med Älvsbyhus ser ut, men om jag inte minns fel finns det där (precis som i Konsumenttjänstlagen) ett hål som säger att om de inte åtgärdar inom skälig tid så har Ni rätt att åtgärda via annan entreprenör på säljarens bekostnad.

Dessutom borde det ligga i Älvsbyhus intresse eftersom garantin inte brukar börja löpa förrän efter godkänd slutbesiktning.

Om man förklarar läget för Älvsbyhus tycker jag det är konstigt om de inte är villiga att få saken ur världen. :p

Gå igenom vad Ni köpt från Älvsbyhus och vad som är köpt via säljaren. Meddela sedan säljaren att om de inte hör av sig så tänker Ni utnyttja att Ni har rätt att få felen åtgärdade inom skälig tid.

Tråkigt att behöva läsa att det finns så oseriösa företag.

 
Ett sista inlägg i denna tråd:


Vi har kommit överens med säljaren. Vi är båda nöjda och allt som finns kvar att göra i huset åtgärdas. :)

Kan tyvärr inte informera mer gällande överenskommelsen.

Vill bara säga att det inte är omöjligt att komma överens med ett företag om man är villig att stå på sig men också att kompromissa något.




 
Kul att Ni kommit överens!!! Rätt inställning tycker jag. Stå på sig ska man, men inte i absurdum. Tvister är det oftast bara jurister som tjänar ordentligt på i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.