Det är nog en bra ide att ta bort plåtar och isolering så att man ser eventuella läckor. Det kan handla om små läckor som inte avslöjar sig på trycket. Jag köpte en panna som visade sig vara hemsk under plåten. Men med en del ny plåt blev den bra igen. Säljaren hade inte märkt något läckage.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog en bra ide att ta bort plåtar och isolering så att man ser eventuella läckor. Det kan handla om små läckor som inte avslöjar sig på trycket. Jag köpte en panna som visade sig vara hemsk under plåten. Men med en del ny plåt blev den bra igen. Säljaren hade inte märkt något läckage.

Ja det är nog fan inte så dumt, kan riva av skalet å isoleringen för att vara 100.

Kan jag passa på att snygga till plåten med efter våran helvetes flytt ner inpannrummet:)
 
Kanske inte ett problem så här års med torrare luft inomhus, men fyller man en panna med kallt vatten kan utsidan täckas av kondens tills vattentemperaturen i pannan stigit över daggpunkten.
Att den ser tät ut i kallt tillstånd behöver ju inte betyda att den är tät när den är varm... men att provtrycka med varmt vatten funkar också ganska dåligt då små läckor förångas i samma takt dom "underhålls". =)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Då har jag jävlats klart i källaren...

Fick grejerna från Rinkaby Rör idag redan, sjukt snabb leverans måste jag säga.
Beställde före kl 10 å hade grejerna dagen efter, bra att veta å plus i kanten för det företaget.

Jag började med att plugga alla öppningar med mina nya fina proppar.
Använde lin för första gången idag också, gick smidigt efter en titt på deras hemsida om hur man skulle göra.

Sedan så satte jag säkerhetsventilen i mittersta expansions hålet.

Drog dit vattenslangen å började sakta med säkert fylla.
Gick så jävla sakta så jag satte på fullt tryck på slangen istället ,jag hann fan inte mer än komma in till pannrummet igen innan ventilen löste ut.

När den löste ut så lossna väl givetvis hela slangen från inloppet till pannan.

Ja ni vet ju hur en vattenslang beter sig med fullt tryck, innan jag fick tag på den så hade jag väll minst 100 liter vatten över hela pannrummet ..

Jag tyckte jag hade planerat så jävla bra innan hur detta skulle kunna lösas på ett smidigt sätt på en person.
Men med facit hand så gick det sådär.
Jag har 7 meter mellan tvättstuga å pannrum .
Så det var ett jävla springande när slangen löpte amok i pannrummet vill jag lova.

Men skit samma nu har jag 2 bar i pannan som ni ser på mätaren på bilden.
Tror dock inte den är hundra då ventilen slog ut på 1,5 bar hoppas jag.

Men jag kan ju omöjligt se om den läcker vatten nu, för den är ju blötare nu än den hade varit om den stått ute i spöregn en hel sommar :crysmile:

Men jag får väll helt enkelt se om trycket försvinner om några dagar.

Gör det inte det borde den vara tät el?

Å hur länge kan den stå nu med vatten i ?

Inte fan kan den rosta sönder på det vattnet den är fylld med ?

Tacksam för era kloka svar som vanligt...

Med vänlig hälsning, en jävligt dyngsur Anders Claeson:rofl:
 
  • Överdel av en panna med nyinstallerad säkerhetsventil och pluggade öppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätare visar 2 bar tryck efter att användaren fyllt sin panna med vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ventilera bort fukten bara så att det går att se ev läckor. Den där manometern är nog inget precisionsinstrument, men tillräckligt bra... Värms vattnet sakta upp i en redan stumfylld panna kommer ju trycket hålla sig på säkerhetsventilens öppningstryck; maximalt tryck.
Låt inte pannan bli stående med vattnet i efter provet bara. Tom och torr eller full och varm.
 
D Dauen skrev:
Ventilera bort fukten bara så att det går att se ev läckor. Den där manometern är nog inget precisionsinstrument, men tillräckligt bra... Värms vattnet sakta upp i en redan stumfylld panna kommer ju trycket hålla sig på säkerhetsventilens öppningstryck; maximalt tryck.
Låt inte pannan bli stående med vattnet i efter provet bara. Tom och torr eller full och varm.

Det är sant, jag körde ju i kallt vatten å nu kommer det bli upp till 35 grader då mitt pannrum håller det oftast.

Så då kommer antagligen trycket att hålla sig som du säger.

Jag hade av all plåt å isolering å det var inte en enda rostfläck nånstans.
Lite ytligt rost från kondens var det enda jag upptäckte.

Men det förstår tom jag man inte kommer undan när man har kallt å varmt vatten i pannan var å varannan dag.

Var ner å kolla nu å det har torkat på väggar å golv iallafall.
Så imorgon bitti går jag ner med förstoringsglas å letar nitiskt efter läckage ..

Känner redan nu att detta var overkill då jag mer el mindre kan se det är tät å i bra skick.

Men vad fan nu har man iallafall dubbelkollat...
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Men mätaren visar ju 0,5 bar och bottnar vid 1,5 bar.
 
Du har ingen möjlighet att upptäcka små läckor med plåtar och isolering på pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har ingen möjlighet att upptäcka små läckor med plåtar och isolering på pannan.

Har inga plåtar å isolering kvar . Pannan är helt strippad på all plåt å isolering.

Ska snygga till plåten lite å sätta dit ny fin isolering när jag ändå håller på.

Har borstat å dammsugit hela insidan å utsidan på pannan å gett den extremt mycket kärlek:love:

Tur jag är singel annars hade jag nog blivit om inte annat med alla mina skumma projekt som tar nästan all min fritid:crysmile:
 
B Bjober skrev:
Men mätaren visar ju 0,5 bar och bottnar vid 1,5 bar.
Ja den där mätaren tror jag inte en sekund på då den fick rejäla smällar när vi bar in den.

Glaset å alla visare gick åt pipan, så jag har riktat å böjt för att snygga till den.

Jag förlitar mig på att säkerhetsventilen håller vad den lovar.

Den sköt av vid 1,5 ( hoppas jag) å då ströp jag vattnet(y)

Så jag borde ju ha 1,5 bar i pannan nu...
 
Hur ska du se om pannan läcker utan tryckmätare? Tänker du sitta och inspektera varenda skrymsle på pannan och försöka avgöra om droppen du ser är kondens eller läckage?
 
P PatrikJo skrev:
Hur ska du se om pannan läcker utan tryckmätare? Tänker du sitta och inspektera varenda skrymsle på pannan och försöka avgöra om droppen du ser är kondens eller läckage?
Jajjamen. Sitter 24/7 i källaren med förstoringsglas nu;)


Jag har tryckmätare på den.. å den har inte släppt på 2 dagar nu å är snustorr runt om.

Så jag det är väll det jag kan göra i min simpla research på läckage..

Nu får jag sätta den i drift å hålla tummarna bara....
 
P PatrikJo skrev:
Hur ska du se om pannan läcker utan tryckmätare? Tänker du sitta och inspektera varenda skrymsle på pannan och försöka avgöra om droppen du ser är kondens eller läckage?
Har vattnet bara antagit rumstemperatur så bildas ingen kondens i pannan. Ev vatten är läckage i så fall.
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Som rubrik lyder , hur får jag upp 1,5 bars tryck i min vedpanna som ej är inkopplad?

Jag skulle vilja testa min Beg vedpanna innan jag lägger ner pengar på den. Dvs inköp av nu keramik å lite annat smått å gott:)

Jag vill alltså ha ca 1-1,5 bars tryck i den så jag kan se om den är tät el har nå läckage.

Jag tänker såhär va, jag stänger alla öppningar å fyller på med vatten.
MEN HUR ska jag gå tillväga för att få tryck i den?

Jag mailade värmebaronen å dom sa att jag absolut inte fick trycka 4 bar som jag har normalt i mitt inkommande vatten.

Kan jag använda expansions hålet på ovansidan på någe vis?

Tänker mig att jag kan göra ett tillfälligt expansions kärl så jag kan få lite tryck uppifrån el likande.

Men kan det va så enkelt?

Hur mycket vatten behöver jag då på ovansidan för att få ca 1,5 bara tryck?

Jag är öppen för spekulationer å tips

Med vänlig hälsning, Anders Claeson
En manometer och använd ditt vattentryck från din ledning med en ventil/kran på så kan du få exakt. För att få trycket med vatten måste du ha en ledning uppåt på 15 m.. 0.1 bar/ m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.