Jag bor i ett 40-tals hus med självdrag som ventilation på bottenvåningen.
Övervåningen är tillbyggd i början på 90-talet av tidigare ägare, dock så saknas det ventilation där, och luften blir ganska snabbt dålig när man är där uppe.
Har monterat två tillluftsventiler i varsin ända på våningsplanet.
Men som ni säkert förstår blir det inte någon jätteskillnad då det saknas nån form av frånluft.
Istället för att dra ett rör rakt upp genom taket och spara massa jobb är min tanke att montera en tystgående fläkt i ena väggventilen.
Är det någon som har en liknande lösning?
Blir det någon skillnad på luften?
 
Fulkemisten
Schematisk bild av luftflöden i en byggnad med passiva ventiler som beter sig som frånluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passiva tilluftsventiler högt upp i en byggnad kommer sannolikt att istället fungera som frånluftsventiler pga mikroskillnader i lufttryck. Forcering, t ex en fläkt krävs troligen som du själv är inne på.
 
Ventilerna som du satt dit på övervåningen släpper garanterat ut luft istället för in vilket innebär att det är luft från undervåningen som stiger uppför trappan och in i sovrummen som får föreställa friskluft. Sedan har det ingen betydelse för undertrycket vart i huset fläktarna sitter så en x-tra fläkt på övervåningen gör inte större nytta än om den på undervåningen sög dubbelt så mycket.Många är i samma sits som du och de flesta vet inte om funktionsbristen. Kolla på fulkemistens bild, som ger en bra bild hur alla hus med mer än i plan fungerar,eller snarare inte fungerar.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo det är precis som @exerg säger. Denne gjorde mig uppmärksam på det här problemet för några år sedan och jag styrde upp fläktar med lågt grundflöde som ersatte det (sedan byggåret?) undermåliga självdraget i murstocken och skapade adekvat undertryck. Ventilerar hela luftvolymen i byggnaden på 3-4 h, lägre än boverkets riktlinje, typ hälften, men så är det. Resultatet, otroligt mycket bättre luft inomhus, särskilt på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.