Hej!
Jag har precis köpt ett torp från 1909, och har börjat riva ner gammal tapet och papp (från ca 90-tal) från väggar & tak, i vad som ska bli en walk in closet. Under pappen finns gamla ohyvlade träväggar, både vägg och tak. Det det är skräpigt och spånigt, skit som rasar ut ur springor när man river.
Till frågan:
Kan jag försöka göra rent väggarna och taket, dra ut småspik, och sedan bara måla? (Vilket jag helst vill göra) Eller kommer det fortsätta skräpa? Tacksam för tips! //Lisa
Hörn av ett rum med delvis bortriven tapet avslöjar underliggande ohyvlade träväggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr kommer det nog att fortsätta skräpa då det antagligen är sågspånsisolering bakom. Du kanske kan täta med nått i dom större springorna så att spånet slutar skräpa?
 
  • Gilla
Lisa JH
  • Laddar…
Staffans2000
Så är det.

Det kommer att bösa i evigheter.
 
  • Gilla
Lisa JH
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tyvärr kommer det nog att fortsätta skräpa då det antagligen är sågspånsisolering bakom. Du kanske kan täta med nått i dom större springorna så att spånet slutar skräpa?
Hmm, ja man vill ju inte att det ska hamna spån i kläderna.. kanske man ska sätta nån skiva i snedtaket då, men testa att först dammsuga väggarna ordentligt och sedan måla där? För spån ramlar väl inte ur en vägg hursomhelst?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så är det.

Det kommer att bösa i evigheter.
Bös är ju det värsta speciellt i kläderna Tror du även att det kommer fortsätta komma bös ur väggarna..?
 
Troligtvis har man sågspån bakom brädorna som isolering och brädor rör sig av luftfuktigheten, ibland bösar det mer och ibland mindre. Har du tittat bakom någon bräda hur det ser ut?
 
  • Gilla
Jonas! och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Troligtvis har man sågspån bakom brädorna som isolering och brädor rör sig av luftfuktigheten, ibland bösar det mer och ibland mindre. Har du tittat bakom någon bräda hur det ser ut?
Hmm, har inte tänkt på det. Kanske kan vara en idé. Så om det är mycket spån bakom så kan det vara bättre att sätta nån typ av skiva på och måla/tapetsera på den istället?
(Hoppas inte, jag vill ju se dom där fina plankerna :))
 
Nu tycker jag att byggnadsvårdsfanatiker är jävligt tröttsamma, men får ändå hålla med dem här, ta inte fram timmer och måla :sweat: På med masonit och måla/tapetsera som du vill så slipper du både bös och drag :D
 
  • Gilla
Lisa JH
  • Laddar…
Lisa JH Lisa JH skrev:
Hmm, har inte tänkt på det. Kanske kan vara en idé. Så om det är mycket spån bakom så kan det vara bättre att sätta nån typ av skiva på och måla/tapetsera på den istället?
(Hoppas inte, jag vill ju se dom där fina plankerna :))
Ta bort alla brädor och dammsug upp sågspånet och in med lite vanlig isolering bakom om det nu behövs isolering. Spika tebax brädorna och måla sedan. Visst, lite jobb men betydligt snyggare än skivor
 
  • Gilla
Lisa JH
  • Laddar…
A
Brukar oftast sitta papp bakom brädorna för att sågspånet inte ska rinna ut.
 
  • Gilla
Lisa JH
  • Laddar…
Tss skrev:
Brukar oftast sitta papp bakom brädorna för att sågspånet inte ska rinna ut.
Är det därför man blir kallad pappskalle:thinking:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Staffans2000
Det blir aldrig bra.
När huset byggdes var det inte tänka att plankorna skulle synas. På modet var plana väggar. Masonit monterades inte av en slump, det var framtidens material. Slätt, fint och lättstädat. Dessutom är det en "walk in garderob".
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ta bort alla brädor och dammsug upp sågspånet och in med lite vanlig isolering bakom om det nu behövs isolering. Spika tebax brädorna och måla sedan. Visst, lite jobb men betydligt snyggare än skivor
Isolerat är det, det verkar som att spånet läckt ut ur hål i pappen som sitter bakom. Känns som väldigt mycket jobb för en liten walk in, men ska fundera på det :) Tack!
 
Tss skrev:
Brukar oftast sitta papp bakom brädorna för att sågspånet inte ska rinna ut.
Det verkar ha gått hål i pappen, därför har spån läckt ut här och där :p
 
P Putte 9497 skrev:
Är det därför man blir kallad pappskalle:thinking:
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.