Fairlane Fairlane skrev:
Suck, nu är det återställt igen och jag kör på en. En måste nu köras rescue på. Får se om jag hinner i helgen. Jag har alltid varit nöjd med Asus innan, men nu är dyker mitt förtroende som en sten.
Ja, Lyra har bara varit massor med problem. Det slutade med att jag tog bort den trådlösa "backhaulen" och kör med trådat istället så nu funkar det lite bättre. Men jag måste forfarande starta om dem med jämna mellanrum pga att de tappar 5-Ghz kanalerna eller så går det bara segt.
 
hsd hsd skrev:
ASUS är skit, flera av deras produkter levererar bra wi-fi täckning men efter någon eller några uppdateringar har halva effekten försvunnit med dålig räckvidd och hastighet som följd (finns piratprogram för bättre prestanda)
ASUS vanliga routrar tycker jag funkat väldigt bra men just Lyra verkar vara ett enda stort misslyckande! Man kanske köpt in tillverkning via tredje part och tappat kontroll på kvaliteten.
 
J j-o75 skrev:
Det var en rescue jag försökte efter kontakt med supporten och sedan in med ny firm ware. Men det vill sig inte. Funderar på att försöka sälja skiten till nån som fattar sånt här.
Några till förslag:
- Kanske en väldigt dum fråga men har du kollat att wan-kabeln sitter i rätt kontakt ("start")? :-D
- Hur funkar det om du kopplar bort wifi på datorn och ansluter med lan-kabel till master-pucken i kontakten bredvid "start" ?
- Blir det någon skillnad om du byter och sätter dit en annan puck som master?

Nätverkspuck med ansluten WAN-kabel och LAN-kabel i kontaktportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En WAN-kabel ansluten till den korrekta porten på en vit nätverksenhet, med tomma LAN-portar bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blackarrow blackarrow skrev:
Enligt en väldokumenterad procedur?
Allt gick bra utom att lyran lyste rött efteråt?
Blev det ”rätt” FW version?
Var det den ”första” med internetanslutningen? Eller de andra AP noderna?

(Misslyckade programuppdateringar är aldrig kul. Min nya dator med Windows 10 varnade att supporten kommer att avslutas om jag inte uppdaterar, men problemet var ju att uppdateringen inte lyckades :mad:
Det löste sig dock efter nästa större uppdatering som kom).
Ja jag följde exakt instruktionen fån support. Sen lyste det rött.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Måste hålla med om att Asus Lyra verkar vara en produkt som inte håller kvalitet. Jag har tre stycken, varav två syntes i appen, den tredje ville inte.

Efter senaste FW-uppdateringen blev det problem igen. Slutade med att jag fick återställa samtliga. Fick igång den första och nöjde mig med det en dag. Sen anslöt jag nummer två och döpte till vardagsrum. Efter det så hade jag inget internet mer... Kollade jag trådlösa nät så dök mitt nät upp (utan internet), vardagsrum dök upp som ett eget nät och sen även den nodens egen sid.

Ihopparning fungerar 25% av gångerna oavsett avstånd.

Suck, nu är det återställt igen och jag kör på en. En måste nu köras rescue på. Får se om jag hinner i helgen. Jag har alltid varit nöjd med Asus innan, men nu är dyker mitt förtroende som en sten.
Första gången var det också jobbigt att få igång. Men sen funkade det bekymmersfritt ett bra tag.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Några till förslag:
- Kanske en väldigt dum fråga men har du kollat att wan-kabeln sitter i rätt kontakt ("start")? :-D
- Hur funkar det om du kopplar bort wifi på datorn och ansluter med lan-kabel till master-pucken i kontakten bredvid "start" ?
- Blir det någon skillnad om du byter och sätter dit en annan puck som master?

[bild]
[bild]
Har testat allt detta. Att byta puck gjorde att jag kom upp o full hastighet i ett helt dygn!
 
Man har väl valt chipset utifrån pris och prestanda, kanske med en olycklig kompromiss?
Många av deras populära väl presterande routrar har chip från Broadcom, medan lyra har chip från Qualcomm.
Dessutom har man gjort lite buggfixar för AiMesh i sista (Lyra link) FW releasen, så det är väl inte konstigt om man kan ha både radioproblem och introducera buggar. Ovana programmerare med ny HW. :thinking: Fast bra är det inte. Lyra har väl funnits några år. :thinking:

Har inte Lyra själv (så jag fick googla lite).
Asus Mesh WiFi Options: AiMesh and Lyra (The Ultimate Guide)
ASUS Lyra vs. ASUS Lyra Trio vs. ASUS Lyra Mini: Price, performance, and features!

How to tell the current state of Lyra Trio from its LED color?
[Lyra][Setup]What should I do when firmware upgrade fails?
 
J j-o75 skrev:
Har testat allt detta. Att byta puck gjorde att jag kom upp o full hastighet i ett helt dygn!
Blev det någon skillnad i hastighet mellan wifi och lan-kabel direkt till pucken?

Tänkte på ett annat problem som kan uppstå med auto-sens som vobblar. Testa och sätt fast hastighet på lan-porten. Föresten, vad har du i andra änden som tex fiberbox, switch, annan router, etc?
 
J j-o75 skrev:
Ja jag följde exakt instruktionen fån support. Sen lyste det rött.
Rött betyder att den botat upp och saknar kontakt med övriga noder.
J j-o75 skrev:
Har testat allt detta. Att byta puck gjorde att jag kom upp o full hastighet i ett helt dygn!
Som master (eller vad nu Asus kallar den)?
Till en som inte uppdaterats då, antar jag:cool:
 
J j-o75 skrev:
Första gången var det också jobbigt att få igång. Men sen funkade det bekymmersfritt ett bra tag.
FW Uppdateringar kom i augusti och nu i december.

Jag kommer fortsätta att fråga om du har samma FW på alla. Om inte skall du inte räkna med att de funkar tillsammans.

Antar att du har igång flera noder fast med olika FW. Det kan ge problem. Asus avråder från det just därför (AiMesh router iaf, med det är ju samma teknik och man har ändrat i Mesh-protokollet nyligen).

Det Mesh-tekniken bidrar med är ju bland annat dynamisk ”radiopakets-routing” i mellan lyrorna, så att någon bugg eller inkompatibillitet mellan olika FW versioner kan få en nod att sluta fungera, fungera dåligt antingen direkt eller efter ett dygn är väl inte omöjligt.
 
Med flera enheter i mesh-läge är samma fw extra viktigt. Om jag uppfattade det hela rätt var det problem med bara en puck igång dvs endast med mastern kopplad till internet.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
FW Uppdateringar kom i augusti och nu i december.

Jag kommer fortsätta att fråga om du har samma FW på alla. Om inte skall du inte räkna med att de funkar tillsammans.

Antar att du har igång flera noder fast med olika FW. Det kan ge problem. Asus avråder från det just därför (AiMesh router iaf, med det är ju samma teknik och man har ändrat i Mesh-protokollet nyligen).

Det Mesh-tekniken bidrar med är ju bland annat dynamisk ”radiopakets-routing” i mellan lyrorna, så att någon bugg eller inkompatibillitet mellan olika FW versioner kan få en nod att sluta fungera, fungera dåligt antingen direkt eller efter ett dygn är väl inte omöjligt.
Jag får inte in FM i alla så därför har jag inte samma, men även men en enda puck inkopplad så funkar det inte.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Blev det någon skillnad i hastighet mellan wifi och lan-kabel direkt till pucken?

Tänkte på ett annat problem som kan uppstå med auto-sens som vobblar. Testa och sätt fast hastighet på lan-porten. Föresten, vad har du i andra änden som tex fiberbox, switch, annan router, etc?
Jag har för mig att det blev lite bättre, men samtidigt så bryter den nätet hela tiden.
 
hsd
Sånt skräp är bara tidstjyvar, lämna tillbaka och välj ett annat system det finns många att välja på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.