J Jocke Best skrev:
Ja några fler blir det ju svårt att få intyg från i det här fallet då ts gjort sig ovän med även bror ≠elektriker, förutom styrelsen om jag förstod saken rätt.
Jag förstår inte vad denna typ av personangrepp tillför.
 
N nosar2017 skrev:
Jag bor på en bostadsrättsförening , där vi la takspotlight . Det en öppen plan så det finns redan spotlight i köket, men vi ville ha även i vardagsrum.
Styrelsen kräver nu att vi ger de intyg eller bevis på att den är utfört enligt branschregler
Samma sak gäller för en dushväg som vi monterat .
Är det så det ska gå till , tycker att det är löjligt.
Förresten alla som sitter i styrelsen är så jobbiga . Vi planterade 5 st tujor som vi sedan tog bort då de inte accepterat detta och hotat oss att de skulle ta frågan vidare till domstolen.
Hej
Jag ser inget problem överhuvudtaget med detta.
Ge styrelsen bevis på att det är gjort enligt branschstandard, det är väl ändå inte svårt.
Förklara exakt hur duschväggen är monterad, "enligt standard".
Rimligtvis är det som ni ser som ett problem avklarat då.
Gör bara så, det går säkert bra.
Spar kopior på allt om det blir en tvist senare.
Lycka till.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte vad denna typ av personangrepp tillför.
Det är inget personangrepp utan en sammanfattning av läget eftersom det annars måste finnas ett intyg från forumets företrädare på att reglerna har brutits. Tog mig bara friheten ett spekulera i att det finns en anledning till att styrelsen lackat ur. Men ts kan ju rösta in sig själv i styrelsen och sedan ge igen på ordföranden och komma med liknande krav på att hon tex ska visa intyg på att frys eller något är avfrostad så att man undviker vattenskador i framtiden.
 
Redigerat:
C
J Jocke Best skrev:
Det är inget personangrepp utan en sammanfattning av läget
Men TS skriver ju redan i #6 att hans bror är behörig elektriker. Finns det någon anledning att betvivla detta?
 
Är det infällda eller utanpåliggande spottar ??
Problemet behöver ju inte vara elinstalationen, utan att man gjort hål i taket, som är föreningens (utom ytskicktet)
 
Då borde ju brodern enkelt kunna göra en kopia på sitt behörighetsbevis som TS kan visa.Troligen mycket enklare än att bråka om styrelsen har rätt eller fel.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Men TS skriver ju redan i #6 att hans bror är behörig elektriker. Finns det någon anledning att betvivla detta?
Fast sen skrev väl TS i ett senare inlägg att han själv inte hade någon auktorisation utan egentligen fick jobba inom företagets egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
A atomlab skrev:
Men ge dig.
Jag vill veta hur det fungerar ifall jag i framtiden kommer att bo i bostadsrättsförening. Det ligger väl i TS intresse att kunna visa intyg på behörighet i ett fall där lagen säger att en sådan installation kräver det? Det har ju betydelse om inte annars för försäkringsfrågor vid en eventuell brand.
C cpalm skrev:
Grundprincipen är ju att var och en sköter sitt och att man har ett förtroende för att man sköter det på "rätt" sätt så länge det inte finns något som pekar på motsatsen.
Här har ju TS tyvärr redan visat på motsatsen i frågan om tujorna och det kanske är orsaken till att föreningen anser sig har anledning att misstro TS?
Om jag hade skäl för att tro att det finns ett konstruktionsfel som kan påverka min ekonomiska investering menligt skulle jag nog faktiskt kräva bevis för att taket är korrekt gjort.
Alfredo Alfredo skrev:
Det känns som om föreningens rätt att kräva att bostadsrättshavaren uppfyller sitt underhållsansvar blandas ihop med föreningens eventuella rätt att kräva diverse "intyg".
Ok, jag måste erkänna att jag inte såg den skillnaden för jag trodde att "intyget" var bostadsrättsinnehavarens bevis på att denne uppfyllt sitt åtagande enligt §9 Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Men TS skriver ju redan i #6 att hans bror är behörig elektriker. Finns det någon anledning att betvivla detta?
Nja se ovan men det var ju inte där i problemet låg.
 
Gammelnörden
C cpalm skrev:
Men TS skriver ju redan i #6 att hans bror är behörig elektriker. Finns det någon anledning att betvivla detta?
Fast i #16 skriver han "Min bror är en elingenjör... Grejen bara att han inte ansökt om sin leg som el ingenjör...

Vi kan ju inte veta om han sitter bakom skrivbordet och ritar eller har en mer praktiskt kunskap? Men han är ju definitivt inte auktoriserad elinstallatör för då hade väl TS skrivit det?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
J Jocke Best skrev:
Nja se ovan men det var ju inte där i problemet låg.
OK, missade att det framkommit att den inte riktigt var sant. Men jag kanske också missuppfattade vad det var som uppfattades som ett personangrepp(?)
 
J
Det var väl raljerandet om att hon osams med alla som kanske var lite onödigt
 
N nosar2017 skrev:
Jag bor på en bostadsrättsförening , där vi la takspotlight . Det en öppen plan så det finns redan spotlight i köket, men vi ville ha även i vardagsrum.
Styrelsen kräver nu att vi ger de intyg eller bevis på att den är utfört enligt branschregler
Samma sak gäller för en dushväg som vi monterat .
Är det så det ska gå till , tycker att det är löjligt.
Förresten alla som sitter i styrelsen är så jobbiga . Vi planterade 5 st tujor som vi sedan tog bort då de inte accepterat detta och hotat oss att de skulle ta frågan vidare till domstolen.

Det är helt rätt av styrelsen, dom bryr signum fastigheten och vill hålla standarden på en hög nivå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men TS skriver ju redan i #6 att hans bror är behörig elektriker. Finns det någon anledning att betvivla detta?
Han är inte behörig elektriker. Det visade sig att han var elingenjör vilket inte är samma som behörig elektriker :)

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Fast i #16 skriver han "Min bror är en elingenjör... Grejen bara att han inte ansökt om sin leg som el ingenjör...

Vi kan ju inte veta om han sitter bakom skrivbordet och ritar eller har en mer praktiskt kunskap? Men han är ju definitivt inte auktoriserad elinstallatör för då hade väl TS skrivit det?
Precis. Och detta i kombination med att TS är i bråk med sin bror. och med styrelsen.... gör ju att man undrar vilken del av historien som vi inte får veta i detta fall.

Jag vet att i min förra förening var det otroliga problem med el/ventilation/vatten pga att folk tog in mindre duktiga hantverkare som klåpade till det. Vilket gjorde att styrelsen blev hårdare och hårdare. Då fastighetens försäkring krävde det av styrelsen. Kan man inte föra en vettig dialog med folk blir det ju tyvärr att man får ha sina papper på det torra istället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alltså vissa har det riktigt svårt att förstå vad jag menade. Jag är ssk men kunde jobba på sjukhuset i två år innan jag fick ut min legitimation som ssk .
Samma sak har hänt nu med mig att min bror har fixat det korrekt men han tog inte ut sin leg då han jobbar åt ett företag och det är under deras ansvar .
Vi kommer fixa intyg i värsta fall kan anlita någon inspektör som kontrollerar att allt är rätt. Nu som är nytt är att mäklaren ringer mig och säger att hon som sitter i styrelsen mailar honom att vi inte får sälja lgt innan vi fixar de
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.