D
Hej,


Jag har problem med flottören på en pump i en pumpbrunn. Den hänger sig en ungefär 1 gång av 300 men det räcker ju för att brunnen ska svämma över. När jag ruskar/skakar lätt på röret så hoppar pumpen igång. Jag tänker att ett linjärt ställdon skulle kunna skaka röret åt mig.


Ställdon

Relä 1 använder jag för att växla polerna

Relä 2 används för att ska en cykel/loop

Om jag har förstått det rätt kan jag mws relä 2 växla mellan att mata ström via NC och NO. Hur länge (sekunder) relät ska vara stängt respektive öppet går tydligen att ställa in. Jag kan alltså tex ställa att relät ska mata ström 3 s på NO och sedan 3 s på NC. Detta sker sedan i en loop så länge relät har ström.

“[Function 6]:

Unlimited Cycle Timing Mode B: after power on, the relay immediately pull-in, when arrived the setting time T1 relay disconnect; when arrived the setting time T2 relay pull-in,then repeat the above status, and the T1 and T2 can be adjustable between 0.1 second -270 hours, give CH1 interface a high pulse signal(high level duration≥20ms),repeat the above function.”


Kopplingsschema:

Diagram över elektrisk koppling med linjärt ställdon, reläer och handritade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tänker att jag matar hela rasket med et Z-wave relä som jag kan ställa in hur länge den ska vara ON, tex 15 sekunder.

Tänker jag rätt?
 
Redigerat:
Ja nog borde detta fungera. Du tänker alltså under de 15 sek du matar reläerna med Z-wave relä så ska den hinna "skaka" ett antal varv så att flottören lägger sig rätt?

Som det står i manualen:
"Gentle remind: Function 1-8 start automatically after power on; function 9-18 start required a high level Pulse signal trigger, and the high level duration≥20ms; function 9 is self-locking mode; function 10 is a level control mode."

Så kommer den starta timer då du använder funktion nr 6!
 
Varför inte två flottörer (redundans)? Eller tryckgivare som mäter djupet, eller ultraljudsgivare som mäter uppifrån, eller tidssatt pumpdrift en minut för att ändra nivån så att föottören lossnar?
Vad som helst som inte är bygga en skakare ;)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Tycker precis som #martin43. Varför bygga något ytterligare som skall lösa det första problemet och som kan ge nya problem. Är det inte bättre att försöka lösa det första problemet med en flottör som inte "hänger" sig eller som det föreslås i föregående inlägg, fler flottörer som jobbar oberoende av den första.
 
D
Jo jag har redan det till min reservpump i samma pumpbrunn. Nu vill jag bara fixa huvudpumpen genom en anordning som skakar till röret.

alternativet hade varit en ny flottörlösning. Det är väl inte säkert att en sådan lösning är driftsäkrare eller billigare än lösningen med ställdon?
 
Det är ju lite som att "laga" en punktering på bilen genom att montera ett femte hjul... :D
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
D
Jag är ganska insatt i flottörer, nivåvakter, nivåströmställare. Har sysselsatt mig det senaste halvåret med att få två driftsäkra pumpbrunnar.

Det finns säkert synnerligen driftsäkra externa flottörer men de kostar en rejäl slant.

lösningen med ställdonet kostar Max 500 kr. Fördelen med den lösningen är jag fortfarande kan skaka på röret om ställdonet slutar fungera.
 
5
Utöver givarna ovan nämnda så kan du
beroende på djup på brunnen och dimension på röret så kan du ju annars montera en nivågivare med spröt.
https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=1&artnr=3864407

Nackdelen med den är när det bildas beläggningar på spröten, men eftersom det endast är vatten så är det inga problem.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D
Nackdelen därutöver är väl säkert priset och att det krävs ytterligare elektronik för att läsa givarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.