Delvis rivet gipsväggskonstruktion som avslöjar underliggande tegel och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett kök med en delvis riven vägg och synliga träbalkar samt hushållsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån ett hus visar träbalkar i taket, del av en vägg och elektriska ledningar, i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med en delvis riven vägg mellan kök och rum, exponerat tegel och träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan
Tänkte höra hur man går till väga att riva en antagligen bärande vägg.
Kan man sätta en stämp på varje balk som vilar på väggen typ nära där väggen står och sen rivna väggen? Räcker detta? Under tiden man tar bort den? Och sen får jag väl anlita någon som sätter upp en balk som kan stödja dem efter?
Lokaliserade en av träbalkarna men dom andra syns ej pga panel i undertak. Samt på vinden är där lagt plankor över hela vinden så man ej ser dem.
Bredden på vägen är 3,78m och kanske finnns 3-4 bjälkar skulle jag gissa på denna yta?
Bjälkarna går väl antagligen åt samma håll som takstolarna? Det är väggen som går mellan kök och ett annat rum. Väggen e rätt kass så tänkte kan lika bra ta bort den så blir det större o mer öppet o man slipper åtgärda väggen.
Mottar gärna tips o instruktioner:)
 
En ersättningsbalk ochddess upplag behöver dimensioneras av en kunnig konstruktör. Det går att göra kvalificerade gissningar, men då behöver man veta lite mer om husets konstruktion.

Ingrepp i den bärande stommen kräver dessutom bygglov och i samband med det måste du redovisa hållfasthetsberäkningar.

Annars är väl arbetsgången ungefär som du skriver. Kontrollera att golvbjälklaget klarar lasten från stämp och de pelare som ska hålla upp balken.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En ersättningsbalk ochddess upplag behöver dimensioneras av en kunnig konstruktör. Det går att göra kvalificerade gissningar, men då behöver man veta lite mer om husets konstruktion.

Ingrepp i den bärande stommen kräver dessutom bygglov och i samband med det måste du redovisa hållfasthetsberäkningar.
Jaså så pass..
Vad behövs vetas mer om huset för kunna avgöra?
Kommer till våren byta hela taket o köra plåttak så kommer bli mindre vikt sen tack vara detta. Så balken kommer jag ta tillräckligt stor för detta tak men sen kommer den klara det andra taket enklet utan pannor o sånt tung skit.
Har funderingar även öppna till nock den delen så all vikt fråninnertaket kommer med försvinna.
Så du tycker jag ska kalla på en konstruktör och så ger han allt jag behöver för kunna fortsätta?
 
Räcker med bygganmälan. Det krävs inte bygglov för den här typen av ingrepp.

Om inte huset ligger utanför sammanhållen bebyggelse för då behövs ingen anmälan.
 
Sant. Det räcker med bygganmälan, men motsvarande dokument och beräkningar ska redovisas.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Räcker med bygganmälan. Det krävs inte bygglov för den här typen av ingrepp.

Om inte huset ligger utanför sammanhållen bebyggelse för då behövs ingen anmälan.
Sammanhållen bebyggelse? Vad menad det? Det ligger på landet det är en gård från 1920.
Här en en bild på vinden. Vet ej om väggen är bärande ens? För ser ut som tak vilar på ytterväggarna ej på golvet? Allså bara golvet o taket som vilar på bjälkarna ej själva tak ut? Eller?
 
  • Vinden i en gård från 1920 med takstolar synliga, utan synliga bärande väggar mellan golv och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du vad menas med sammanhållen bebyggelse? Inte ens lagstiftaren är riktigt säker. Det finns ingen juridisk definition av det begreppet längre. Det har därför blivit upp till varje kommun att bedöma den saken. Så lättast är nog att fråga just din kommun. Om det räknas som sammanhållen bebyggelse behövs bygganmälan för att riva en bärande vägg, om kommunen anser att ditt hus ligger utanför sammanhållen bebyggelse behöver du inte bygganmälan.
Så börja med att fråga kommunen om de anser att huset ligger inom sammanhållen bebyggelse eller inte. Innan du börjar prata om bygganmälan.
Du kan läsa mer på boverkets webbplats.

Men huruvida väggen är bärande eller ej är svårt att säga med de bilder du visar.
Vad är det för stomme i huset? Plankstomme? Min gissning är att du inte har någon ritning men ibland går det att hitta liknande hus på nätet eller i böcker och då kan man se hur de är konstruerade. Oftast använde man sig av beprövade tekniker och konstruktioner när man byggde.
 
Jiji Jiji skrev:
Ja du vad menas med sammanhållen bebyggelse? Inte ens lagstiftaren är riktigt säker. Det finns ingen juridisk definition av det begreppet längre. Det har därför blivit upp till varje kommun att bedöma den saken. Så lättast är nog att fråga just din kommun. Om det räknas som sammanhållen bebyggelse behövs bygganmälan för att riva en bärande vägg, om kommunen anser att ditt hus ligger utanför sammanhållen bebyggelse behöver du inte bygganmälan.
Så börja med att fråga kommunen om de anser att huset ligger inom sammanhållen bebyggelse eller inte. Innan du börjar prata om bygganmälan.
Du kan läsa mer på boverkets webbplats.

Men huruvida väggen är bärande eller ej är svårt att säga med de bilder du visar.
Vad är det för stomme i huset? Plankstomme? Min gissning är att du inte har någon ritning men ibland går det att hitta liknande hus på nätet eller i böcker och då kan man se hur de är konstruerade. Oftast använde man sig av beprövade tekniker och konstruktioner när man byggde.
Tack för hjälpsamheten..
Huset är lertegel eller obränt tegel som folk är väldigt noga att påpeka på denna sidan har jag märkt..
Finns ej något trä någonstans mer än bjälkar som ligger uppe runt på ytterväggarna samt då bjälkar som går från vägg till väg skulle jag gissa.. det går stortsett en vägg från ena gavlen till andra galveln rakt igenom men lite förflyttning här o där åt nått håll men är stortsett samma vägg.. sen finns där skilje väggar som gör olika rum då. Alla väggar är av puts och lertegel (obränt tegel) visa hårdare än andra kanske nyare än ursprungsvägggarna? Känns så varrtfall.
Ytterväggarna är kraftiga typ 40cm minst..
det är uppbyggt på torpargrund eller krypgrund vet ej vilket antagligen det som
Vart vanligast runt 1920?
Hjälpte denna fakta nått?:)
 
Jiji Jiji skrev:
Om inte huset ligger utanför sammanhållen bebyggelse för då behövs ingen anmälan.
Enligt Boverkets information finns det inget sådant undantag.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/

Sen kan man såklart glömma att göra en anmälan. Är det ett gammalt hus så är det liten sannolikhet att kommunen har aktuella ritningar att jämföra med om dom skulle råka komma förbi.
Dock bör man låta någon som vet titta och räkna på det hela. Till att börja med kan du försöka rita upp hur bjälklag och ytterväggar ser ut och vilka dimensioner saker har.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Enligt Boverkets information finns det inget sådant undantag.

[länk]

Sen kan man såklart glömma att göra en anmälan. Är det ett gammalt hus så är det liten sannolikhet att kommunen har aktuella ritningar att jämföra med om dom skulle råka komma förbi.
Dock bör man låta någon som vet titta och räkna på det hela. Till att börja med kan du försöka rita upp hur bjälklag och ytterväggar ser ut och vilka dimensioner saker har.
Har kontaktat kommunen dom har inga ritningar på detta hus tyvärr
 
Nej ok, det står inte så tydligt på boverkets sida men ändring av planlösning kräver inte anmälan utanför sammanhållen bebyggelse. Därmed inte sagt att man inte ska göra ordentliga beräkningar. Det ska man.
Finns det ens ett bygglov för ditt hus?
Det gör det oftast inte för äldre hus på landet. Se om du kan hitta ett liknande hus i någon bok om äldre bebyggelse. Eller så utgår du från att väggen är bärande och ser till att beräkna hur du ska bära av den. Jag har lagt in en stålbalk i ett äldre hus en gång för att bära av en bärande vägg. På det sättet byggde det inte lika mycket som det hade gjort med en limträbalk. Sedan kanske det i ditt fall skulle passa med en rejäl balk. Det är ju en estetisk fråga som man måste ta ställning till själv. Jag använde överdrivet många stämp ;). Jag hittade en byggnadsingenjör som beräknade balken och hur den skulle fästas. Detta var för internets intåg och då var det med hjälp av gula sidorna, nu måste det vara ännu lättare.:D
 
Jiji Jiji skrev:
Nej ok, det står inte så tydligt på boverkets sida men ändring av planlösning kräver inte anmälan utanför sammanhållen bebyggelse. Därmed inte sagt att man inte ska göra ordentliga beräkningar. Det ska man.
Finns det ens ett bygglov för ditt hus?
Det gör det oftast inte för äldre hus på landet. Se om du kan hitta ett liknande hus i någon bok om äldre bebyggelse. Eller så utgår du från att väggen är bärande och ser till att beräkna hur du ska bära av den. Jag har lagt in en stålbalk i ett äldre hus en gång för att bära av en bärande vägg. På det sättet byggde det inte lika mycket som det hade gjort med en limträbalk. Sedan kanske det i ditt fall skulle passa med en rejäl balk. Det är ju en estetisk fråga som man måste ta ställning till själv. Jag använde överdrivet många stämp ;). Jag hittade en byggnadsingenjör som beräknade balken och hur den skulle fästas. Detta var för internets intåg och då var det med hjälp av gula sidorna, nu måste det vara ännu lättare.:D
Hahha ja internet är bra i många fall:) dock har man läst här att många säger väldigt olika om vad man än frågar om Haah så man får sila hälften bort känns det som:) många som gissar o kallar det fakta o e lite väl petiga med namn beteckningar osv på saker.. trams läste på någon ang putsa lertegel som jag kallar det alla fattar liksom tycker mammas man menar då.. men då vart det väldigt tjat om det ej heter så utan ej bränt tegel om människa fatta varför sitta o gnälla på den stackars kvinnan som undrade o kalla det lertegel löjligt.. aja nog om det är tacksam för denna sidan även om man är en kan allt person så e det bra med checka av med andra som kan mycket så man ej gör en tabbe.. så tacksam för tips o hjälp
 
BirgitS
Jiji Jiji skrev:
Nej ok, det står inte så tydligt på boverkets sida men ändring av planlösning kräver inte anmälan utanför sammanhållen bebyggelse.
Det är punkten:
ändring som innebär att konstruktionen av en byggnads bärande delar berörs
det gäller och jag kan inte se att den punkten har något undantag för hus utanför sammanhållen bebyggelse.
 
Njae men nu är det ju själva lagtexten som gäller. Och i alla kommuner jag haft att göra med har vi tolkat undantagen vad gäller utanför sammanhållen bebyggelse så att det inte behövs bygganmälan för invändig ändring, oavsett om det gäller bärande delar eller inte.
 
S Sonny82 skrev:
Hahha ja internet är bra i många fall:) dock har man läst här att många säger väldigt olika om vad man än frågar om Haah så man får sila hälften bort känns det som:) många som gissar o kallar det fakta o e lite väl petiga med namn beteckningar osv på saker.. trams läste på någon ang putsa lertegel som jag kallar det alla fattar liksom tycker mammas man menar då.. men då vart det väldigt tjat om det ej heter så utan ej bränt tegel om människa fatta varför sitta o gnälla på den stackars kvinnan som undrade o kalla det lertegel löjligt.. aja nog om det är tacksam för denna sidan även om man är en kan allt person så e det bra med checka av med andra som kan mycket så man ej gör en tabbe.. så tacksam för tips o hjälp
;)
Jag tänkte mer på att det var lättare att hitta en ingenjör som ville räkna på balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.