Jag har ett vattenburet värmesystem med en värmepump i en 1 1/2 plansvilla. Luft/vatten och en elpanna. Radiatorsystemet är slutet med ett slutet expansionskärl. Jag har haft loss expansionskärlet och kollat membranet, som är helt. Har pumpat i tryck igen i expansionskärlet, så som det skall vara. Jag har luftat samtliga radiatorer. De hade ingen luft visade det sig.

Fråga 1: hur skall man tolka det att jag en gång i veckan måste öppna vattenkranen för att fylla på med friskt vatten när manometern till radiatorsystemet gått ner i botten. Då hörs ett ljud från elpannan, som att det är luft i systemet. För säkerhets skull fyller jag på så att visaren i manometern går över gränsvärdet som det skall vara. Ingen av radiatorerna läcker. Det finns inga vattenläckage i golvet i övre planet, vilket borde visa sig i taket i underplanet. Jag har krupit i torpargrunden under huset och inte heller där kan man se något vattenläckage från undersidan av golvet i bottenplanet. Vart sjutton kan vattnet ta vägen??? Jag har hållit på så här i drygt ett år nu. Skulle det vara ett läckage så borde det synas någonstans.

Fråga 2: I manualen till värmepumpen (luft/vatten) står de att man kan lufta värmepumpen, men det står inte hur man gör. Någon som vet? Det är en Sanyo Eco, som inte tillverkas mer.
 
C
Som en vätska är vatten i princip inkompressibelt. Skillnaden mellan önskat övertryck och inget övertryck motsvarar därmed en relativt liten mängd vatten. Nu låter det ju som att trycket försvinner väldigt snabbt i ditt fall, men annars är det är inte alls säkert att en läcka är uppenbart synlig. Någonstans tar ju vattnet vägen hur som helst.
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
Kolla så att säkerhetsventilen inte står och rinner
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
1. Det finns ju inte så många ställen det kan försvinna på om rör och element inte läcker.
Säkerhetsventilen, om trycket är felaktigt i expansionskärlet kan växling i temp göra att vatten trycks ut.
Värmeväxlarläckage
Trasig påfyllningventil

2. Luften går ju uppåt så det är enklast att lufta elementen.
Så här säger manualen:
”Om skvalande ljud hörs inifrån pannan kanske den måste luftas.
Kontrollera genom att vrida på säkerhetsventilen för radiatorsystemet ovanpå pannan tills ett “klickande” ljud hörs. Rent vatten ska komma ut. Fyll på vatten vid behov”
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
Tejpa fast en tät liten plastpåse på skvallerröret som går från säkerhetsventilen. Titta över pannan efter fuktningar/ärgningar som kanske avdunstar direkt på den varma pannan/rör vilket gör att de är osynliga.

Men det brukar vara säkerhetsventilen allt som oftast i kombination med dåligt expansionskärl, ett annat spår är att pannan sprucken innanför isoleringen, det syns inte heller. Vad är det för fabrikat och modell?
 
  • Gilla
Hansuno
  • Laddar…
Det behöver som sagt inte vara mycket till läcka. Jag hade en jag visste om, i en gammal ballofix-liknande ventil på värmesystemet. Man kunde se avlagringar och en droppe där ibland, men det lilla som droppade ner på källargolvet dunstade snabbt (klinkergolv med golvvärme). Trots det fick jag fylla på radiatorsystemet varannan månad ungefär. Hade jag inte vetat att läckan fanns precis där, hade den varit mycket svår att upptäcka. Nu är den iaf utbytt mot nya ventiler och vattentrycket är stabilt igen.
 
I InsidersUnited skrev:
Tejpa fast en tät liten plastpåse på skvallerröret som går från säkerhetsventilen. Titta över pannan efter fuktningar/ärgningar som kanske avdunstar direkt på den varma pannan/rör vilket gör att de är osynliga.

Men det brukar vara säkerhetsventilen allt som oftast i kombination med dåligt expansionskärl, ett annat spår är att pannan sprucken innanför isoleringen, det syns inte heller. Vad är det för fabrikat och modell?
Tack, det var bra tips. Det är en SANYO SHP-TH22 DEN
 
Jag har nu kontaterat att säkerhetsventilen på tappvattnet läcker. Men det är nog fler problem.
 
Säkerhetsventilen till tappvattnet ska släppa ut en skvätt varje gång beredaren värms.
 
Tack! Jaha, det var intressant. Jag hade ställt in nattsänkning av temperaturen. Då är Din synpunkt en förklaring till att det under fem dagar rinner ut ca. 1,5 dl.
 
Jag har samma problem med en Nibe F370 som tappar tryck i värmesystemet men vi ser inte vart vattnet tar vägen. Har fått expansionskärl, säkerhetsventil bytta och fått påfyllt med gas i värmeväxlaren. Tror det började när vi fick ett element bortmonterat i ett badrum där det blev elektrisk golvvärme istället.
Trycket försvinner dock mycket snabbt, på runt 6-8 timmar kan det gå från 1,5 bar till 0.

Det tråkiga är att reparatören inte är särskilt driftig utan ger mer eller mindre upp efter varje besök. Ingen koll om åtgärder gjort nån skillnad eller plan för att gå vidare om det inte fungerar.

Nästa steg blir nog att skapa en inspektionslucka i taket där de pluggade det gamla elementröret för att se om det kan ha börjat läcka.
 
Intressant. Ganska hopplöst problem. Men inspektionslucka i taket säger Du. Men om det börjat läcka i taket, då borde Du se en stor vattenskadad yta i taket.
 
Det absolut vanliga är nog att det läcker ut lite vatten ur säkerhetsventilen när varmvattnet och/eller radiatorvattnet når höga temperaturer och därmed expanderar. Till exempel vid legionellahöjning eller då det är kallt om natten. När sedan framledningstempen minskar på dagen/kvällen så märker man att trycket är nere vid noll då vatten släppts ut på natten. Min åsikt är att de inbyggda expansionskärlen i värmepumpar ofta är otillräckliga för de skillnader vi får i temperaturer och snabba omslag. Bäst vore nog att montera dit ett externt större tryckkärl i systemet så man har mer kapacitet för olika temperaturer.
Jag har samma problem som ts och kommer att montera ett externt kärl vid tillfälle...
God jul!
 
Hansuno Hansuno skrev:
Jag har ett vattenburet värmesystem med en värmepump i en 1 1/2 plansvilla. Luft/vatten och en elpanna. Radiatorsystemet är slutet med ett slutet expansionskärl. Jag har haft loss expansionskärlet och kollat membranet, som är helt. Har pumpat i tryck igen i expansionskärlet, så som det skall vara. Jag har luftat samtliga radiatorer. De hade ingen luft visade det sig.

Fråga 1: hur skall man tolka det att jag en gång i veckan måste öppna vattenkranen för att fylla på med friskt vatten när manometern till radiatorsystemet gått ner i botten. Då hörs ett ljud från elpannan, som att det är luft i systemet. För säkerhets skull fyller jag på så att visaren i manometern går över gränsvärdet som det skall vara. Ingen av radiatorerna läcker. Det finns inga vattenläckage i golvet i övre planet, vilket borde visa sig i taket i underplanet. Jag har krupit i torpargrunden under huset och inte heller där kan man se något vattenläckage från undersidan av golvet i bottenplanet. Vart sjutton kan vattnet ta vägen??? Jag har hållit på så här i drygt ett år nu. Skulle det vara ett läckage så borde det synas någonstans.

Fråga 2: I manualen till värmepumpen (luft/vatten) står de att man kan lufta värmepumpen, men det står inte hur man gör. Någon som vet? Det är en Sanyo Eco, som inte tillverkas mer.
Äntligen har problemet fått sin lösning. Det fanns en liten svårupptäckt läcka i systemet. Vattnet som går i slinga till värmepumpen står också i förbindelse med radiatorslingan. Värmepumpen står utomhus och är ansluten till slingan med en slang som leder vattnet som skall värmas upp i värmepumpen samt en slang från värmepumpen med det uppfärmda vattnet. Slangarna är isolerade med cellgummi. Det visade sig att slangarna var kopplade till värmepumpen med var sin mutter, vilka ej var åtdragna ordentligt!!!.Under en värmepump droppar det alltid kondensvatten, varför läckaget var omöjligt att upptäcka. Gissa vad jag tänker om den röris som kopplade in värmepumpen!
 
Tack för återkopplingen! Och det var alltså en liten, svårupptäckt läcka, precis som jag trodde.
 
  • Älska
Hansuno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.