Hej!

Håller på att planera för en tillbyggnad på vår stuga. Befintlig stuga är en timmerstuga på 50 kvm, väggarna är tilläggsisolerade 45 mm på utsidan och 95 mm på insidan. Vinden är också något tilläggsisolerad. Ingen ångspärr/ångbroms finns någonstans. Uppvärmning sker idag med direktverkande el samt en kamin.

Kommer att bli en våning plus ett loft som ska inredas. Total golvyta blir ca 70 kvm. Det vi funderar på är olika lösningar för hur taket ska byggas upp. Vi vill gärna undvika ångspärr/ångbroms. Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt och kommit fram till ett antal lösningar som jag tänkte framföra här och höra era åsikter:

Samtliga alternativ börjar utifrån och in och takpannor+läkt ska användas i samtliga fall.

1. Diffusionsöppen tak-"papp", råspont, cellulosaisolering (195 mm), regel 45x45 (i kors), isolering (45mm) oljeboard, innerpanel. Oljeboarden för att försöka få ett högre ångmotstånd på insidan än utsidan, dock lite osäker på hur råsponten som kommer ligga ytterst är när det gäller ångmotstånd. Som ni förstår är denna konstruktion utan luftspalt.

2. Samma som 1 men med ångspärr istället för oljeboard.

3. Göra som många andra dvs tät takpapp, råspont, luftspalt 25mm, oljeboard, isolering 195 mm (mineralull), ångspärr, regel 45x45 (i kors), isolering 45 mm, innerpanel.

4. tät takpapp, råspont, luftspalt 25 mm, eps-skiva (diffusionsöppen), isolering 195 mm (mineralull), oljeboard, regel 45x45 (i kors), isolering 45 mm, innerpanel.

Inget kök/badrum ska byggas. Tänkte sätta två frånluftfläktar (en uppe och en nere).

Underförstått så vill vi gärna kunna göra enligt alternativ 1 eller i andra hand 4, frågan är väl egentligen om detta är OK dvs säkert ur ett fuktperspektiv. Faran jag ser med att lägga ångspärr är att det enligt Svenskt trä verkar kräva ett visst undertryck i huset och det är högst oklart om detta kan uppnås då den gamla delen i princip garanterat inte är direkt tät. Dessutom kräver väl detta att vi även sätter ångspärr i både väggar och golv då också (i den nya delen alltså).
 
Kan bara rekommendera alt 3.

Vet att det finns ngn studie som säger att under vissa förutsättningar kan det fungera att köra utan luftspalt, men personligen tror jag inte på den metoden. Korttidsstudie och endast vissa förutsättningar gör att jag tvivlar på att det fungerar i verkligheten. Men, återkom om 50 år med ett stort antal reella utfall och tillhörande förutsättningar, så är jag beredd att omevaluera, om det visar sig att det mot förmodan skulle fungera. :)

EPS som vindskydd(alt 4) i luftspalten tror jag inte heller på. Gnagarna, som alltid förr eller senare tar sig fram, gör blixtsnabbt slarvsylta av den. (Dessutom anser jag att plast i ett hus är principiellt fel överallt, utom där det inte finns andra fungerande lösningar, såsom t ex elmtrl.)

"Undertryck" är endast rekommenderat som en extra säkerhet för att minimera risken att varm fuktig luft inifrån bostaden läcker/trycks ut i konstruktionen/isoleringen. Det har inget med ångspärr/plast att göra.
Vad som alltid är väsentligt är att ett hus är lufttätt, dvs att ingen luft kan blåsa igenom klimatskalet. Det åstadkoms med tätning/drevning.
Det går utmärkt att ha ångspärr endast partiellt, såsom t ex i tak men inte i väggar.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kan bara rekommendera alt 3.

Vet att det finns ngn studie som säger att under vissa förutsättningar kan det fungera att köra utan luftspalt, men personligen tror jag inte på den metoden. Korttidsstudie och endast vissa förutsättningar gör att jag tvivlar på att det fungerar i verkligheten. Men, återkom om 50 år med ett stort antal reella utfall och tillhörande förutsättningar, så är jag beredd att omevaluera, om det visar sig att det mot förmodan skulle fungera. :)

EPS som vindskydd(alt 4) i luftspalten tror jag inte heller på. Gnagarna, som alltid förr eller senare tar sig fram, gör blixtsnabbt slarvsylta av den. (Dessutom anser jag att plast i ett hus är principiellt fel överallt, utom där det inte finns andra fungerande lösningar, såsom t ex elmtrl.)

"Undertryck" är endast rekommenderat som en extra säkerhet för att minimera risken att varm fuktig luft inifrån bostaden läcker/trycks ut i konstruktionen/isoleringen. Det har inget med ångspärr/plast att göra.
Vad som alltid är väsentligt är att ett hus är lufttätt, dvs att ingen luft kan blåsa igenom klimatskalet. Det åstadkoms med tätning/drevning.
Det går utmärkt att ha ångspärr endast partiellt, såsom t ex i tak men inte i väggar.
Tack för ett superbra svar!:D Då får det helt enkelt bli alternativ 3 trots allt, känns som en alltför stor risk att experimentera med metoder som inte är tillräckligt beprövade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.