H hempularen skrev:
Nu vet vi inte vad som står i era stadgar, men det är inte ovanligt med en formulering liknande den som Birgit skrev om högre upp i tråden. Och att man INNAN ett el eller våtrumsjobb utöförs måste meddela föreningen om vilken firma som skall utföra arbetet, och skicka med relevanta behörigghets intyg, INNAN arbetet utförs.
Hur vanligt liknande formuleringar är vet jag inte. Jag vet dock att HSB "hanterar" i väldigt grova drag en tredjedel av landets ca en miljon bostadsrätter. I deras så kallade normalstadgar, som inte alls är tvingande men ändå ofta används som "utgångspunkt" för föreningens faktiska stadgar, finns inga sådana formuleringar.

Personligen tror jag inte att de formuleringar du syftar på skulle hålla men som du säger kan det vara lite farligt att pröva och den rädslan rider säkert många föreningar på.
 
N nosar2017 skrev:
Vill ändå tacka alla för alla tips o råd , vi har gjort allt rätt och allt som gjordes hemma gjordes utav behöriga , men ville bara veta om de har rätt att kräva sånt eller bara för det är jag och det kännes faktiskt så hon i alla fall som är ansvarig gör det med flit.
Tack för alla kommentarer
Ja det skulle jag säga att de har om de misstänker att era installationer kan vara negativa för fastigheten och övriga boende.

Fast ni har gjort ”allt rätt” har ni ju uppenbarligen planterat tujorna felaktiga och låtit en icke behörig elektriker montera spottar i er lägenhet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N nosar2017 skrev:
ville bara veta om de har rätt att kräva sånt
T topmount skrev:
Ja det skulle jag säga att de har om de misstänker att era installationer kan vara negativa för fastigheten och övriga boende.
Men vad stödjer du detta påstående på? Vi vet inget om föreningens stadgar och någon sådan rätt finns definitivt inte enligt bostadsrättslagen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad stödjer du detta påstående på? Vi vet inget om föreningens stadgar och någon sådan rätt finns definitivt inte enligt bostadsrättslagen.
Om du kan hitta några stadgar för en bostadsförening där styrelsen inte har rätt att kontrollera utförda arbeten om misstankar finns att arbetena inte är rätt utförda så blir jag väldigt förvånad. Jag har aldrig läst några såna stadgar (har läst många och även skrivit stadgar till brf).
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Nu blir jag nyfiken. Hur vet du vad som står i TS stadgar? :thinking:
Då ber jag dig observera att mitt inlägg, som du svarade på, börjar med:
"Det finns sådana skriftliga regler i den förening jag bor i"
Stadgarna är alltså de som gäller här där jag bor och så vitt jag vet (enligt vad stadgegrupp och styrelse uppger) så är de grundade på bostadsrättslagen och mönsterstadgar med bara små avvikelser. Så det är troligt att vi inte är unika med att ha stadgar där det står att alla medlemmar ska rätta sig efter de regler som föreningen meddelar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Om du kan hitta några stadgar för en bostadsförening där styrelsen inte har rätt att kontrollera utförda arbeten om misstankar finns att arbetena inte är rätt utförda så blir jag väldigt förvånad. Jag har aldrig läst några såna stadgar (har läst många och även skrivit stadgar till brf).
Det handlar inte om rätt att kontrollera här. En vanlig formulering är något liknande: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som bostadsrättsföreningen svarar för eller för att avhjälpa brist när bostadsrättshavaren försummar sitt ansvar för lägenhetens skick."

Frågan här är dock om styrelsen har rätt att "kräva intyg om efterlevande av branschregler" och då speciellt i samband med installation av duschvägg där det är högst tveksamt vad som ens menas med branschregler. Jag har inte sett den typ av formuleringar i några stadgar med det kanske finns och du får gärna ge exempel på detta.

Hur som helst är det rätt irrelevant vad som kan finnas eller inte finnas i olika stadgar. Det enda som är relevant när det gäller stadgar är hur TS stadgar ser ut och om detta vet vi inget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då ber jag dig observera att mitt inlägg, som du svarade på, börjar med:"Det finns sådana skriftliga regler i den förening jag bor i"
Sorry, missförstod vilka stagar du syftade på.

BirgitS BirgitS skrev:
Stadgarna är alltså de som gäller här där jag bor och så vitt jag vet (enligt vad stadgegrupp och styrelse uppger) så är de grundade på bostadsrättslagen och mönsterstadgar med bara små avvikelser. Så det är troligt att vi inte är unika med att ha stadgar där det står att alla medlemmar ska rätta sig efter de regler som föreningen meddelar.
Nej det är vanligt att stadgar kan ha formuleringar i stil med "Bostadsrättsföreningen kan anta ordningsregler. Ordningsreglerna ska vara i överensstämmelse med ortens sed. Bostadsrättshavaren ska följa bostadsrättsföreningens ordningsregler."

Problemet är att vi inte har någon aning varken hur stadgarna ser ut eller eventuella "ordningsregler". Även om stadgarna skulle hänvisa till ordningsregler och dessa ordningsregler skulle ge rätt "att kräva intyg" är det enligt min bedömning tveksamt om detta "intygskrav" skulle hålla rättsligt då det begränsar bostadsrättshavarens handlingsfrihet då denne utför sin vårdplikt, på ett sätt som i varje fall jag inte tolkar som förenligt med bostadsrättslagens intentioner.

Bara för att stadgarna ger föreningen rätt att anta ordningsregler betyder det inte att dessa ordningsregler kan innehålla vad som helst.
 
BirgitS
Och som jag redan skrivit, det är möjligt att det inte håller juridiskt men det tar några år att reda ut det och under tiden så kan man råka ut för olika problem när man har styrelsen emot sig, t.ex. uteblivna avier för avgiften och att inte betala avgiften (för att man glömmer det när det inte kommer någon avi) kan leda till allvarliga problem inkl. förverkan av lägenheten. Men det är klart att om man inte bryr sig så kan man dra föreningen till hyresnämnden, men det lär ju kosta mer än att ta in en firma med behörig personal för att sätta upp spottar och duschväggar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om rätt att kontrollera här. En vanlig formulering är något liknande: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som bostadsrättsföreningen svarar för eller för att avhjälpa brist när bostadsrättshavaren försummar sitt ansvar för lägenhetens skick."

Frågan här är dock om styrelsen har rätt att "kräva intyg om efterlevande av branschregler" och då speciellt i samband med installation av duschvägg där det är högst tveksamt vad som ens menas med branschregler. Jag har inte sett den typ av formuleringar i några stadgar med det kanske finns och du får gärna ge exempel på detta.

Hur som helst är det rätt irrelevant vad som kan finnas eller inte finnas i olika stadgar. Det enda som är relevant när det gäller stadgar är hur TS stadgar ser ut och om detta vet vi inget.
Jo fast igen så är risken (skriver risk för jag anser att det är en risk att inte ha det i stadgarna) näst intill obefintlig av TS styrelse inte har rätt att kontrollera ifall medlemmars arbeten är utförda korrekt. Hur styrelsen skall kontrollera detta är sällan definierat men det förtar dem inte rätten.
 
Fast om spottarna är på 12v och drivdonet har förberedd 220v stickkontakt, som i sin tur är kopplad till en ”smart” väggplugg då. Då kan ju
installationen inte vara behörighetskrävande? Kan styrelsen kräva att få inspektera?
 
BirgitS
Även sådana spottar kan ju ha krav på minsta avstånd till brännbart material.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Fast om spottarna är på 12v och drivdonet har förberedd 220v stickkontakt, som i sin tur är kopplad till en ”smart” väggplugg då. Då kan ju
installationen inte vara behörighetskrävande? Kan styrelsen kräva att få inspektera?
Föreningen har rättighet att inspektera alla lägenheter, periodiskt och vid behov. Men i det här fallet så handlar det ju i så fall om att de kan kontrollera att spottarna är korekt installerade, i den mån det går att inspektera.
 
C
T topmount skrev:
Jo fast igen så är risken (skriver risk för jag anser att det är en risk att inte ha det i stadgarna) näst intill obefintlig av TS styrelse inte har rätt att kontrollera ifall medlemmars arbeten är utförda korrekt.
Båda de stadge-paragrafer som nämnts speglar bara bostadsrättslagen, så det spelar ingen roll om det står i stadgarna eller inte. Ordningsreglerna är 7. kap 9 §: ..."Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar."... och föreningens rätt till tillträde är 7. kap 13 §: "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §.".

Men som @Alfredo är inne på - ordningsreglerna kan inte användas för att tvinga på medlemmarna godtyckliga förhållningsregler. Kontextet för ordningsreglerna är att man inte får störa eller orsaka men för omgivningen. Så glöm dessa.

Rätten att ändra i lägenheten är stadgad i BRL. Vissa ändringar kräven styrelsens tillstånd, men med den lilla tvisten att så länge det inte är till men för föreningen så finns det inga möjligheter till sanktioner att använda mot den som bryter mot detta.
Underhållsarbete, i den mån underhållet faller på medlemmen enligt stadgarna, är till och med en skyldighet enligt BRL, och med det följer att medlemmen har stor frihet i hur detta skall göras.

Min uppfattning är att föreningen inte har något stöd för att kräva något intyg eller i övrigt lägga sig i på detta sätt.
 
  • Gilla
Bossesv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
under tiden så kan man råka ut för olika problem när man har styrelsen emot sig, t.ex. uteblivna avier för avgiften och att inte betala avgiften (för att man glömmer det när det inte kommer någon avi) kan leda till allvarliga problem inkl. förverkan av lägenheten.
Menar du på fullt allvar att man ska acceptera vilka tokigheter som helst från en styrelse för annars bör man vara rädd för att de djävlas genom att exempelvis sluta skicka avier och då ska man vara oroa sig för att bli av med lägenheten för att man då kanske glömmer att betala årsavgiften? Vi får enas om att vi har rätt olika synsätt här!
 
  • Gilla
Bossesv och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du på fullt allvar att man ska acceptera vilka tokigheter som helst från en styrelse för annars bör man vara rädd för att de djävlas genom att exempelvis sluta skicka avier och då ska man vara oroa sig för att bli av med lägenheten för att man då kanske glömmer att betala årsavgiften? Vi får enas om att vi har rätt olika synsätt här!
Nu tycker jag inte att det är tokigt att en styrelse tycker att medlemmarna ska låta hantverkare med lämpliga auktorisationer, certifikat etc. göra sådana arbeten som kan orsaka andra medlemmar och förening både besvär och kostnader om det ej görs fackmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.