richardtenggren
Problemet är att glasstorleken ofta skiljer mellan fasta och öppningsbara, så att det ser dumt ut. Så det gäller att välja fasta fönster som är designade för att ”se” ut som öppningsbara.

Det svåra är åt andra hållet, vi har ju två 18x20 och en helglasad 10x21 i vardagsrummet, där linjerar ju tyvärr inte överkant av glasen. Men man kan inte få allt ;)
 
Hemmakatten
Av säkerhetsskäl skall ett fönster i varje rum vara öppningsbart. Så i princip räcker det med ett (1) öppningsbart fönster i sovrummet.

Vill man kan man även ha öppningsbart fönster i köket och tvättstugan. Jag skulle dock hellre ha en dörr med glas i tvättstugan. Enkelt om man vill hänga tvätten utomhus.

I vardagsrummet behöver inte fönstret vara öppningsbart, ni har ju altandörrar. Och att lämna fönster öppet, om än lite, när ni är borta är inte att rekommendera. Tjuvar och bus tar sig lätt in och försäkringsbolaget kommer antingen vägra ersättning eller ge mindre ersättning med fönster öppet. Det gäller även fönster på ovanvåningen.
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Kika på Velfac om du vill ha fönster där öppningsbara bågar har samma mått som fasta :)
 
Jag har en design fundering också på framsidan... Du har inte funderat på att låta "husets" tak fortsätta ner på farstukvisten istället för att ha ett eget tak till denne? Intalar mig att det hade fått det förhöjda vägglivet att inte bli så markant. Hade du haft fler fönster i vägglivet så hade det varit en sak men nu blir det väldigt höga och tomma vägg partier :thinking:
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
Absolut är det trevligare om man kan se ut.:) Dock så går fönstret 50cm från golvet upp till 150cm, känns som att det kan bli en del insyn när man duschar..?
Jag föreslår att du inte väljer frostat och om det sen visar sig att man upplever det som obehagligt sätter du upp en film eller liknande på nedre halvan av fönstret men låter övre halvan vara så att det går att se ut när man borstar tänderna etc.

Är inte 60 cm ovan golv gränsen för säkerhetsglas?
I så fall blir det billigare att höja/minska fönstret 10 cm.
 
  • Gilla
Lyckan54 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag har en design fundering också på framsidan... Du har inte funderat på att låta "husets" tak fortsätta ner på farstukvisten istället för att ha ett eget tak till denne? Intalar mig att det hade fått det förhöjda vägglivet att inte bli så markant. Hade du haft fler fönster i vägglivet så hade det varit en sak men nu blir det väldigt höga och tomma vägg partier :thinking:
Jag gjorde en liten snabbskiss på det men det tyckte jag inte alls blev bra, såg väldigt konstigt ut och taket slutade ganska högt..:confused: Men en god tanke som jag tror hade blivit väldigt bra om jag inte haft så pass högt väggliv.:)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du inte väljer frostat och om det sen visar sig att man upplever det som obehagligt sätter du upp en film eller liknande på nedre halvan av fönstret men låter övre halvan vara så att det går att se ut när man borstar tänderna etc.

Är inte 60 cm ovan golv gränsen för säkerhetsglas?
I så fall blir det billigare att höja/minska fönstret 10 cm.
Jag får fundera vidare på frostat eller inte. Bra tanke angående säkerhetsglas, ska ha det i åtanke.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
simbic
  • Laddar…
Då förstår jag :)

Angående säkerhetsglas så är det som Birgit säger, 0-60cm från golvet så krävs säkerhetsglas (y)
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fast på så där små fönster är det väl en marginell skillnad i pris? :)

Vilken ventilation tänker du dig? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Då förstår jag :)

Angående säkerhetsglas så är det som Birgit säger, 0-60cm från golvet så krävs säkerhetsglas (y)
Ofan, ja det har jag faktiskt missat helt. Då får det bli till att höja de mindre fönstren på övervåningen 10cm.:)

Men jag antar att detta gäller på entréplan också? För isf behöver jag säkerhetsglas i 11x16-fönsterpartiet vid matplatsen, det hamnar ju på 50cm från golvet..

Får undersöka vad det skiljer i pris på 11x16 med säkerhetsglas och 11x15 vanligt glas.


richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast på så där små fönster är det väl en marginell skillnad i pris? :)

Vilken ventilation tänker du dig? :)
Jo så är det kanske. Men kan lösa det enkelt med att flytta upp dom 10cm.:)

Jag har tänkt att köra på en frånluftsvärmepump.:)

//Fredrik
 
Hej!

Jag har fortfarande inte fått svar på någon av offerterna som de sa att jag skulle få före jul, men de kanske jobbar på måndag också:rolleyes:

Men jag har fått byggt årets pepparkakshus, som givetvis är skalenligt enligt husritningarna:).

Ett skalenligt pepparkakshus med färgglatt godis som takpannor på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skalenligt pepparkakshus med färgglad godisdekoration på silverbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pepparkakshus med färgglada godis som takpannor och glasyr som detaljer på en bricka, framställt enligt husritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skalenligt pepparkakshus med färgglada godis som takpannor, på folieklädd platta, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
80-talshus och 16 till
  • Laddar…
Hej!

I måndags hade jag möte med en lokal elfirma där vi diskuterade vad jag ska ha och de skulle räkna på jobbet och återkomma i början på januari. Har inte tänkt mig något extra direkt utan ganska standard. Det blir spottar i samtliga fönstersmygar och i taket i badrum, kök och hall. Sedan är tanken att använda Plejd och kunna bygga ut det allteftersom.

Jag kommer att boka in möten med några andra aktörer så dem också får lämna offert.

Även hustillverkaren skulle återkomma med offert efter helgerna, ska bli spännande att se vad den säger! :)

//Fredrik
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Vad har du själv lagt för ribba på budgeten?
 
  • Gilla
Kwidell
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad har du själv lagt för ribba på budgeten?
Jag har väl egentligen inte spikat något mer än att jag tror att det blir tajt med 3 miljoner.

Ska ta en vända med banken nu efter helgerna och se ifall det går att höja lite, borde inte vara några problem för jag tjänar mer nu än vad jag uppgav på låneansökan för ca ett år sedan.

Men jag har som mål att ha minst 2 miljoner kvar när tomten är redo för börja med plattan. Så markarbeten och material som jag håller på med nu försöker jag ta så mycket det går löpande och att det därför inte påverkar budgeten. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
Hej!

Medan jag inväntar svar på offerter tänkte jag att jag lägger upp lite bilder på markarbeten som redan är gjorda och som pågår.

Vi går tillbaka i tiden till slutet av oktober.

Beställde utstakning via ledningskollen och lite material samt vägtrummor. Sedan var det dags att starta. Vi började med dike och infarter. :)

Markarbetsplats med byggbod och utstakningspinnar i ett gräsbevuxet område under hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med synlig utstakning och verktyg vid en byggbod, person i grå tröja i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med högar av grus och utgrävda diken, omgiven av träd och hus i bakgrunden, gråtröjad person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med en grushög, diken, infarter och en vägtrumma, en person i grå tröja syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående markarbete med grävda diken och en vit vägtrumma, i bakgrunden syns hus och ett vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete med geotextil och vägtrumma, personer arbetar, en i grå tröja i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att även jag har fastnat på bild, i grå tröja:rolleyes:

Fortsättning följer!

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 3 till
  • Laddar…
Har du inte fått instruktioner från Trafikverket?
För du anlägger väl en infart/utfart till/från allmän väg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.