Det är så att den bostsdsrätt som vi bor i är en nyproduktion och vi var den första som flyttade in. Vi hade önskat då innan vi flyttade in att de inte sätter något dushvägg eftersom vi ville köpa efter vår smak. Så den dushvägg som vi valde sätte på samna ställe som den andra borde sitta, den gjordes av en man som vi känner han är kunnig och detta var för typ 3 år sedan så hål skulle finnas oavsett vår dushvägg eller deras.
Min bror är en elingenjör och är en av de duktigaste här i Stockholm. Grejen bara att han inte ansökt om sin leg som el ingenjör om ni förstår vad jag menar då han jobbar i ett stort företag och han utför arbetet under deras snsvar. Dessvärre så har vi bråkat för några dagar sen och därför har jag inte vågat ringa och fråga honom om det.
Dessutom så ville jag veta om styrelsen har rätt till att kräva intyg , då hon som sitter i styrelsen har varit så jobbigt just mot oss
 
  • Gilla
J_wo
  • Laddar…
Då gäller det ju att den som utfört arbetet är behörig och kan skriva på.
Är personen anställd på en firma som har behöighetem men denne har gjort arbetet utan firmans medguvande så vull de säkert inte ta ansvar för det.
Och det har jag full förståelse för.
Så be din bror att han skriver ett intyg.
Det gör han säkert eftersom ni är släkt.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jo han gör säker det men som sagt ville kolla att de har rätt att kräva sånt ok man kan säga att det är en behörig som gjord detta men vf skulle man då behöva lämna intyg det datrar inte jag
 
  • Gilla
dht
  • Laddar…
Det är väl knappast normalt att det lämnas intyg på alla jobb. Att skruva upp en duschvägg är inte behörighetskrävande.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl knappast normalt att det lämnas intyg på alla jobb. Att skruva upp en duschvägg är inte behörighetskrävande.
Nej, antar att TS har gjort något som fått styrelsen att vilja syna alla jobb som är gjorda i lägenheten.
Att TS kallar alla i styrelsen jobbiga får mina varningsklockor att ringa, när någon säger så är konflikten inte ensidig.
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg:
I stadgarna finns det en mening som lyder:
Nu blir jag nyfiken. Hur vet du vad som står i TS stadgar? :thinking:
 
E elmont skrev:
Men vad är problemet? Låt den/dom som är behöriga att utföra arbetet skriva ett intyg. Hur svårt kan det vara?
Problemet, som jag ser det, är att en styrelse i en bostadsrättsförening ska följa ett regelverk när de arbetar. Detta regelverk består bland annat av bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Ingen här kan nog säkert säga exakt vad som gäller för TS förening. Det är dock enligt min erfarenhet inte vanligt att en föreningsstyrelse har rätt att ställa krav på "intyg" om en sådan sak som montering av duschvägg. Detta får mig att tro att detta intygskrav från styrelsens sida enbart är ett tyckande som saknar grund.

Sen undrar jag vad du avser med "som är behöriga att utföra arbetet" när det gäller duschväggen? TS har väl vad jag förstår monterat den själv och de må han väl vara i sin fulla rätt till.
 
  • Gilla
Bossesv och 3 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nej, antar att TS har gjort något som fått styrelsen att vilja syna alla jobb som är gjorda i lägenheten.
Som styrelseledamot är det ofta mycket man skulle vilja göra. Här handlar det om vad man har rätt att göra/kräva. ;)

T topmount skrev:
Att TS kallar alla i styrelsen jobbiga får mina varningsklockor att ringa, när någon säger så är konflikten inte ensidig.
Visst kan det vara så men här kan vi väl inte göra mer än att efter bästa förmåga försöka ge korrekta juridiska råd utifrån vad vi faktiskt känner till, eller?
 
  • Gilla
Jörgen Ö och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nej, antar att TS har gjort något som fått styrelsen att vilja syna alla jobb som är gjorda i lägenheten.
Att TS kallar alla i styrelsen jobbiga får mina varningsklockor att ringa, när någon säger så är konflikten inte ensidig.

Vi har inte gjort nåt konstig , de va bara på oss sen vi flyttade in , jag va med i styrelsen och kunde ej öppna min käft och ha åsikt om nåt . Bäst att jag inte säger för mycket i alla fall inte bara jag som tycker att hon är konstig utan nästa alla som bor i just den föreningen.
 
T topmount skrev:
Nej, antar att TS har gjort något som fått styrelsen att vilja syna alla jobb som är gjorda i lägenheten.
Att TS kallar alla i styrelsen jobbiga får mina varningsklockor att ringa, när någon säger så är konflikten inte ensidig.
Vill ändå tacka alla för alla tips o råd , vi har gjort allt rätt och allt som gjordes hemma gjordes utav behöriga , men ville bara veta om de har rätt att kräva sånt eller bara för det är jag och det kännes faktiskt så hon i alla fall som är ansvarig gör det med flit.
Tack för alla kommentarer
 
Nej, hål i tätskiktet ligger på medlemmen säkra.
N nosar2017 skrev:
Det är så att den bostsdsrätt som vi bor i är en nyproduktion och vi var den första som flyttade in. Vi hade önskat då innan vi flyttade in att de inte sätter något dushvägg eftersom vi ville köpa efter vår smak. Så den dushvägg som vi valde sätte på samna ställe som den andra borde sitta, den gjordes av en man som vi känner han är kunnig och detta var för typ 3 år sedan så hål skulle finnas oavsett vår dushvägg eller deras.
Min bror är en elingenjör och är en av de duktigaste här i Stockholm. Grejen bara att han inte ansökt om sin leg som el ingenjör om ni förstår vad jag menar då han jobbar i ett stort företag och han utför arbetet under deras snsvar. Dessvärre så har vi bråkat för några dagar sen och därför har jag inte vågat ringa och fråga honom om det.
Dessutom så ville jag veta om styrelsen har rätt till att kräva intyg , då hon som sitter i styrelsen har varit så jobbigt just mot oss
Fast att vara elingenjör, ger inte rätt att utföra elinstallationer. Och om han normalt arbetar inom ett företag, så får han utföra arbeten i deras namn (det är det normala), men har får inte göra arbeten på egen hand, som inte är sanktionerade av företaget. Så rent formellt var det troligen olagligt.

Men om detta utfördes för 3 år sedan, så är kravet från styrelsen fullkomligt orimligt.

Nu vet vi inte vad som står i era stadgar, men det är inte ovanligt med en formulering liknande den som Birgit skrev om högre upp i tråden. Och att man INNAN ett el eller våtrumsjobb utöförs måste meddela föreningen om vilken firma som skall utföra arbetet, och skicka med relevanta behörigghets intyg, INNAN arbetet utförs.

Om det finns sådana skrivningar i stadgarna, så har ni ju faktiskt brutit mot reglerna. Det är väl bara att be om ursäkt "visste inte att reglerna fanns" och så mycket mer kan inte föreningen göra i nuläget. De kommer aldrig att få igenom att förverka bostadsrätten för en enstaka förseelse av den typen.

Som sagt formuleringar av den här typen är vanliga, men det är nog ändå vanligare att reglerna är lite luddigare, typ arbetet skall utföras av behörig, men utan krav på att visa några bevis.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man blir ändå lite nyfiken. Vad får en styrelse att börja bråka om sådant här 3 år senare? Antingen har du på något sätt retat upp dem, eller sagt/gjort något som styrelsen känner sig hotade av. Eller så har du fått in knäppgökar som har för mycket fritid.

Det brukar vara aldeles för mycket att hantera för en styrelse i en brf, utan att man börjar gräva i 3 år gamla ärenden.
 
Är det verkligen så att "nästan alla som bor i föreningen" tycker att "hon" inte fyller måttet är det ju bara att avsätta henne. Det är bara att samla ihop lite underskrifter för ett extra årsmöte, och det är ju knappast nått problem om folk tycker att hon är konstig. Sedan väljer ni nya ledarmöten som inte är konstiga.
Eller är det kanske TS som är konstig som i stället för att fixa två intyg på att allt är ok (tar väl 5-10 min att skriva) är beredd att ta en strid som troligen bara får förlorare?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi frågade en som var ansvarig, innan styrelsen bildades och vi fick grönt ljus att göra spotlight då han sa att sånt behövers inte styrelsen godkännande så länge allt ska utföras rätt, detta har jag medelat till styrelsen men de hörde intr av sig än
 
Men för spottarna. För att det ska vara rätt utfört ska det vara utfört av någon med auktorisation Eller någon som arbetar för ett företag där det finns ett egenkontrollprogram och någon med auktorisation.
Är det inte enklast att visa ett intyg/kvitto från dom. Men har din bror elingengören på eget bevåg utfört jobbet utan det (dvs olagligt) då blir det kanske lite knepigare.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.