S Stefan1972 skrev:
ett spa utan bubblor blir väl en helt vanlig pool? Eller?
Jag kallar vårt bad utan bubblor för en spapool.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ett spa utan bubblor blir väl en helt vanlig pool? Eller?
En pool kan du simma i. Annars är det ett badkar.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
”High Voltage”, Aliexpress och vatten låter som ett recept för att ta livet av sig ;).
Ha Ha. Det är bara teflon slangen som når vattnet.
Det är samma saker som används i akvarium i hemmiljö, med tillägg att luften passerar en ozongenerator.
 
Att det finns elektriskt säkra konstruktioner betvivlar jag inte, men frågan är hur bra en från Ali är. I skissen ser det ut som att "ozone generating tube" är ansluten med högspänning och att vattnet passerar genom denna. Utan att vara mer insatt så låter det som att en undermålig konstruktion av den kan vara direkt livsfarlig.

Upplys mig gärna om motsatsen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur gör du med isolering? Eller har du tillgång till billig energi.
Att ha små bubblor är det bara för estetiskt effekt? I så fall så låt ett litet millimeter stort hål släppa ut tryckluft, problemet är att tillverkningen tryckluft man kan inte ha en kompressor som går i tid o otid. Man kan lagra tryckluft i tankar typ sådana som är godkända, dom finns på alla lastbilar och släpar.
Själv har jag en väl isolerad badtunna på 2000 liter med 100 mm frigolit på alla ytor halvt nedslängt i trädäcket.
[bild]
Har 20 cm i botten, tio på sidorna. Xps 300...
 
Hur har du tänkt värma luften?
I de spabad med bubblor jag badat i är det som en kalldusch i rumpan/ryggen när luften kommer, då den är rumstempererad. Mycket obehagligt.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Kan bara hålla med, därför (om det nu blir några luftbubblor) så tänker jag ta luft innefrån huset....
 
Skulle satsa på en akvarieluftpump/trädgårdsdammpump, finns många olika varianter. Skulle göra en grop i mitten av badet där du kan ha avlopp och luft spridare dolt. Gropen skulle jag täcka med ett snyggt galler. Gropen samlar upp sand och smuts så kan du lyfta på gallret ibland och suga rent. Fördelen med att inte gjuta in är att så små hål som du vill ha kommer behöva servas.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
En backventil i luftslangen intill pumpen gör ju att det inte kommer att gå vatten bakvägen över lägsta punkten. Om du också har gummislang fram till munstyckena så är väl det värsta som kan hända att du inte får bubblor just när det är som kallast.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Hemmakatten
Hej @Volvo851 . Vi har gjutit ett spabad i betong med mosaik på insidan.

Vi har inga jetstrålar eller annat. Dock blir det en krusning på vattenytan. Inloppet för vattnet är i botten och det blir en lagom virvel upp till ytan. Utloppet är i överkanten av spat. Vi har också gjutit in en lampa i spat.

Du kan läsa mer om hur vi gjorde i länken nedan. Inlägg #55 beskriver vilka delar till spat vi köpte.

https://www.byggahus.se/forum/threads/pa-platsen-formgjutet-utespa-i-betong.4587/
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej @Volvo851 . Vi har gjutit ett spabad i betong med mosaik på insidan.

Vi har inga jetstrålar eller annat. Dock blir det en krusning på vattenytan. Inloppet för vattnet är i botten och det blir en lagom virvel upp till ytan. Utloppet är i överkanten av spat. Vi har också gjutit in en lampa i spat.

Du kan läsa mer om hur vi gjorde i länken nedan. Inlägg #55 beskriver vilka delar till spat vi köpte.

[länk]
Tack för tipset. Har dock redan läst den minst 10ggr. En stor Inspirationskälla för mig(y)(y)
 
V Volvo851 skrev:
Tack för tipset. Har dock redan läst den minst 10ggr. En stor Inspirationskälla för mig(y)(y)
Har också kikat lite i den tråden.
Väldigt snyggt, tycker dock fortfarande att rostfritt stål är ett bättre material att använda till pool och spa.
- Det går mycket snabbare att få på plats, behöver inte vänta 40 v på att betongen ska torka.
- Mycket mer underhållsfritt, inga fogar att göra rent och väldigt lång livslängd.
Vi har varit på en del spaanläggningar genom åren, och sett att kakel och mosaik lätt ser rätt sorgligt ut efter 10 år.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har också kikat lite i den tråden.
Väldigt snyggt, tycker dock fortfarande att rostfritt stål är ett bättre material att använda till pool och spa.
- Det går mycket snabbare att få på plats, behöver inte vänta 40 v på att betongen ska torka.
- Mycket mer underhållsfritt, inga fogar att göra rent och väldigt lång livslängd.
Vi har varit på en del spaanläggningar genom åren, och sett att kakel och mosaik lätt ser rätt sorgligt ut efter 10 år.
Dock är risken att det liknar en mjölkcistern...
 
V Volvo851 skrev:
Dock är risken att det liknar en mjölkcistern...
Visst, det vore ju jobbigt!
Här är ett exempel där man har ett rostfritt bad men sten runt om.
Rostfritt badkar omgivet av sten i skymning med tända ljus och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Volvo851 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Snyggt! Men hur är/känns det att sitta i ett rostfritt kar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.