Jag behöver en riktigt bra köksfläkt till mitt nya kök och behöver er hjälp vilken fläkt jag ska satsa på.
Jag måste ha en köksfläkt med kolfilter och vill gärna även att den ska ha funktionen clean air (men ej nödvändigt)
Det ska vara en underbyggd/inbyggd köksfläkt. Den ska sitta i ett 60 cm överskåp och jag vill inte ha någon kåpa utan endast en "list" man drar ut. Listen får helst vara i rostfritt stål/ silver och helst inte ha några synliga märken / knappar utan endast en silver list.Den behöver ha minst luftflöde på 350m3

Jag har märkt att det kan stå att en fläkt klarar av 700m3, men det gäller vid frånluft för ska man ha kolfilter så blir det betydligt sämre och dessutom är ljudnivå mkt högre.

Tacksam för alla tips / erfarenheter!
 
Titta på Fjäråskupan.
Inte billiga men bra och bra kundkontakt för min fel. Inga svårigheter att få prata med konstruktörer om så skulle behövas.
 
BirgitS
Ja tack jag har läst hela det testet. Men precis som du skriver så är det endast tre kolfilter som är underbyggda. Så det är lite lite att gå på. Men tack ändå!
 
Lizzardo
Tror aldrig att jag hört riktigt bra fläkt och kolfilterfläkt i sammanhang.

Just saying ;)
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Nej det är sant, men så bra som den kan bli då
Måste tyvärr ha kolfilter, har inget annat val..
 
BirgitS
Om utdragbar är ett krav (i stället för fast utstickande front) så finns det inte många sådana fläktar på marknaden. Jag får det till 16 modeller på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s425977543&o=produkt_pris_inkmoms
Varav åtminstone en är alltför billig och några inte uppfyller ditt krav på luftflöde.
Välj någon med bra fettreduceringsklass. Det är nog viktigare än luftflödet.
 
Tack snälla för sökningen du gjort!
 
Hur har du kommit fram till 350m3?
 
Kökets volym * 10
 
Någon speciell anledning till en underbyggd fläkt?
Skåpet som den är inbyggd i blir ändå svårt att använda till något. De andra modellerna brukar ha bättre flöde.
Finns det ingen möjlighet att lösa utblåset så du slipper kolfilter. Det bör bytas regelbundet

Bänkmonterad fläkt?
 
Redigerat:
Jag tycker det är snyggast när fläkten inte syns eller syns så lite som möjligt och att ha överskåp hela vägen

Nej går tyvärr inte att lösa på något annat sätt än kolfilter. Det är en bostadsrätt och inget att är tillåtet
 
Intressant, visste inte att man bygger bostadsrätter utan imkanal.

Då är det bara att ta nackdelarna designen medför.
 
BirgitS
Imkanal brukar det ju finnas men det är ju väldigt vanligt att den är ansluten till en centralfläkt och då får man ju själv inte montera dit en fläkt som trycker ut luften i en imkanal med högre flöde än vad centralfläkten kan ta emot.
 
Det är då man använder en spiskåpa,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.