Kan inte låta bli att göra en liten energianalys i området där jag bor.

Då jag själv har bytt till en ny pelletspanna, Ctc ecoflex och håller på att stilla min nyfikenhet rörande det årligen återkommande inköpet av energi. Naturligtvis får jag reda på detta då det gått ett år men det är ju kul med hypoteser och ännu roligare att se hur väl de stämde.

Området där jag bor består av 10 st identiska villor uppförda 1965. Det är 1,5 plans tegelvillor med källare och en boyta på ca 125 kvm. Av egen erfarenhet samt information från mina grannar har alla dessa hus haft en årlig oljeförbrukning på ca 3000 - 3200 liter. Orginalpannorna (Likadana i alla hus) Gustavsberg vp 600 nånting har även eldats för varmvatten sommartid och saknar shuntautomatik.

Två av dessa villor har sedan 3 - 4 år tillbaka jordvärme och det är här mina funderingar kraschar! Båda gör av med drygt 20 000 kWh per år inkl hushållsel. Dvs ca 15 000 kWh för värme och varmvatten.
Detta låter för mig väldigt mycket. Om man utgår från (vad jag har hört) att en jordvärmeanläggning täcker upp ca 60% av värmebehovet har ju dessa hus ett värmebehov av 37 500 kWh. Det i sin tur rimmar ju inte med oljeförbrukningen på 3 - 3,2 kbm.

Av detta kan man då dra tre slutsatser

1. De gamla oljepannorna från 1965 hade extremt bra verkningsgrad. 37500 kWh av 3 kbm olja. Nä det håller ju inte...
2. En jordvärmeanläggning klarar inte alls 60% av uppvärmningen utan kanske bara 24%
3. Anläggningarna är inte rätt justerade eller t.om felaktigt monterade? 2 st i samma kvarter med samma fel?

Hur ska jag reda ut detta? Har jag räknat fel nånstans? Jag blir galen!

Jag hade själv räknat med att göra åt ca 5 pallar pellets (ca 20000 kWh) + hushålls el. Men det verkar visst inte hålla...
 
Det som kallas "hushållsel" innehåller väldigt mycket värme.
Efter att ha haft ganska hög elräkning även sommartid stängde jag i sommar av el-värmegolven i mina två badrum.
Förbrukningen skönk ganska mycket. Jaga även lampor, de tar ganska mycket energi men bidrar även med värme på vintern.
Min senaste elräkning påstår att jag har en årlig förbrukning på 14000 kWh på 208 m[sup]2[/sup] plus uppvärmt garage, inte illa. Få se efter vinter, om det håller om jag snålar lite på värmegolven.

 
Ja, jag gisar på att det är din slutsats kring hushållselen som felar. Tittar man bara på fördelningen hushållsel vs värme så skulle dessa hus mycket väl kunna ha över 10000kwh till annat än värme. Så har det sett ut här även om vi med ändrat beteende fått ner detta en bit. Fortfarande så är det ungefär 50% av totala energiförbrukningen som är värme och vv och den andra halvan är hushållsel. Jag mäter VP, vv och hushålls el separat.
 
Jag han ju bara redovisa vad min bergvärmeanläggning ger.
hus från 69, fast tilläggsisolerat. boyta på 170 m2 som värms till 21,5 grader & 35 m2 garage som värms till 15,5 grader.
värmen står på hela året, här snålas inte!

total förbrukning inklusive hushåls el är 11 000kWh
& då har jag kyl o frås fårn 69
jag har 12st 50W spottar i vardagsrummer, som stå på nästan jämt, lika så gäller för de 9st 50W spottarna i hallen.
självklart står en TV & en dator på konstant & alla boxrar & videoaparater med mera står på dygnet runt.
tvätmaskin & troktumlare är också gammla, men vi har bara ett barn på 1,5 år, så hushållet består alltså bara av 3 personer.
 
Angående hur stor täckning värmepumpen klarar, så beror ju det på hur stor pump du köper.
min klarar 100% + lite till.
 
Vet man inte hur mycket hushålsel man gör av med så är det ju svårt att säga hur mycket värmepumpen drar.

Jag gör med 4000kwh medans andra kanske gör av med 10 000..

Dom som har bergvärme och inte loggar den verkar överlag göra av med mycket hushålsel..
 
Sorry lite OT

CarMan skrev:
här snålas inte!

jag har 12st 50W spottar i vardagsrummer, som stå på nästan jämt, lika så gäller för de 9st 50W spottarna i hallen.
självklart står en TV & en dator på konstant & alla boxrar & videoaparater med mera står på dygnet runt.
tvätmaskin & troktumlare är också gammla, men vi har bara ett barn på 1,5 år, så hushållet består alltså bara av 3 personer.
:-? Jag kunde inte låta bli att räkna på vad dina spottar drar (12+9)*50w=1050W -> 1050W*14h(24-10h "stå på nästan jämt)*365dagar=5365,5kWh/år  :surprised:

Visst du får lite värme från dom under vintern...i taket. Denna värme skulle väl vara billigare(miljövänligare) att producera i din fantastiska bergvärmeanläggning. ;)


"självklart står en TV & en dator på konstant"...jippiii  :-?

Det här är ju bara dumheter i mitt tycke. Nä, fram för energieffektivisering både i hushåll och industri! Och för att driva detta behövs både piska(höga energipriser) och morötter(bidrag/stöd) för omställning av energisystem!
 
Kalle, som tur är har Carman dimmers på sina spottar så den faktiska kostnaden för detta uppgår till en bråkdel av vad du räknade fram...

Carman kan ju rätta mig om jag mot förmodan har helt fel.... :cool:
 
Jag håller med kalle.
I denna tid med hot om el brist och sådant borde ju man kunna förmå folk
att spara på elen.
Det är ju rätt enkelt att spara.
Jag satt en timer på hemmabiosystemet,tv,dvd. av 24.00 på 08.00
Energiförbrukningen sjönk med 1.5kwh per dag.
Snålt?

Nu när el priset har hamnat på eu nivå kommer nog många försöka få ner sin förbrukning.
Ta bort momsen på lågenergilampor kanske skulle vara nått :D
 
Vist har jag dimmer på sopttarna!


Jag tar inte åt mig när det gäller att snåla å energin! jag gör ju bara av med 46kW/m2
när man räknar min totala elonsumtion delat på kvadratmeter. = mycket låg konsumtion!
 
CarMan skrev:
Vist har jag dimmer på sopttarna!


Jag tar inte åt mig när det gäller att snåla å energin! jag gör ju bara av med 46kW/m2
när man räknar min totala elonsumtion delat på kvadratmeter. = mycket låg konsumtion!
Nä att komma ner i ännu lägre i el konsumtion är ju ingen ide..
 
MathiasS skrev:
Ja, jag gisar på att det är din slutsats kring hushållselen som felar. Tittar man bara på fördelningen hushållsel vs värme så skulle dessa hus mycket väl kunna ha över 10000kwh till annat än värme
Vi får väl hoppas att det är så... Men det är svårt för mig att förstå. Då vi själva absolut inte är snåla med hushållselen. Visserligen har vi nya köks och tvätt maskiner. Men de används flitigt både disk, tvättmaskin och torktummlare. Spis och ugn går mycket då vi lagar mycket mat hemma. Luftkonditioneringen igång då vi är hemma under varma årstiden. Datorn står på dygnet runt 365 dagar om året. Fet stereoanläggning, TV, parabol, dvd och hårdiskinspelare är igång eller standbyläge årets alla dagar. Timer på alla lampor och utomhusbelysning för att det ska se bebott och hemtrevligt ut alla mörk tid utom mitt i natten. Motorvärmare och kupévärmare i bilen så fort det är under 0 grader ute.
Känner mig riktigt slösaktig med hushålls el, men gör trots detta bara åt ca 5500 kWh /år. Finns mycket att spara här om man lägger den sidan till.
Jag förstår bara inte hur man kan bränna iväg mycket mer än så? Kanske har de stora byggfläktar i trädgården för att förlänga sommaren?
 
CarMan skrev:
Vist har jag dimmer på sopttarna!


Jag tar inte åt mig när det gäller att snåla å energin! jag gör ju bara av med 46kW/m2
när man räknar min totala elonsumtion delat på kvadratmeter. = mycket låg konsumtion!
Bra CarMan, det är mycket lågt! Men jag förstår ändå inte varför man vill skryta med typ att "här snålas minsan inte, datorn står på dygnet runt och tv:n också...bla bla bla". Det blir många GWh om alla tänker som CarMan och johansjostrand, det tycker jag är sorligt. :(


johansjostrand skriver:
"Motorvärmare och kupévärmare i bilen så fort det är under 0 grader ute."
Det är jättebra att du använder motorvärmare, om folk visste att det är just vid kallstart som föroreningarna är som störs skulle nog inte 1/10-del stå och skrapa sina rutor med bilen igång...host..host.
Kupévärmare använder jag också vi behov.

"Spis och ugn går mycket då vi lagar mycket mat hemma."
Ja men herregud det är klart att man måste laga mat!!!

"Timer på alla lampor och utomhusbelysning..." Det är bra, kan rekomendera att man använder energilampor med inbyggt skymningsrelä till ytterbelysningen.

Vad jag är ute efter är att vi i sverige måste och skulle kunna bli mycket mer energismarta. Detta handlar mycket om att ändra sina vanor/ovanor ex. skölja disken i varmtvatten innan man ställer ner den i diskmaskinen behöver man
INTE göra det går faktiskt bra med kalltvatten. Stäng duchen medans du tvålar in dig. Släck lyset. osv. osv.

Många bra tips finns på http://www.sparkraft.nu/




 
KalleT skrev:
Bra CarMan, det är mycket lågt! Men jag förstår ändå inte varför man vill skryta med typ att "här snålas minsan inte, datorn står på dygnet runt och tv:n också...bla bla bla". Det blir många GWh om alla tänker som CarMan och johansjostrand, det tycker jag är sorligt. :(


johansjostrand skriver:
"Motorvärmare och kupévärmare i bilen så fort det är under 0 grader ute."
Det är jättebra att du använder motorvärmare, om folk visste att det är just vid kallstart som föroreningarna är som störs skulle nog inte 1/10-del stå och skrapa sina rutor med bilen igång...host..host.
Kupévärmare använder jag också vi behov.

"Spis och ugn går mycket då vi lagar mycket mat hemma."
Ja men herregud det är klart att man måste laga mat!!!

"Timer på alla lampor och utomhusbelysning..." Det är bra, kan rekomendera att man använder energilampor med inbyggt skymningsrelä till ytterbelysningen.

Vad jag är ute efter är att vi i sverige måste och skulle kunna bli mycket mer energismarta. Detta handlar mycket om att ändra sina vanor/ovanor ex. skölja disken i varmtvatten innan man ställer ner den i diskmaskinen behöver man
INTE göra det går faktiskt bra med kalltvatten. Stäng duchen medans du tvålar in dig. Släck lyset. osv. osv.

Många bra tips finns på [länk]

Här skryts inte, bara det att jag föredrar Komfort i mitt liv!
jag är inte intreserad av att ha 19 grader inne & bara tänt i det rum jag befinnermig i.
på samma sätt som jag inte är intreserad av att gå upp tidigare för att åka komunalt till jobbet.

om jag stängar av alla aparater helatiden så går det inte lika snabt att ta fram en hemsida, eller skicka et mail, då kag måste vänta på att darton startar.

jag föredrar komfort som sagt!
 
johansjostrand skrev:
Vi får väl hoppas att det är så... Men det är svårt för mig att förstå. Då vi själva absolut inte är snåla med hushållselen. Visserligen har vi nya köks och tvätt maskiner. Men de används flitigt både disk, tvättmaskin och torktummlare. Spis och ugn går mycket då vi lagar mycket mat hemma. Luftkonditioneringen igång då vi är hemma under varma årstiden. Datorn står på dygnet runt 365 dagar om året. Fet stereoanläggning, TV, parabol, dvd och hårdiskinspelare är igång eller standbyläge årets alla dagar. Timer på alla lampor och utomhusbelysning för att det ska se bebott och hemtrevligt ut alla mörk tid utom mitt i natten. Motorvärmare och kupévärmare i bilen så fort det är under 0 grader ute.
Känner mig riktigt slösaktig med hushålls el, men gör trots detta bara åt ca 5500 kWh /år. Finns mycket att spara här om man lägger den sidan till.
Jag förstår bara inte hur man kan bränna iväg mycket mer än så? Kanske har de stora byggfläktar i trädgården för att förlänga sommaren?
Det kan ju också vara så att dom köpt för små anläggningar, eller har högtempsystem i husena.
eller en sån enkkel grej att systemet inte har justerats in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.