Fulkemisten
C C-G Hagström skrev:
Var köper man campingköket som visas på bilden?
Det där finns samma kopia på många ställen. Jag har köpt mitt på Biltema.
 
Bytte kök i vår förra lägenhet, det tog ca 4-5 veckor med hantverkare inkl. VVS, elektriker, målare, snickare, golvläggare och de som levererade och lade in bänkskivorna. Då rev snickaren dessutom det gamla köket åt oss.
 
Nytt kök med vita skåp, träbänkskivor och rostfria vitvaror, nyrenoverat och välplanerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen monterat kök med svart diskho, mässingskran och träredskap på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kök med träskåp och -bänkskivor, inbyggda spotlights, köksredskap och en öppen kokbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterat kök med rostfri kyl-frys, inbyggda ugnar och vitvaror, samt vita skåp och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planerade köket i skallen och hos Ikea under ett par veckor. Sedan rev jag ut det gamla, skruva ihop alla stommar och förberedde så mycket jag bara kunde under en veckas tid. Monteringen gjordes (helt klart) på 4,5 dag ihop med en snickarkompis. Mycket nöjd! Förberedelse är a och o!
 
  • Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..

hade aldrig kaklat innan eller byggt kök så det var ju en kul utmaning..

dag 1:
Renoverat kök med vita skåp, träbänkskiva, kylskåp och ugn, efter projektets slutförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 2 morgon:
Omfattande renovering av kök med väggar förberedda för kakling och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dag 2 eftermiddag:
Kök under renovering med ouppackade skåpsstommar och osatta kakelplattor, verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 3 förmiddag:
Kök under renovering med omonterade skåpluckor och vitt kakel på väggen, arbetsytan ännu ej installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 4 förmiddag:
Renoverat kök halvfärdigt, nya skåp och kakel installerat, oavslutade eluttag och synlig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dag 4 kväll:
Nyrenoverat kök med ljus kakelvägg, blå skåp och vitvaror, efter avslutat 4-dagars byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Trasan3 och 28 till
  • Laddar…
Cheesen
Tjoloho Tjoloho skrev:
96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..

hade aldrig kaklat innan eller byggt kök så det var ju en kul utmaning..

dag 1:
[bild]

Dag 2 morgon:
[bild]

dag 2 eftermiddag:
[bild]

Dag 3 förmiddag:
[bild]

Dag 4 förmiddag:
[bild]

dag 4 kväll:
[bild]
Jag gillade hon i ditt gamla kök... Det var som charmigare.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag gillade hon i ditt gamla kök... Det var som charmigare.
jo det gamla hade en viss charm, men när hon tar upp 40% av köket så kan man fundera på hur praktiskt det blir

jag byggde även ut rummet där köket var för att få in ett större kök och detta var Ikeas gamla faktum kök så det gick inte att komplettera och då kände vi att vi ville ha ett helt nytt stuk
 
  • Gilla
Fredrik Severin och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!!!
Bra jobbat där
 
  • Gilla
LindaG och 1 till
  • Laddar…
C C-G Hagström skrev:
Var köper man campingköket som visas på bilden?
Jula gaskök
 
Vad fick du dit för fuktspärr bakom bänken och kaklet?
 
M multix skrev:
Vad fick du dit för fuktspärr bakom bänken och kaklet?
Varför ska han ha fuktspärr där?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.

https://www.biltema.se/bygg/kakling/fastmassa/primer-c-2000018756
 
Redigerat:
Tjoloho Tjoloho skrev:
96 timmar! Jag satte ett mål och ett vad med några kollegor att jag kunde byta kök, dra om lite el(av elektriker) och kakla på 4 dagar..

hade aldrig kaklat innan eller byggt kök så det var ju en kul utmaning..

dag 1:
[bild]

Dag 2 morgon:
[bild]

dag 2 eftermiddag:
[bild]

Dag 3 förmiddag:
[bild]

Dag 4 förmiddag:
[bild]

dag 4 kväll:
[bild]
Ja man hinner mycket på sommaren tyngre att jobba nu när det är mörkt på kvällarna,bra jobbat.
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
Ny byggde inte jag ett helt nytt kök men,

Rev ner bef kakel, som gick ifrån bänkskiva upp till överskåpen, sågade av gipskivprna med fejn så jag fick med hela stycken av kakel och gips.

plockade ner 1 överskåp, åkte till jobbet och tillverkade mina bänkakivor i marmor.

åkte och köpte nytt gips, skruv, spackel och färg

Tillbaka hem och upp med gips, på med bänkskivorna med hjälp av en vän, montera blandare och ho, spackla på lördag,

Söndag slipa, måla och foga!
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
M multix skrev:
Du har rätt, det måste inte vara någon egentlig fuktspärr bakom kaklet, ofta har man en primer som hindrar vattnet i kakelfixet från att sugas upp av gipset för att det ska sitta bättre. Detta ger ett tillräckligt skydd mot den begränsade mängd vatten som hamnar på kakelfogarna och den fukt som tillförs vid kaklingen. Men det går kanske bra utan det också.

[länk]

Jag hade bara kakel+fix direkt på gipset. Farsan som kaklade mycket förr i tiden(70-80 tal) tyckte inte det behövdes någon primer. Men så här i efterhand, efter att man lärt sig lite mer i livet kanske jag skulle lagt på någon primer, dock sitter kaklet som berget, det är 2,5 år sedan jag gjorde detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.