Vilket material skall jag välja mot murstocken ?

Håller på att färdigställa en "skrubb" på övervåningen som ligger mot murstocken. Skrubben är byggd av spånskivor som slutar några cm från murstocken.

Jag skulle vilja täta alla springor mellan golv/vägg/tak och murstocken så att inte mössen kan komma in i skrubben. Idag trivs nämligen de små liven just i den skrubben.

På några ställen behövs det i princip tätas med någon form av "gucca" och på några ställen är det lite bredare - modell "listbredd" på springorna.
I taket, dvs i övergången innertak/vind behövs det skivor av något slag.

Kan jag fortsätta att använda spånskivor eller är det gips som gäller mot murstocken ?

Om jag skall änvända någon sort tätningsgucca, skall det då vara "brandtätning" eller räcker det med vanlig silicon ?
 
Tämligen säker på att du skall ha gips och inte spånskiva, men hör med sotaren.
 
Det hänger lite på vilken temperatur skorstenen får. Är det en imkanal eller rökkanal närmast väggen? Temperaturen mot trä får inte överstiga 85 grader. Hur som helst, den som avgör är sotaren, så fråga där först.
Silicon? Tänker du duscha i skrubben? Vill du hålla mössen ute krävs andra medel. Vill de in så tar de sig in om du inte bygger en bunker.
 
Sätt en katt på vakt!
gaia
 
;D
 
Katten är redan på plats :D

Igår hittade jag för första gången en "slaktplats" ute i snön - ett säkert tecken på en lyckad jakt 8)
Det är faktiskt länge sedan jag hörde något krafsande i väggarna nu :D

Åter till murstocken.
På den sida av murstocken som jag håller på nu är det bara byggt med trä & spånskiva mot murstocken.
Murstocken är inte heller särskilt varm när man eldar i vedspisen, skulle gissa att tempen ligger under 40°.
Ska göra ett försök att elda ordentligt även i öppenspisen och känna efter hur temperaturen blir då.

Silicon kanske inte är rätt gucca men vad ska man då välja för att täta ?
 
Apropå möss så har jag bara hört positiva ord om de elektroniska tingestar som placeras i ett vägguttag och ger högfrekventa ljud ifrån sig som skrämmer möss på flykten.

Inget att täta springorna med kanske, men som komplement?
 
Tommy_S skrev:
Apropå möss så har jag bara hört positiva ord om de elektroniska tingestar som placeras i ett vägguttag och ger högfrekventa ljud ifrån sig som skrämmer möss på flykten.

Inget att täta springorna med kanske, men som komplement?
Finns också installerad...
Någon hävdade att de bara fungerar en stund, till gnagarna vant sig vid ljudet och flyttar in igen. Vi får väl se hur det funkar :)



 
Hej Ubbe !
Duktig katt du har!!!!
Nu till ämnet. Murstok är av tegel så det är kanske lämpligare att använda system som passar till tegel i stället för göra som man brukar på övriga träväggar: dvs reglar och gipsskivor? Vad vill du uppnå genom att regla och fästa en gippsskiva ovanpå?
Jag ville råda att putsa murstocken med lämplig puts (kalkputs är aldrig fel på en gamal murstok) .
Varför?
Du får en röktätt yta ( fuggorna mellan tegelstenar blir fyllda ) som är ett med underlaget och med samma egenskaper ang. fuktupptagning och tempsvängningar. Det är det enda rätta på en murstok i användning.
Tänk om spikar du fäster reglar och efteråt blir det sprickor i murstoken och röken börjar läka ut? Trä rör sej mer än muren och det kan ju hända att det spänner? Är det bara en skrubb så behöver det inte vara fin-fint men bara praktiskt, hållbart, snabbt och billigt gjort eller hur? Kalkputsen tättar också mot trävägg bredvid lika bra som spakel. Ramlar det ut så är det alltid silikon att tillgå efteråt.
Varning! Om du bestämmer dej för att putsa så gör det inte med cementputs - det brukar göra mer skada än nytta för den är allt för hård och för styv på en gammal tegelvägg foggad med kalkhaltig bruk!!!! Putsen kommer att hålla men väggen under kan spricka pga olika rörelsemönster. Om du fortfarande inte ser fördelen med att putsa murstocken så fråga andra som har mer vett än jag. Gärna sotaren.
hälsa katten från mej ( heter den Anticimex?)
gaia

 
Murstocken är redan putsad :)

Helt riktigt är det funktionen som är viktig i skrubben. Om man någon gång skulle få för sig att leka "skrubbleken" lär väl inte spela roll hur det ser ut ::)

Det jag vill åstadkomma är alltså:
1. Hålla gnagarna borta
2. Gömma isoleringen som finns i golv väggar och tak.

Eftersom en av väggarna i skrubben är den putsade murstocken uppkommer bekymmret att bygga golv och väggar mot den.

Det enklaste alternativet är naturligtvis avskärma murstocken från resten av skrubben med en gips eller spånskiva :) Men varför göra det enkelt när man kan krångla till det ::)
 
När vi hade mös som gick in längs vattenledningar ( det var litet plats rund dom) så fick vi råd att paka Svinto ull hård rund rören. Mösen försvann. Det var kanske det som hjälpte eller det var våran katta som skrämde dom iväg ???. Du kan ju testa tipset på dom ställen du inte kan få mus-tätt på annat sätt. Lycka till med "eländet"!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.