När jag var inne och pratade med bygg och miljö sa de att de trode att man behövde en kvalitetsansvarig, ska göra en utbyggnad.

Sedan i bygglovet står det inget om det, behövs det ingen då eller är det underförståt i allafall.

Kanske en dum frågan men man måste ju fråga.
 
Rivermen skrev:
När jag var inne och pratade med bygg och miljö sa de att de trode att man behövde en kvalitetsansvarig, ska göra en utbyggnad.

Sedan i bygglovet står det inget om det, behövs det ingen då eller är det underförståt i allafall.

Kanske en dum frågan men man måste ju fråga.
Har bygganmälan behandlats i bygglovet så behöver ni ingen kvalitetsansvarig om det inte finns angivet i bygglovet. bygganmälan är etapp två i bygglovsskedet.
 
Alla bygglovspliktiga. bygganmälanspliktiga och rivningslovspliktiga arbeten skall ha en kvalitetsansvarig.
Att kommunen inte nämnt detta i bygglovet innebär inte att Plan- och bygglagen upphör att gälla för ditt hus.
 
volvo skrev:
Alla bygglovspliktiga. bygganmälanspliktiga och rivningslovspliktiga arbeten skall ha en kvalitetsansvarig.
Att kommunen inte nämnt detta i bygglovet innebär inte att Plan- och bygglagen upphör att gälla för ditt hus.
Trams, naturligtvis gäller PBL även om byggherren inte skriftligt lämnat in något namn på kvalitetsansvarig till byggnadsnämnden. Vid enklare projekt tas det för givet att byggherren står som kvalitetsansvarig.
 
grodis skrev:
Vid enklare projekt tas det för givet att byggherren står som kvalitetsansvarig.
Jag vet inte vilken kommun du har erfarenheter från, men ingen av de 10-talet kommuner jag är verksam i tar för givet någon annan kvalitetsansvarig än den som beställaren uttryckligen namngivit.
Samtliga kommunerna kräver att anmälan om kvalitetsansvarig skall göras skriftligen i samband med att bygganmälan görs.

Förutom dessa erfarenheter så kan jag läsa i PBL innantill att det krävs en kvalitetsansvarig.
 
volvo skrev:
Jag vet inte vilken kommun du har erfarenheter från, men ingen av de 10-talet kommuner jag är verksam i tar för givet någon annan kvalitetsansvarig än den som beställaren uttryckligen namngivit.
Samtliga kommunerna kräver att anmälan om kvalitetsansvarig skall göras skriftligen i samband med att bygganmälan görs.

Förutom dessa erfarenheter så kan jag läsa i PBL innantill att det krävs en kvalitetsansvarig.

Södra Sverige, i de trakterna jag bor tillämpas iallafall PBL 9 kap 14 § sista 7 orden i stycket(Och har man inte angett någon KA i ansökan vid mindre projet så antas byggherren stå som KA).......Ursäkta läste din text lite för snabbt :-[ missade "inte" i "innebär inte att Plan- och bygglagen upphör att gälla för ditt hus."
 
grodis skrev:
.......Ursäkta läste din text lite för snabbt :-[ missade "inte" i "innebär inte att Plan- och bygglagen upphör att gälla för ditt hus."
Även solen har sina fläckar!
;)
 
Rivermen skrev:
När jag var inne och pratade med bygg och miljö sa de att de trode att man behövde en kvalitetsansvarig, ska göra en utbyggnad.

Sedan i bygglovet står det inget om det, behövs det ingen då eller är det underförståt i allafall.

Kanske en dum frågan men man måste ju fråga.
Måste denna kvalitetsansvarig ha ngn titel/utbildning osv? I mitt fall gäller det en 50kvm utbyggnad. Min far hjälper oss mkt, han har jobbat som snickare sedan 60-talet men har ju inte ngt papper på att han är besiktningsman/kvalitetsman osv. Hur är det då? Vart hittar man annars någon?
 
Jag ska bygga ut mitt sommarhus (ca 13 kvm)i Katrineholmskomun.
Jag skrev mig själv som kvalitetsansvarig och det funkade bra (Komunens sa att det kan inte lägga sig i alla små projekt).
Jag pratade också med komunen och stämde av vad det innebär att vara kvalitetsansvarig.

//Magnus
 
magnusros skrev:
Jag ska bygga ut mitt sommarhus (ca 13 kvm)i Katrineholmskomun.
Jag skrev mig själv som kvalitetsansvarig och det funkade bra (Komunens sa att det kan inte lägga sig i alla små projekt).
Jag pratade också med komunen och stämde av vad det innebär att vara kvalitetsansvarig.

//Magnus

När du stämde av - vad sade dom ?
Jag funderar på att antingen skriva mig själv eller en bekant med en byggfirma. Han har ju erfarenhet, men är ingen byggnadsinspektör, jag har en ingejörsutbildning, men inte inom byggsektorn :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.