Använd stämjärn med tecken på slitage, liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ser ut som någon form av stämjärn,tror vi döper den till ankfot! :)
 
Eller en sorts borr …
 
Det är en lockbettel för att hugga för insticksgångjärn. Tacksamt nog används dessa normalt inte längre.
 
Blev nyfiken och Googlade på insticksgångjärn och hittade lite info på ett för mig okänt forum, Robsoft.nu:

"Har nu varit kontakt med en snickare som gjort sådana jobb. Specialverktyget han har var en relativt tunn lockbettel. Han borrar först med tvåmillimetersborr och gräver sedan ut med lockbetteln som då inte får göra ett bredare spår/hål än två millimeter. Därfter slår han in insticksgångjärnet och skruvar fast det. Skruvhålen har han måttat genom att lägga gångjärnen mot karmen/ramen. Relativt tidsödande med andra ord. (Man känner på något sätt att en mall eller jigg borde förenkla borrandet.)

Undrar om det var så man gjorde förr? Känns som man borde haft någon form av stämborr eller liknande. Bara i vårt hus har det funnits omkring 36 kök med i genomsnitt tio köksluckor/lägenhet och med två gångjärn på varje lucka. Det blir några gångjärn det. Insticksgångjärn har jag dessutom sett i flesta samtida originalkök jag har varit i."

Verkar aningens knöligt får jag säga. Kommer inte att satsa på det när jag ska byta luckor i köket.
//Ronnie

PS Du imponerar @Daniel_N, med kunskaper som sträcker sig långt bakåt i tiden. :) DS
 
P Pysslarn skrev:
Blev nyfiken och Googlade på insticksgångjärn och hittade lite info på ett för mig okänt forum, Robsoft.nu:

"Har nu varit kontakt med en snickare som gjort sådana jobb. Specialverktyget han har var en relativt tunn lockbettel. Han borrar först med tvåmillimetersborr och gräver sedan ut med lockbetteln som då inte får göra ett bredare spår/hål än två millimeter. Därfter slår han in insticksgångjärnet och skruvar fast det. Skruvhålen har han måttat genom att lägga gångjärnen mot karmen/ramen. Relativt tidsödande med andra ord. (Man känner på något sätt att en mall eller jigg borde förenkla borrandet.)

Undrar om det var så man gjorde förr? Känns som man borde haft någon form av stämborr eller liknande. Bara i vårt hus har det funnits omkring 36 kök med i genomsnitt tio köksluckor/lägenhet och med två gångjärn på varje lucka. Det blir några gångjärn det. Insticksgångjärn har jag dessutom sett i flesta samtida originalkök jag har varit i."

Verkar aningens knöligt får jag säga. Kommer inte att satsa på det när jag ska byta luckor i köket.
//Ronnie

PS Du imponerar @Daniel_N, med kunskaper som sträcker sig långt bakåt i tiden. :) DS
Vi stöter på det lite då och då. Inte så god justerbarhet...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vi stöter på det lite då och då. Inte så god justerbarhet...
:D

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
....och hittade lite info på ett för mig okänt forum, Robsoft.nu:
@Daniel_N, med kunskaper som sträcker sig långt bakåt i tiden. :) DS
OT.
Robsoft är ett mycket bra forum för de som jagar o är intresserad av vapen o i synnerhet handladdning.(y)
 
K knipo skrev:
OT.
Robsoft är ett mycket bra forum för de som jagar o är intresserad av vapen o i synnerhet handladdning.(y)
Helt ok, har inga synpunkter.

//Ronnie
 
Hej, väljer att fortsätta i en befintlig tråd istället för att skapa en ny; om någon tycker att det är dumt är jag tacksam om mod hjälper mig att bryta ut den här posten och göra en ny tråd.

Har kommit över en stor sax, totalt 335 mm lång med 75 mm långa skär av fabrikatet Wiss ( nr 9).
Misstänker att det helt enkelt är en gammal plåtsax för raka klipp men eftersom jag inte ens har ytliga kunskaper när det gäller metallarbete skulle jag uppskatta om någon med kunskap kan bekräfta eller korrigera min teori. :)

En stor gammal Wiss plåtsax med 75 mm långa skär och märkning nr 9 på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Wiss plåtsax med 75 mm långa skär, 335 mm total längd, ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en gammal Wiss plåtsax handtag med modellnummer ingraverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på det rostiga, ingraverade varumärket på en gammal metallplåtsax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för input!
//Ronnie
 
Min kunskapsnivå inom det här området är antagligen på samma låga nivå men jag tycker det verkar mycket troligt att din teori stämmer. Om man googlar på Wiss-9 så dyker den upp på ett antal auktionssiter etc. och benämns där som "Tin Snips Metal Shears" eller "Sheet Metal Shears" vilket jag skulle översätta till plåtsax eller plåtklipp.

https://www.etsy.com/se-en/listing/1075895925/vintage-wiss-9-forged-steel-tin

Men det hade ju varit kul med en kommentar från någon som vet lite mer om denna.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har alltid trott att de där saxarna är för bleckplåt och kopparplåt. Om det verkligen är så vet jag inte.
 
"Tin" i benämningen som jag hittade kan mycket väl betyda "bleckplåt" så det stämmer ju också. Bleckplåt är väl (ursprungligen) förtent tunn stålplåt och "tin" är "tenn" eller "förtenna" på engelska.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ursprungligen? Bleckplåt är fortfarande förtennad järnplåt.
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.