Existerar det någon LLVP ger värme åt ena hållet och kyla åt andra hållet? Min tanke är att i så fall sätta den i trappen. Bottenvåningen kräver endast värme och övervåningen endast kyla.
 
yonna yonna skrev:
Existerar det någon LLVP ger värme åt ena hållet och kyla åt andra hållet? Min tanke är att i så fall sätta den i trappen. Bottenvåningen kräver endast värme och övervåningen endast kyla.
Jodå, det är principen för alla LLVP. Du får helt enkelt montera utedelen på övervåningen och innedelen på nedervåningen.

Men det låter sjukt, ska du ha frys på hela övervåningen?

Notera att båda måste gå samtidigt. Du kan inte köra antingen eller, däremot kan reversers så värmen kommer där uppe och kylan där nere om du vill.
 
Jag tror inte TS vill ha utedelen inne...
om man begränsar sig till värme på vintern och kyla på sommaren så funkar det iallafall i teorin - Innedelen har vingar man kan ställa för att styra luftflödet i höjdled. Hur bra funkar i praktiken beror på en massa faktorer.
 
useless useless skrev:
Hur bra funkar i praktiken beror på en massa faktorer.
Precis! Jag kör med pelletskamin i nedervåningen och den värmer hela huset. Jag ska fortsätta med detta. Problemet uppstår då jag är hemifrån ett par dagar/ngn vecka på vintern. Då blir huset utkylt. På sommaren är sovrummen vedervärdiga pga värmen och skulle gärna ha kylning eftersom det starkt lutande taket är med mörk papp. Bottenvåningen är då behaglig pga murade väggar.

LLVP är inte vidare snygg men skulle estetskt bli bättre i trappen och inte synas så mycket.

Ytterligare ett problem: trappen ligger mitt i huset!
 
Då förstår jag. Tyvärr funkar det inte. Jag har samma problem, men kanske inte så extremt.

Min sitter på nedervåningen precis vid uppgången till trappan, nu på vintern sprider sig värmen väldigt bra i hela huset. Har jag inga element igång så blir det någon grad kallare i rummen på övervåningen.

Kylan fungerar också bra på sommaren de få gånger jag använder den. Men den stannar på nedervåningen. Det kan verkligen vara som att gå i i en vägg när man går upp för trappan. Lätt 10 graders temperaturskillnad de mest extrema dagarna när jag gasat på med kylan där nere. Men inget tar sig till övervåningen. 0!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Varmt luft stiger och kall luft sjunker vilket skapar en luftcirkulation tills temperaturen har utjämnats, kan inte luften cirkulera vilket ofta blir effekten med under och övervåning måste det lösas på annat sätt för att utjämna temperaturskillnader.
Så för att det ska fungera måste man anpassa luftcirkulationen mekaniskt mellan våningarna.
 
Tack för svaren. Inser att en estetisk lösning inte är att tänka på. Dessutom får jag väl ha två enheter för att få till önskad effekt och det blir bra mycket dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.