D Daniel 109 skrev:
Är det udda mått? Var i landet är det?
Alltså så udda är de inte men relativt ovanliga mått vad jag förstår de som när vi har sökt på denna spis tidigare. 3 fas samt 70 cm bred.. Standard verkar var 60 cm som jag förstår det
 
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Alltså så udda är de inte men relativt ovanliga mått vad jag förstår de som när vi har sökt på denna spis tidigare. 3 fas samt 70 cm bred.. Standard verkar var 60 cm som jag förstår det
Örebro län
 
Det finns en i Norrköping som ser ut att vara 70cm. Men det står inget. 60cm är väldigt dominerande i dag. Förr var både 50 och 70cm vanligare än nu.
 
  • Gilla
karkka och 1 till
  • Laddar…
Vad gjorde ni med den trasiga spisen från visningen? Kör dit den åt köparen, han ville ju ha den.
 
  • Gilla
UffeH och 2 till
  • Laddar…
Köparen verkar vara av en tråkig sort, ni har ju erbjudit honom kompensation. Jag hade inte lagt mer energi på det. Spara eventualla mail/sms där ni har nämnt kompensationen och glöm sen det hela. Återkommer någon så har ni erbjudit. Och en hel spis är bättre än en trasig.

Jag hade om jag varit du köpt en gammal spis på blocket och gett honom, helst en gammal och risig men en sån "sort" som han vill ha. Om du nu ska göra nåt överhuvudtaget, löjligt att bråka om en spis när man köper ett helt hus.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns en i Norrköping som ser ut att vara 70cm. Men det står inget. 60cm är väldigt dominerande i dag. Förr var både 50 och 70cm vanligare än nu.
Tack så jättemycket för tipset ska kika in den! Nej men precis, huset är ju från dryga 20 talet med så det är ju ett renoveringsobjekt han har köpt med, men han är van med nyproduktion samt hyres och det är lite skillnad mot detta kan jag tänka mig
 
F Finndjävel skrev:
Vad gjorde ni med den trasiga spisen från visningen? Kör dit den åt köparen, han ville ju ha den.
Den stod i förrådet ute så den fanns på hans egendom, men den vägra han ta emot och de var då vi fick första hotet om advokat :/
 
  • Gilla
  • Wow
andreas-a och 1 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Köparen verkar vara av en tråkig sort, ni har ju erbjudit honom kompensation. Jag hade inte lagt mer energi på det. Spara eventualla mail/sms där ni har nämnt kompensationen och glöm sen det hela. Återkommer någon så har ni erbjudit. Och en hel spis är bättre än en trasig.

Jag hade om jag varit du köpt en gammal spis på blocket och gett honom, helst en gammal och risig men en sån "sort" som han vill ha. Om du nu ska göra nåt överhuvudtaget, löjligt att bråka om en spis när man köper ett helt hus.
Jaa han är inte rolig att ha och göra med men som jag svara en tidigare så har han nu köpt ett hus från dryga 20 talet med omfattande renoveringsbehov och han är van från tidigare med nybyggt samt hyres och då komma till ett hus där allt inte är helt nytt blev väl en chock när man inser att man måste betala saker själv.
Jaa jag ska göra det ska bara hitta någon vettig först, sen köra dit den och ta ut den gamla och så får de vara bra helt enkelt
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Förstår inte alls hur ni kan så unisont kan ta säljarens parti. Varför skall köparen lägga pengar på att skaffa sig en spis som fanns på visningen men nu är borta? Hade sen säljaren bagatelliserat frågan hade ilskan blivit större.
Säljaren har inte ansträngt sig att hitta en motsvarande ersättnings spis så få känns 2500 som en rimlig ersättning.

Så i mitt tycke är det TS som är besvärlig och inte köparen.
 
  • Gilla
  • Arg
EvertL och 25 till
  • Laddar…
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Jaa han är inte rolig att ha och göra med men som jag svara en tidigare så har han nu köpt ett hus från dryga 20 talet med omfattande renoveringsbehov och han är van från tidigare med nybyggt samt hyres och då komma till ett hus där allt inte är helt nytt blev väl en chock när man inser att man måste betala saker själv.
Jaa jag ska göra det ska bara hitta någon vettig först, sen köra dit den och ta ut den gamla och så får de vara bra helt enkelt
De är ju just de han har gjort, han har ju betalat för en spis som ni sen tagit bort. Bara för man köpt ett hus som kräver många utgifter så hurrar man ju inte för en till.
 
  • Gilla
andtun och 2 till
  • Laddar…
Säljaren har ju skaffat en bättre spis efter som den som fans vid försäljningen inte funkade bra. (Den finns kvar) Dessutom rekomenderar ju många att säljaren ska fixa fram en spis som är mer lik den som fanns där. Jag tycker inte att folk tar säljarens parti.
 
  • Gilla
hansan och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
lopec och 13 till
  • Laddar…
En spis som går sönder inom ett par månader är inte värd 2500kr, en spis i samma skick är kanske värd snarare 500kr, det är inte utförandet på spisen som spelar roll, det är funktionen som är viktig, sen om det är glas eller keramikhäll känns ju ovidkommande, den gamla var ju i dåligt skick.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Men hur tänkte ni egentligen när ni satte in en spis med gjutjärnsplattor? Det är ju nästan dyrare att köpa en sån spis idag, Det är väl klart som korvspad att det skulle komma att bita er i baken... Ge köparen 2500:- och gå vidare.
 
  • Gilla
EvertL och 21 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Säljaren har ju skaffat en bättre spis efter som den som fans vid försäljningen inte funkade bra. (Den finns kvar) Dessutom rekomenderar ju många att säljaren ska fixa fram en spis som är mer lik den som fanns där. Jag tycker inte att folk tar säljarens parti.
Tror ytterst få skulle hålla med om att en spis med stål plattor är att föredra framför en häll.
Har i alla fall inte läst att TS informerade köparen om att spisen på visningen va trasig.
Att sen säljaren väljer att lämna kvar den trasiga spisen i ett uthus så att säljaren får ansvaret för att ta den till tippen stärker ju inte riktigt TS parti.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.