Finns det någon standardhöjd på vägghängda toalettstolar?
 
Tackar för det, huset är byggt av en byggfirma som har gjort ett fint jobb... Men en del saker missas ju som vi alla vet. Den känns lite hög, men om jag skall tolka de IFÖ:s information rätt så bör den sitta på ca 400 mm´s höjd?
 
Jag vet inte om det finns ngn byggnorm för detta, men jag kollade på skoj på Gustavsbergs-sajten och deras stolar har 400mm höjd också.

För vägghängda blir det ju en avvägning mellan önskad sitthöjd och önskat friutrymme för städning under stolen.

Friutrymmet på Ifö-modellen är 60 mm vid 400 mm sitthöjd. För deras ROT-modell blir motsvarande friutrymme bara 30mm = för lite!

 
Är det ido som tagit fram en högre wc nu (ja, ny och ny...det känns som man säljer den vanliga handikappstolen som ny modell...) just för att svensken blir längre. Jag har en viss känsla för att standardwc är liiiite låga. Ett par cm kunde de gott höja muggen så skulle man sitta bättre - iallafall om man är 180 och längre.
 
Det som ska passa alla, passar inte alla lika bra. Jag vill INTE ha högre, jag avskyr att inte nå ner till golvet.
Men bygger man eget, bestämmer man själv hur det ska vara.
Och även om jag skulle bli handikappad, så blir inte mina ben längre.
Fram för ett handtag istället vid sidan av muggen!

/EB, kort både i benen och rocken
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
440 mm mätte jag upp hemmavid. Helt gasa-bra för oss!! ;D ;D
 
Hej

Jag ska precis montera en IFÖ vägghängd och det rekomenderas att stolen hamnar på 420 mm som ger en bra höjd samt åtkomst.

Det gäller som sagt att tänka till, höjden på Premont modulen bestämmer höjden på toasitsen.

Annars tycker jag IFÖ's grejer känns genomtänkta och bra, dom har även den snyggaste spolknappen! ;D

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.