B BackaHans skrev:
Hur har det gått med kontraktet för er som köpt en pump hos Jula?
En kille från Inselo (eller vad de heter, som JULA har som nån slags partner) ringde och kollade när de kunde komma och koppla på gasen.
" Den är inte på plats än på lååånga vägar ..." sa jag, och det var säkert någon månad sedan de ringde.
Jag har inte hört av dem sedan dess .
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
B BackaHans skrev:
Hur har det gått med kontraktet för er som köpt en pump hos Jula?

I helgen monterade jag en Qlima SC-JA 2519, efter att min Zibro gjort sitt efter många år. Qliman köpte jag för drygt ett år sedan, innan Jula hade börjat med sina nya regler.

Funderar på att köpa en till 2519 till övervåningen...
Gjorde allt utom gasen själv och hade installatör hemma igår.
Lätt värt 1200 för att ha ett papper att trycka i nyllet på eventuell "vän av ordning".
6000+1200+400(kanaler)=7600. Helt ok pris.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Skulle man kunna få en kopia på papperet om vän av ordning skulle dyka upp här? ;)
Var det Julas föreslagna installatör som kom ut?
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
M multimeter skrev:
Lätt värt 1200 för att ha ett papper att trycka i nyllet på eventuell "vän av ordning".
Ungefär noll är nog vad jag skulle värdera det där papperet till. ;)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ungefär noll är nog vad jag skulle värdera det där papperet till. ;)
Garanti kan vara bra att ha det med.
Räcker att det är 20% chans att den rasar innan garantitiden så är det värt.
Antagligen kommer de hem och byter på plats vid garantiärende så ännu mer EV+ om man räknar in det.
Det var julas firma (ue åt inselo).
Serienumret står tyvärr i pappret.
 
M
Jag satte in min och grannens 4995-kronors pump typ 2010-11-nånting, lätt värt 1500kr för en kompressor för att göra det själv:D
Yes, båda två fungerar perfekt fortfarande(y)
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Fungerar gör dom men fungerar dom bra
En elradiator ”fungerar” också men inte så mycket besparing.
Fördelen med en billig vp är att dom ger kort pay/off men över tid så kanske dom inte är den bästa affären men det beror även på ytan som ska värmas.
Gäller att ha lite tur med hållbarheten då det ofta är kortare garantier.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Jag kan inte uttala mig om effektiv värmeeffekt, men den drar som mest strax under 900w. Gillestugan den sitter i är totalt på 40m2 och att värma upp den från 18 till 25gr tar 15 min ungefär.
Grannen håller hela huset 21-22gr med sin när det är ned till 7-8gr, huset är 2 plan på 170m2.

Så efter snart 10 år med våra Zibro för 4995kr så har jag svårt att motivera varken märkespump eller fackmannainstallation. Men jag gissar att Arga-snickaren-wannabeesen måste ha lite argument för att anlita en massa människor för att göra saker åt dom. Lite som folk som köper nya Audi, Bmw osv., dom måste också hitta på diverse anledningar till varför dessa märken tillför så mycket mer än en Dacia, även om den billigare bilen i många fall vinner den ekonomiska kalkylen;)

P.S. Hade jag haft tummen på fel ställe hade jag naturligtvis haft en helt annan uppfattning och köpt en installation med pump för 20K. Så jag har full respekt för hur andra tänker..(y)
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Är du nöjd så är det väl bra :)

40kvm är inte så stort och är det en gillestuga så låter det som det är hel källare eller suterräng och du slipper då delvis ytterväggar som är iskalla utifrån vintertid och därmed mindre effektbehov.

Vet inte om du menar 7-8 plus eller 7-8 minusgrader men man ser ibland norrlänningar som värmer en villa med ”bara” en gammal Panasonic E9DKE vintertid vilket borde vara en omöjlighet då den bara ger straxt över 2kW vid -15 men är det så är det bara att säga grattis och man undrar nästan varför man köpte en vp om man har så litet effektbehov vintertid.

En bil köper jag personligen för komfortens skull och även krocksäkerhet har sin inverkan och för min del som åker mycket är det prio ett.
En bil till parkering vid tåget eller framåt och tillbaka till affären är inte komforten lika viktig och kan vara ”sämre”
Men en Dacia hamnar aldrig på min parkering för en sån har jag åkt med i och det räckte ;)
Köper hellre en begagnad så kallad kvalitetsbil i samma prisklass som en ny Dacia då det stora värdeminskningen redan varit.
Men nu spårade ämnet ut helt :)
 
M
Min värmepump i gillestugan snurrar väldigt sällan, ville mera påvisa dess effektivitet med den snabba uppvärmningen. Cop ligger väl på runt 4 fortfarande, efter 10 år. Jo jag vet att det finns effektivare pumpar, min poolvärmepump ligger på 6.

Grannens hus avsågs plusgrader, tror inte jag skulle kunna lyckas lura någon att man kan värma ett normalstort tvåvånings hus med 900w värmepump till 22gr vid 8 minusgrader.

Beträffande bilvalet håller jag med dig, Dacia ligger nog längst ned på min lista också. Men det är alltid intressant när det blir diskussion huruvida en budgetvariant har något att sätta emot en ”lyxigare” i form av mervärde eller budget.
 
COP under året skiljer sig ( SCOP årsverkningsgrad )
Tippar på att du har ca 1,5-4,5 i COP under året inkl avfrostningar beroende på utetemperatur så 4 är nog lite önsketänkande så hög verkningsgrad även hänger på att kondensor och föregångare är rena och dom är nog inte i nyskick efter 10 år såvida du inte gör rent dom med tex ångtvätt kontinuerligt under året ;)
Men du sparar pengar och får cirkulation på luften vilket kan vara nog så viktigt i källare

Poolvärmepumpar jobbar under bättre förhållanden och man kan ha COP upp över 10 vid bästa möjliga förhållanden , vid ca 15 grader ute så ligger dom på ca 4-6 i COP

Men som sagt huvudsaken är att man känner att man gjort ett bra köp
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vad då för rimlighet?
Vi är ju med i EU där finns inte detta ord med i gloserna, vilket säkert alla visste innan Ni röstade för inträdet.
-Det är svensk tolkning och Inselos hot spm inte är rimligt -i Direktivet finns gränser just för att säkerställa rimlighet
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/sv/TXT/?uri=CELEX:32014R0517
 
slaskman slaskman skrev:
Köpte en luft-luft pump till garaget idag, en på extrapris på Jula. För att överhuvudtaget få köpa pumpen fick jag skriva på at jag agit del av info att jag själv inte får installera den. Nähä, det skulle vara en akrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr. Säljaren vred sig som en mask när han berättade samt upplyste att gör jag det själv gäller inte garantin. Ser ingen rimlighet i detta,undrar hur länge man får installera sin egen tv...
Min Zibro har tuffat på i 8 år nu. Lönsam efter 1 år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering, det är nu + 3år sen den kom upp och den tuffar på vackert fortfarande ,och detta utan installation av akrediterad kyltekniker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Liten uppdatering, det är nu + 3år sen den kom upp och den tuffar på vackert fortfarande ,och detta utan installation av akrediterad kyltekniker.
Bra. För funktionens och livslängden skull krävs bara att man vet vad man gör och har rätt verktyg.
Lagstiftaren kräver dock lite mer.

Det blir lite som att koppla el utan ackreditering, eller köra bil utan körkort även om lagstiftaren ser lite hårdare på det sistnämnda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.